Du är inte min talman!

Ja varför inte, jag (som privatperson, partipolitiskt obunden)skrev ju att det är ok att använda sig av semin då det krävs.
Att på naturlig väg skaffa barn är ju det normala dvs det vanligast förekommande. men går det inte på naturlig väg så får man väl prova den onaturliga...

Sedan kan man ju ha biologiska skäl att anmärka.
Om mannen ex har spermier som är dåliga "simmare" så bör man ju inte avla på dessa eftersom risken ökar att då avkomman får samma bekymmer. Som djurhållare vet jag att avel på däggdjur med problem i samband med förökning brukar föra över bekymren på nästa generation
Därför anser jag provrörsbefruktning inte, på sikt är så lyckat.

Kan inte vara värre än alla idioter som förökar sig på "naturlig väg".

Men du menar att det finns en etisk, praktisk väg att kontrollera insemination?!
var säger jag att det finns?
Det finns pengar i den marknaden alltså existerar en svart sådan
Totalt omöjlig att kontrollera och stoppa.

Vad jag säger, är att rent biologiskt och genetiskt kan det medföra vissa risker att använda provrörsbefruktning där en av parterna har fertilitetsproblem. Då är det bättre att ta in genmaterial från ngn utomstående.
Men det är rent avelsmässigt betraktat.

Ta ex ett anlag med icke "simkunniga" spermier.
Tidigare så stoppade moder natur detta anlag som kanske är starkt dominant.
Om man nu med teknikens hjälp ger dessa icke simkunnigs skjuts via ett provrör så kan man eventuellt öka antalet anlagsbärarna av detta anlag.

Det kändes som du konstaterade att just detta att den naturliga aveln inte gick att kontrollera var i motsats till insemination.

Jag utgår från att jag tolkade dig fel.

Det kändes som du konstaterade att just detta att den naturliga aveln inte gick att kontrollera var i motsats till insemination.

Jag utgår från att jag tolkade dig fel.
Tidigare var det ju så, eftersom konstlad befruktning kostade stora pengar och (i Sverige) det endast var sjukhusen som hade kunskapen o resurserna.
Idag är detta hinder undanröjt. via nätet går det att lösa till överkomliga priser om man är beredd att ta till o ortodoxa metoder.

Ta ex ett anlag med icke "simkunniga" spermier.
Tidigare så stoppade moder natur detta anlag som kanske är starkt dominant.
Om man nu med teknikens hjälp ger dessa icke simkunnigs skjuts via ett provrör så kan man eventuellt öka antalet anlagsbärarna av detta anlag.
Spelar det någon roll? Mänskligheten lär knappast dö ut pga dåliga simmare hos några karlar och det har definitivt inget att göra med att #duärintemintalmanSöder.

Hur har Björn Söder och SD tänkt att hantera de Svenska gränsförändringar som har inträffat, t.ex freden i Brömsebro 1645.
Jämtland, Härjedalen, norra Dalarna, Gotland och Ösel bestod då av massa dansk-norrmän som i ett slag blev svenskar. Även Halland får vi räkna in i denna ekvation, trots att dessa dansk-norrmän bara blev svenskar på ett 30-årskontrakt.
Finland, Karelen och Estland/Lettland var då svenskt, så dagens finnar bör ha sin genpool säkrad, liksom de flesta balter.

Vid freden i Roskilde 1658 fick vi dessutom Bohuslän, Skåne och Blekinge från samma dansk-norrmän, samtidigt som Halland permanentades. Svenskt blev i samma veva också Bornholm samt Trondheims län, varför de bofasta där fick sin genpool hastigt modifierat från dansk-norskt till högsvenskt.

Summa summarum är att de människor vi nu anser vara av svensk börd i Jämtland, Härjedalen, norra Dalarna, Gotland, Halland, Bohuslän, Skåne och Blekinge har visat sig vara av den mer tveksamma dansk-norska börden varför dessa områden bör utrymmas å det snaraste, för att dess innevånare inte ska ligga den högsvenska rasen till last.

(oj. nu blev det visst så att jag tänkte åt Björn Söder och SD. sorry.)

Ja, och hur är det med alla oss som har invandrade finländare i anorna, de som kom hit på 1500- och 1600-talet? Är det preskriberat? Eller är vi också att betrakta som en belastning för det "rena svenska"?

Spelar det någon roll? Mänskligheten lär knappast dö ut pga dåliga simmare hos några karlar och det har definitivt inget att göra med att #duärintemintalmanSöder.
Åjo, det tycker jag nog. Tänker BS i termer av onaturligt om homosexuella är det inte långt borta att hindra människor från att föröka sig med den medicinska hjälp som finns. Tankar om naturligt och avel om människor tycker jag är obehagligt och för tankar till rasbiologi och steriliseringar.

Åjo, det tycker jag nog. Tänker BS i termer av onaturligt om homosexuella är det inte långt borta att hindra människor från att föröka sig med den medicinska hjälp som finns. Tankar om naturligt och avel om människor tycker jag är obehagligt och för tankar till rasbiologi och steriliseringar.
Jag har förståelse för obehaget när man kopplar samman avel och människor.
Har heller inte sagt att så ska ske.
Samtidigt är det rätt naivt att inte inse att människan är en biologisk varelse och som sådan lydande under samma naturlagar som alla andra biologiska varelser.
och mitt förslag var därför i enlighet med dessa naturlagar.
Aldrig har vår omgivning varit så full av hormonstörande kemikalier
Alla som har det minsta hum om biologi vet att just reproduktionsapparaten och systemet är det känsligaste hos alla varelser och skador där kan ha mycket svåra följdverkningar i generationer framåt.
Att sedan med teknikens hjälp lyfta fram anlag som kan, jag säger kan vara mycket dominanta innebär alltid en risk, en risk vi bör vara medvetna om.
Jag har absolut ingenting emot att samkönade par med hjälp av teknik skaffar sig egna barn.
Jag bara pekar på riskerna.

Jag har förståelse för obehaget när man kopplar samman avel och människor.
Har heller inte sagt att så ska ske.
Samtidigt är det rätt naivt att inte inse att människan är en biologisk varelse och som sådan lydande under samma naturlagar som alla andra biologiska varelser.
och mitt förslag var därför i enlighet med dessa naturlagar.
Aldrig har vår omgivning varit så full av hormonstörande kemikalier
Alla som har det minsta hum om biologi vet att just reproduktionsapparaten och systemet är det känsligaste hos alla varelser och skador där kan ha mycket svåra följdverkningar i generationer framåt.
Att sedan med teknikens hjälp lyfta fram anlag som kan, jag säger kan vara mycket dominanta innebär alltid en risk, en risk vi bör vara medvetna om.
Jag har absolut ingenting emot att samkönade par med hjälp av teknik skaffar sig egna barn.
Jag bara pekar på riskerna.
Den risk som finns är snarare i så fall en överpopulation av mänskligheten, vilket förr eller senare medför en krasch.
Jag pekar bara på riskerna.

Den risk som finns är snarare i så fall en överpopulation av mänskligheten, vilket förr eller senare medför en krasch.
Jag pekar bara på riskerna.
Överpopulation, där är vi sedan länge!!
Haven börjar bli utfiskade, arealerna där vi kan odla spannmål minskar och överuttagen av naturresurser skenar.
Det är bara att vänta på kraschlandningen.

Kinberg-Batra har en väldigt Reinfeldstk syn på migrationspolitiken. Det är inte sannolikt att det under hennes ledarskap blir någon större negativ förändring på området.
Mm jag vet det. Men om det är nånting jag lärt mig om politik så är det att åsikter väger väldigt lätt när det handlar om makt och ännu mera makt. Jag tror inte att det är alltför osannolikt att Kinberg Batra byter åsikter och vill ha hårdare tag gentemot invandrare om hennes parti börjar krympa alltför mycket. Tyvärr.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Julklappar 2024!