Du är inte min talman!

Och vad skulle det tjäna till, att låta M bli lika med = SD? Det är åsikterna - människosorteringen - som är det upprörande och inte vem som utför den. Och inte f-n kan man ägna sig åt lite människosortering!

Människovärdet är större än argument baserade på nytta. Vilket är tur, för vi är inte till någon större nytta någon av oss, utom för oss själva och för varandra.
Jo men det spelar stor roll. Problemet är att när de etablerade partierna gör rasism till rumsrena frågor, då förskjuts hela perspektivet. Jämför med utförsäkringar t ex, för 15 år sen fanns det inte på kartan att inte alla skulle få ersättning via den samhälleliga försäkringen när man blev sjuk, och idag är det inte alls självklart längre. Perspektivet har förskjutits. Det är ju så som t ex vi bara kan gå förbi tiggare på gatan, det blir helt normalt och normaliserat. Det är därför som vi kan ha en rasist som talman, som vår representant för Sverige. Hur skulle annars nazisterna ha kunnat ta makten i Tyskland? Därför att det är vi alla som är tysta som är medansvariga. Taskigt men likväl sant.

Hur skulle annars nazisterna ha kunnat ta makten i Tyskland? Därför att det är vi alla som är tysta som är medansvariga.
"Golo Mann, tysk filosof och författare sammanfattade det så här:Trots att de demokratiska partierna tillsammans var större än nazisterna kunde dessa gripa makten genom att de förra blockerade varandra till handlingsförlamning och oförmåga att ta itu med problem som kom att överskugga det mesta för utsatta och arbetslösa; medan de som hade inkomster och fulla förråd stängde fönsterluckorna och hoppades att det politiska debaclet inte skulle beröra dem."

Någon som känner igen sig? Saxat från http://www.gp.se/nyheter/ledare/skronikor/1.2576872-ann-sofie-hermansson-valj-bort-prestigen

Så då spelar några slöa simmare ingen roll, herr avelsexpert.
Och det var svaret när jag takade om för dig att historien redan kört ifrån ditt påstående , Jorden är överbefolkad och har varit det en tid.
Och det öppnar då för nästa ekonomiska och etiska problem, vad ska vi göra åt det?

Mm jag vet det. Men om det är nånting jag lärt mig om politik så är det att åsikter väger väldigt lätt när det handlar om makt och ännu mera makt. Jag tror inte att det är alltför osannolikt att Kinberg Batra byter åsikter och vill ha hårdare tag gentemot invandrare om hennes parti börjar krympa alltför mycket. Tyvärr.

Vilket jag har påpekat en längre tid nu, att ju starkare SD blir, likt ett svart hål kommer man då att rent ideologiskt dra riksdagens partier åt sitt håll.

Det är samma mekanism som drev politiken åt vänster på sjuttiotalet.

Och vad viktigare, detta sker över i stort sett hela Europa.

Politiska partier representerar väljare och när valmanskåren driver i en riktning följer partierna med.

Den nuvarande utvecklingen beror förmodligen på konjunkturläget och den medföljande osäkerheten hos folk.

Välutbildade med många alternativ har alltid varit öppnare för förändringar än de med lägre utbildning o färre alternativ.

Måste bara skriva ett litet glatt inlägg:

Jag firade precis att det är dags att gå på lunch, med att titta på de små filmklippen där dels Rossana Dinamarca myntar uttrycket #duärintemintalman, dels där en riksdagsledamot inleder sitt anförande med hebreiskans Shalom, dels ännu en ledamot säger Herr Talman på nordsamiska.

Verkligen mycket trevligt, alltsammans!

Ja, och hur är det med alla oss som har invandrade finländare i anorna, de som kom hit på 1500- och 1600-talet? Är det preskriberat? Eller är vi också att betrakta som en belastning för det "rena svenska"?
Du behöver inte vara orolig.
Finland var svenskt på den tiden, så du är mer svensk än Björn Söder som ju är av den tveksamma dansknorska börden. Återigen tycker jag SD i allmänhet och Björn Söder i synnerhet ska föregå med gott exempel; släng ut er själva enligt vad er retorik förpliktigar till!

De kan väl försöka vandra över Stora Bält på historiskt manér?
Ja, det här är en bra tid att hylla den gamle krigarkungen Karl X Gustav, och hans stordåd - och samtidigt minnas hur Jesus gick på vattnet; som vi alla vet var Jesus av högsvensk börd och grundade den svenska protestantiska kulturen genom att ivrigt fira sin födelsedag med att åkalla ned Tomten genom alla skorstensstocknar som fanns att uppbringa i landet.

Måste bara skriva ett litet glatt inlägg:

Jag firade precis att det är dags att gå på lunch, med att titta på de små filmklippen där dels Rossana Dinamarca myntar uttrycket #duärintemintalman, dels där en riksdagsledamot inleder sitt anförande med hebreiskans Shalom, dels ännu en ledamot säger Herr Talman på nordsamiska.

Verkligen mycket trevligt, alltsammans!

איר זענט נישט מיין פרעזידענט #
ʼyr zʻnt nyşt myyn prʻzydʻnt

איר זענט נישט מיין פרעזידענט #
ʼyr zʻnt nyşt myyn prʻzydʻnt

Om nu google-översättningen blev rätt...

Shalom hr talman ska inte vara hebreiska utan jiddich om man ska hålla sig till minoritetsspråken. Hebereiska är semintisk, Jiddish germanskt och det svider lite bättre på Söder.

Då måste han fundera över varför det talas och skrivs så lite på jiddish numera. Det kan bero på att man i grannland i söder, som en gång, vare sig var tyskt, romerskt eller rike, fick för sig att bilda ett trejde. Ett tredje där man pratade om främmande element i nationen, främmande element med särskilda förmåner, särskilda nätverk, särskilda priviligier.

Ett folk, en nation.

Som Söder sa.

... och söder om Sverige, för en tid sedan.

• Gilla
Reactions: via
Eller ointressant.

för grejen är väl att det är fullständigt ointressant att definiera "svenskhet".

Men det är viktigt att få känna tillhörighet till det samsiska och tornedalska. Kultur och samhörighet i form av språk är tyärr saker som gått många förlorade pga assimilering av våra förfäder.

Då kan det vara oerhört viktigt att se och repektera människor behov att få ta avstånd från en viss nationalitet. Ren av fult kan jag tycka att mena på att det är viktigt...

Eller ointressant.

för grejen är väl att det är fullständigt ointressant att definiera "svenskhet".
Jag skulle tycka det vore oerhört intressant att få "svenskhet" definierat.
Ty - som jag sagt tidigare - det är endast en fantasiprodukt. Aldrig någonsin att ens tio personer i denna tråd skulle kunna nå konsensus i en definition av vad "svenskhet" är - eftersom alla härinne har sin egen bild av vad detta innebär.

Men det är viktigt att få känna tillhörighet till det samsiska och tornedalska. Kultur och samhörighet i form av språk är tyärr saker som gått många förlorade pga assimilering av våra förfäder.

Då kan det vara oerhört viktigt att se och repektera människor behov att få ta avstånd från en viss nationalitet. Ren av fult kan jag tycka att mena på att det är viktigt...
Tror jag uttryckte mig klumpigt?

Jag menar att vi alla är olika - på många sätt. Det ska inte behöva definieras vad som är "svenskt" . Framförallt eftersom det knappt låter sig göras. Fråga hundra personer och få hundra svar.

Det vi kan gå på är väl egentligen bara folkbokföring. Är du folkbokförd i landet är du svensk.
Som jag ser det.

Själv är jag kvinna, aningen finsk, mycket kulturintresserad, skapligt mycket landskapsorienterad och väldigt mångkulturellt intresserad. Inte definierar jag mig som svensk som första hand. det finns mycket annat som jag ser som mer utmärkande för den jag är.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30