Du är inte min talman!

Du har inte koll på fakta. Garantin är på 100 000 kr, avgifterna hålls låga just för att stimulera till prospektering (något ditt parti stödjer ;)) men ökar när man vill förlänga tillståndet just för att se till att det verkligen utförs prospekteringsarbete på marken. Vi är skyldiga enligt lag att ha samråd med mark- och sakägare för att orsaka så lite skada som möjligt. Vi får betala för varje träd som tas ner (oftast betalar vi markägaren själv för att ta ner de träd som behövs tas ner) och för vägar som blivit sönderkörda. Vi tar mer ansvar och orsakar mindre skador än skogsbruket. Tro mig gör vi något fel blir det bannor direkt! Har bergmästaren anledning att tro att ett bolag inte kan utföra prospekteringen på ett korrekt sätt eller att bolaget inte har ekonomi för att återställa ev skador kan denne neka att utfärda undersökningstillstånd.

Har du överhuvudtaget sett en borrigg i arbete?! De flesta skogsmaskiner orsakar större skador. Borrhålet i sig är att jämföra med brunns- och energiborrning.
Garantin är 100 000 kr. att djupborra 1 brunn går väl på 100 000. om företaget förgiftar eller driver brunnar i sin, hos 20 fastigheter och sedan går i konkurs så får varje fastighet 5000 spänn resten får man stå för själva och det för ngt man inte ens tillfrågats om.
Garantiavgiften borde göras om så att företaget tar en försäkring med ett tak på1 miljard kr.
Då finns i alla fall möjligheterna för de enskilda att få utt full skadetäckning.
Ta nu ex gruvbolaget som kursade i norr. Vem ska återställa marken nu?

Skogsbruket som du nämnde, rör inte en pinne i min skog utan jag vill det.
Att den enskilde markägaren är så negativ beror väl till del på att hans andel av vad man hittar blir så försvinnande liten.
1% av nettovärdet av det som plockas ur hans fastighet per år vore skäligt. Då kan man ta ett lån och köpa en ny fastighet och betala den med de pengarna.

Hur ska en homosexuell få barn på naturlig väg om han eller hon inte begår en heterosexuell handling?
På onaturlig väg, via semin tjänster eller surrogatmammor och adoptioner är naturligtvis vägen öppen och ska så vara.
Heterosexuella par som tar hjälp av insemination, är det ok? Provrörsbarn? Finns svaren i SD:s partiprogram?

För bara 50 000 - 100 000 år sedan kom vi alla från AFRIKA. Smaka på den BS! Och vi människor har mindre genetisk variation än låglandsgorillor.

Du blandar begrepp och människor på ett sätt som inte är okej. Bofasta nybyggare? Vilka var de? Fanns bofasta långt innan nybyggare kom in i bilden, är det jag har försökt säga åt dig men du fortsätter att svammla. Jag blir bara förbannad. Läs på om hela historian istället för delar.
Det fans naturligtvis bofasta människor i de bygderna innan den svenska kronan lade beslag på marken.
Men i Ha sett så var det mesta nog mark som nyttjades för jakt (päls o kött) samt renbete. Andra bosatte sig vid sjöar o älvar och levde av mer eller minde stationärt fiske.

Men när kronan gick in så hade de flesta inte papper på sin bruknings/äganderätt och kronan gav bort eller sålde till folk. Antingen från trakten eller sådana som kom utifrån.
norrland.jpg

Befolkningsutvecklingen i Norrland framgår av ovanstående kartor. Kartan till vänster visar hur länen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland-Härjedalen år1750hade en extremt låg befolkningstäthet. Två sekler senare,1938, hade en viss förändring skett.

Jag dömer ingen, säger bara att staten ska ta sitt ansvar.

Heterosexuella par som tar hjälp av insemination, är det ok? Provrörsbarn? Finns svaren i SD:s partiprogram?
Ja varför inte, jag (som privatperson, partipolitiskt obunden)skrev ju att det är ok att använda sig av semin då det krävs.
Att på naturlig väg skaffa barn är ju det normala dvs det vanligast förekommande. men går det inte på naturlig väg så får man väl prova den onaturliga...

Sedan kan man ju ha biologiska skäl att anmärka.
Om mannen ex har spermier som är dåliga "simmare" så bör man ju inte avla på dessa eftersom risken ökar att då avkomman får samma bekymmer. Som djurhållare vet jag att avel på däggdjur med problem i samband med förökning brukar föra över bekymren på nästa generation
Därför anser jag provrörsbefruktning inte, på sikt är så lyckat.

Jag känner mig dum. För jag fattar inte deras problem.

Det bästa jag läst av BS är sillamackan. Där blir det så extremtydligt att han och jag har diametralt olika verklighetsuppfattning. Det som gör honom ledsen gör mig glad. Det anala behovet av att kategorisera och registrera besitter jag inte, och jag kan för mitt liv inte förstå hur de tänker. Jag hoppas de kliver ut som fullblodsrasister så folk fattar vad de står för. Min skräck är att Åkesson kommer tillbaka och stramar åt tyglarna igen. Det känns lite som att katten är borta och råttorna dansar.

Garantin är 100 000 kr. att djupborra 1 brunn går väl på 100 000. om företaget förgiftar eller driver brunnar i sin, hos 20 fastigheter och sedan går i konkurs så får varje fastighet 5000 spänn resten får man stå för själva och det för ngt man inte ens tillfrågats om.
Garantiavgiften borde göras om så att företaget tar en försäkring med ett tak på1 miljard kr.
Då finns i alla fall möjligheterna för de enskilda att få utt full skadetäckning.
Ta nu ex gruvbolaget som kursade i norr. Vem ska återställa marken nu?

Skogsbruket som du nämnde, rör inte en pinne i min skog utan jag vill det.
Att den enskilde markägaren är så negativ beror väl till del på att hans andel av vad man hittar blir så försvinnande liten.
1% av nettovärdet av det som plockas ur hans fastighet per år vore skäligt. Då kan man ta ett lån och köpa en ny fastighet och betala den med de pengarna.

Jämför inte äpplen och päron. Jag jobbar med prospektering, inte gruvdrift. För det första får vi inte göra något så nära en bostad att vi kan förstöra en ev brunn (200 m är minsta avståndet om inte bostadsinnehavaren och ev hyresgäst gett sitt medgivande). För det andra måste vi säkerställa att det inte finns några underjordsanläggningar eller dylikt under marken där vi borrar. Dvs risken att vi förstör något under marken är obefintlig.

Förlåt igen för OT men jag sliter mitt hår lite när det kommer till faktafel gällande mitt yrke!

Jämför inte äpplen och päron. Jag jobbar med prospektering, inte gruvdrift. För det första får vi inte göra något så nära en bostad att vi kan förstöra en ev brunn (200 m är minsta avståndet om inte bostadsinnehavaren och ev hyresgäst gett sitt medgivande). För det andra måste vi säkerställa att det inte finns några underjordsanläggningar eller dylikt under marken där vi borrar. Dvs risken att vi förstör något under marken är obefintlig.

Förlåt igen för OT men jag sliter mitt hår lite när det kommer till faktafel gällande mitt yrke!
Om då risken är obefintlig, då skulle ju premien att ha en fullvärdesförsäkring inte bli så betungande. Så varför inte då på frivillig väg införa det? Det skulle lugna oroliga fastighetsägare oerhört ;)

Det fans naturligtvis bofasta människor i de bygderna innan den svenska kronan lade beslag på marken.
Men i Ha sett så var det mesta nog mark som nyttjades för jakt (päls o kött) samt renbete. Andra bosatte sig vid sjöar o älvar och levde av mer eller minde stationärt fiske.

Men när kronan gick in så hade de flesta inte papper på sin bruknings/äganderätt och kronan gav bort eller sålde till folk. Antingen från trakten eller sådana som kom utifrån.
norrland.jpg

Befolkningsutvecklingen i Norrland framgår av ovanstående kartor. Kartan till vänster visar hur länen Norrbotten, Västerbotten och Jämtland-Härjedalen år1750hade en extremt låg befolkningstäthet. Två sekler senare,1938, hade en viss förändring skett.

Jag dömer ingen, säger bara att staten ska ta sitt ansvar.

Absolut att staten bör ta sitt ansvar, och sluta med statrasismen som fortfarande pågår mot övriga minoriteter. Inte bara renskötare ska ha rättigheter på kronans mark, även de fastboende samer och lantalaisen ska ha samma rätrigheter till sitt kulturarv och traditioner.

Det är helt horribelt att renskötare ska få större friheter än andra vad gäller jakt och fiske på mark som vi alla delat på tillsammans och skattat för tillsammans!

Min man fick t ex avslag på ansökan om husbehovsfiske från en fjällsjö som dom alltid fiskat från. Bara en medlem ur samebyn kunde överklaga det beslutet, men bara renskötare får vara medlem i samebyarna. Vad fan liksom?!

Och det är så fruktansvärt förnedrande att 99 av 100 gånger buntas ihop med nybyggare "som minsan använder sig av sameland". Förstå varför det uppstår (missriktade) konflikter, när svenska befolkningen, media och staten envist fortsätter hävda att det fanns samer och nybyggare, och nybyggarna var the bad guys. Så jävla förnedrande.

Absolut att staten bör ta sitt ansvar, och sluta med statrasismen som fortfarande pågår mot övriga minoriteter. Inte bara renskötare ska ha rättigheter på kronans mark, även de fastboende samer och lantalaisen ska ha samma rätrigheter till sitt kulturarv och traditioner.

Det är helt horribelt att renskötare ska få större friheter än andra vad gäller jakt och fiske på mark som vi alla delat på tillsammans och skattat för tillsammans!

Min man fick t ex avslag på ansökan om husbehovsfiske från en fjällsjö som dom alltid fiskat från. Bara en medlem ur samebyn kunde överklaga det beslutet, men bara renskötare får vara medlem i samebyarna. Vad fan liksom?!

Och det är så fruktansvärt förnedrande att 99 av 100 gånger buntas ihop med nybyggare "som minsan använder sig av sameland". Förstå varför det uppstår (missriktade) konflikter, när svenska befolkningen, media och staten envist fortsätter hävda att det fanns samer och nybyggare, och nybyggarna var the bad guys. Så jävla förnedrande.
En stor av problemet är väl att delar av de nomadiserande samerna i början av 1600talet övergick till att bli bofasta.
och i o med det inte längre hade del i rennäringen. Och just rennäringen fått stå som talesman för alla samer. dvs hela ursprungsbefolkningen.
I det här fallet finns inga "bad boys" endast två särintressen som står mot varandra.
Det är alltid ett problem när delägande och rösträtt ska baseras på familjetillhörighet.
o språkkunskaper.

Man har ju samma typ av problem med en del indiannationer i USA, där nationen äger o förmedlar naturresurser eller spelrättigheter för stora pengar som sedan ska fördelas på stammedlemmar.

Jag känner mig dum. För jag fattar inte deras problem.

Det bästa jag läst av BS är sillamackan. Där blir det så extremtydligt att han och jag har diametralt olika verklighetsuppfattning. Det som gör honom ledsen gör mig glad. Det anala behovet av att kategorisera och registrera besitter jag inte, och jag kan för mitt liv inte förstå hur de tänker. Jag hoppas de kliver ut som fullblodsrasister så folk fattar vad de står för. Min skräck är att Åkesson kommer tillbaka och stramar åt tyglarna igen. Det känns lite som att katten är borta och råttorna dansar.

Var snäll och förolämpa inte råttor! De är söta, intelligenta och empatiska djur.

/Cilla, crazy rat lady

lbb vill bara kapa tråden genom att frenetiskt diskutera något irrelevant. Sluta mata hen så ska du se att hen slutar!

Visserligen från 2009 men det vore intressant att veta om BS fortfarande står för följande uttalande:

"Är man homosexuell har man av naturen frånsagt sig rätten att få barn."

:wtf: :banghead:
Den åsikten är helt i enlighet med vad som uttryckligen står i deras principprogram så jag tror att BS håller fast vid sin åsikt.

Jag tror att en del missar de här familjekonservativa bitarna i SD:s "politik". Jag pratade med en person som var av den lite luddiga åsikten att det är "bra att de rör om i grytan" och jag frågade om hen visste att de är emot att barn har samkönade föräldrar. Personen visste inte och blev ganska bestört.

Tja, så kan det ju också vara: Fast det kan ju inte vara så enligt buke, BS är helt ute och cyklar, eller?

"
Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén.

Reaktionerna lät inte vänta på sig när Sverigedemokraternas partisekreterare, tillika riksdagens andre vice talman, Björn Söder i Dagens Nyheter gjorde uttalanden om huruvida samer är svenskar eller inte. Nu ger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén sin syn på debatten och menar att Söder i sak har rätt – samer är inte svenskar.

– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Tja, så kan det ju också vara: Fast det kan ju inte vara så enligt buke, BS är helt ute och cyklar, eller?

"
Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén.

Reaktionerna lät inte vänta på sig när Sverigedemokraternas partisekreterare, tillika riksdagens andre vice talman, Björn Söder i Dagens Nyheter gjorde uttalanden om huruvida samer är svenskar eller inte. Nu ger den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén sin syn på debatten och menar att Söder i sak har rätt – samer är inte svenskar.

– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser, säger Mattias Åhrén.

Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren."

Fortfarande, vill en SAME definiera sig som icke svensk är det upp till den individen. Det blir förmodligen svårt att säga upp medborgarskapet men jag tror FN fortfarande utfärdar resedokument (japp, jag drar det hela till absurdum).

Det som blir snett är när någon utanför en grupps tillhörighet försöker säga vad de är och inte är. När sedan en nazist gör det blir det ännu kladdigare. Är det någon (inkl denne samiske jurist) som funderat på att det faktiskt finns renskötande samer som inte har några problem med att definiera sig som svenskar? Och samer? Samtidigt?!

Jag är svensk men jag är också vallon. Jag har också ryskt blod via en vallonsk smed som blev kär i en rysk storfurstinna. Jag anser att jag är allt det där, det är ingen konflikt.

Han är rädd att samerna skulle förlora sina privilegier om de ansågs vara juridiskt svenska. Det är en annan sak än att prata om nationstillhörighet, eller kulturell identitet. Till exempel är Börje Salming (same) mycket upprörd över att han inte skulle anses vara svensk. Han ställer uppenbarligen inte upp på Åhréns påstående. Vad jag och många andra vill slå vakt om är att minoriteter själva får definiera sin tillhörighet. Det är inte statens angelägenhet, lika lite som att det är regeringens sak om jag betraktar mig som homosexuell eller hetero eller bi.

"

En sådan sak stämmer bara om man föreställer sig att det bara finns ett sätt att vara svensk. Jag har ingen som helst förståelse för att "svensk" ska vara något exkluderande som vi ska dra skarpa gränser kring, svensk är enligt mig något som är upp till var och en - och syftar på en själv. Jag ser ingen som helst konflikt med att jag som svensk har vissa traditioner och kulturellt arv medan någon annan svensk är väldigt annorlunda.

För mig finns ingen nostalgisk "då män var män (och kvinnor visste hut)" svenskbild att sträva efter, och tanken på något slags facit för att vara "äktsvensk" är direkt motbjudande.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar