Jag vet inte, men jag har för mig att de svenska lagarna o avgifterna för "undersökningstillstånd" samt ersättningar till stat o markägare hör till de lägsta i Europa.
Att ett bolag som prospekterar bara behöver avsätta 50 000 i garantier för ev skador. Skulle bolaget kursa så står markägaren där med ex förstörda källor utan möjlighet att få ersättning.
Rättvisa? nja i vissas ögon kanske.
Du har inte koll på fakta. Garantin är på 100 000 kr, avgifterna hålls låga just för att stimulera till prospektering (något ditt parti stödjer ) men ökar när man vill förlänga tillståndet just för att se till att det verkligen utförs prospekteringsarbete på marken. Vi är skyldiga enligt lag att ha samråd med mark- och sakägare för att orsaka så lite skada som möjligt. Vi får betala för varje träd som tas ner (oftast betalar vi markägaren själv för att ta ner de träd som behövs tas ner) och för vägar som blivit sönderkörda. Vi tar mer ansvar och orsakar mindre skador än skogsbruket. Tro mig gör vi något fel blir det bannor direkt! Har bergmästaren anledning att tro att ett bolag inte kan utföra prospekteringen på ett korrekt sätt eller att bolaget inte har ekonomi för att återställa ev skador kan denne neka att utfärda undersökningstillstånd.
Har du överhuvudtaget sett en borrigg i arbete?! De flesta skogsmaskiner orsakar större skador. Borrhålet i sig är att jämföra med brunns- och energiborrning.