Garantin är 100 000 kr. att djupborra 1 brunn går väl på 100 000. om företaget förgiftar eller driver brunnar i sin, hos 20 fastigheter och sedan går i konkurs så får varje fastighet 5000 spänn resten får man stå för själva och det för ngt man inte ens tillfrågats om.Du har inte koll på fakta. Garantin är på 100 000 kr, avgifterna hålls låga just för att stimulera till prospektering (något ditt parti stödjer ) men ökar när man vill förlänga tillståndet just för att se till att det verkligen utförs prospekteringsarbete på marken. Vi är skyldiga enligt lag att ha samråd med mark- och sakägare för att orsaka så lite skada som möjligt. Vi får betala för varje träd som tas ner (oftast betalar vi markägaren själv för att ta ner de träd som behövs tas ner) och för vägar som blivit sönderkörda. Vi tar mer ansvar och orsakar mindre skador än skogsbruket. Tro mig gör vi något fel blir det bannor direkt! Har bergmästaren anledning att tro att ett bolag inte kan utföra prospekteringen på ett korrekt sätt eller att bolaget inte har ekonomi för att återställa ev skador kan denne neka att utfärda undersökningstillstånd.
Har du överhuvudtaget sett en borrigg i arbete?! De flesta skogsmaskiner orsakar större skador. Borrhålet i sig är att jämföra med brunns- och energiborrning.
Garantiavgiften borde göras om så att företaget tar en försäkring med ett tak på1 miljard kr.
Då finns i alla fall möjligheterna för de enskilda att få utt full skadetäckning.
Ta nu ex gruvbolaget som kursade i norr. Vem ska återställa marken nu?
Skogsbruket som du nämnde, rör inte en pinne i min skog utan jag vill det.
Att den enskilde markägaren är så negativ beror väl till del på att hans andel av vad man hittar blir så försvinnande liten.
1% av nettovärdet av det som plockas ur hans fastighet per år vore skäligt. Då kan man ta ett lån och köpa en ny fastighet och betala den med de pengarna.