Du är inte min talman!

Jag vet inte, men jag har för mig att de svenska lagarna o avgifterna för "undersökningstillstånd" samt ersättningar till stat o markägare hör till de lägsta i Europa.
Att ett bolag som prospekterar bara behöver avsätta 50 000 i garantier för ev skador. Skulle bolaget kursa så står markägaren där med ex förstörda källor utan möjlighet att få ersättning.
Rättvisa? nja i vissas ögon kanske.

Du har inte koll på fakta. Garantin är på 100 000 kr, avgifterna hålls låga just för att stimulera till prospektering (något ditt parti stödjer ;)) men ökar när man vill förlänga tillståndet just för att se till att det verkligen utförs prospekteringsarbete på marken. Vi är skyldiga enligt lag att ha samråd med mark- och sakägare för att orsaka så lite skada som möjligt. Vi får betala för varje träd som tas ner (oftast betalar vi markägaren själv för att ta ner de träd som behövs tas ner) och för vägar som blivit sönderkörda. Vi tar mer ansvar och orsakar mindre skador än skogsbruket. Tro mig gör vi något fel blir det bannor direkt! Har bergmästaren anledning att tro att ett bolag inte kan utföra prospekteringen på ett korrekt sätt eller att bolaget inte har ekonomi för att återställa ev skador kan denne neka att utfärda undersökningstillstånd.

Har du överhuvudtaget sett en borrigg i arbete?! De flesta skogsmaskiner orsakar större skador. Borrhålet i sig är att jämföra med brunns- och energiborrning.

Och framväxten av internet?! Det om något har väl underlättat för Sapmi att hålla kontakt över stora geografiska områden! Precis som för alla andra då. Det är ju inte som att alla norrlänningar var totalt okunniga analfabeter innan internet :banghead:

Hur kan du tolka det så? :confused:

Den traditionella markkonflikten, framväxten av internet i Norrlands inland som har lett till rasism mot samer på vissa tidningars hemsidor och beslutet att göra samiska till officiellt språk i en del norrländska kommuner är troliga orsaker till den eskalerande hätskheten

Jag tolkar det som att främlingsfientlighet och den fula sidan av myllan har hittat till kommentarsfälten till artiklar, debatter och krönikor. Du kanske ska läsa om?

Jag hoppas att den här typen än uttalanden får "sympatiröstare" att tänka om. Att de inser att det inte handlar om en ny invandringspolitik utan om ren och skär utrensning. Inte bara andra nationaliteter utan alla som inte rättar sig i familjeledet.

Läste inlägg på facebook om att Sverige blivit ett land utan egen kultur.
När jag ville veta vad de syftade på fick jag inget svar, förutom klassikern negerboll. Om det är vår kultur har vi knappast förlorat något.

Intressant är att så många SD-politiker öppet har uttalat sej om att allt utom kärnfamilj är fel, men i sitt partiprogram lagt till
Trakasserier och förföljelse av någon människa på basis av dennes sexuella läggning är förkastligt och skall bestraffas hårt
Eller gäller det inte den egna kretsen?

Men om de (samerna) själva inte anser sig vara svenskar, varför är det då fel att andra inte anser dem vara svenskar?

Fast samerna är väl knappast en homogen grupp? Om en person ur en grupp klassar sig på ett sätt eller ett annat betyder inte att det är fritt fram för andra att göra samma sak med alla ur samma grupp.

Det är som att argumentera för abortmotstånd med att det är en kvinnlig åsikt för att det finns kvinnliga abortmotståndare.

Hur kan du tolka det så? :confused:

Jag tolkar det som att främlingsfientlighet och den fula sidan av myllan har hittat till kommentarsfälten till artiklar, debatter och krönikor. Du kanske ska läsa om?

Hans formulering är luddig, det går att tolka som att internet lett till rasism. Rasism behöver inget internet för att uppstå däremot är det givetvis en kanal.

Jag är inte någon att skönmåla och inte se problemen men jag har verkligen inte hört rasistiskt snack om samer när jag är i Norrland. Jag har däremot hört mycket om stockholmare :grin:

Det enda som kommit upp är att många inte tycker om hur icke-renskötande samer blir behandlade, av andra samer. Vad gäller det som hänt i Jokkmokk så var det sabotage av bilar som tillhörde ditresta aktivister (lika fel oavsett). Aktivisterna i sin tur hade utfört sabotage av utrustning på borrplatserna.

Men om de (samerna) själva inte anser sig vara svenskar, varför är det då fel att andra inte anser dem vara svenskar?

För det första vi har sett två exempel på samer som betraktar sig som samer först och främst, inte som svenskar. Det betyder inte att samer som grupp inte betraktar sig som svenskar. Även om det skulle vara så är det en sak att definiera sig själv och en helt annan att bli definierad av någon annan. Skulle du vilja att någon annan talar om för dig vem eller vad du är?

Eftersom SD står så långt från majoritetens värderingar, kanske de ska få klassas som minoritetsbefolkning där de kan få vårda sin kultur på egen hand? Jag menar inte att man inte ska få kalla sig svensk, bara för att man sympatiserar med SD, men om man identifierar sig kulturellt så långt från majoriteten i nationen Sverige kanske man behöver skydd?

För det första vi har sett två exempel på samer som betraktar sig som samer först och främst, inte som svenskar. Det betyder inte att samer som grupp inte betraktar sig som svenskar. Även om det skulle vara så är det en sak att definiera sig själv och en helt annan att bli definierad av någon annan. Skulle du vilja att någon annan talar om för dig vem eller vad du är?
Eller att någon säger sig vara hallänning (Bildt :) ) dalmas eller skåning och därmed diskvalificerar sig som svensk? :confused:

Samer är svenskare än Söder.

Hela den här diskussonen är så barock att jag inte ens fattar varförjag deltar :banghead:

Eftersom SD står så långt från majoritetens värderingar, kanske de ska få klassas som minoritetsbefolkning där de kan få vårda sin kultur på egen hand? Jag menar inte att man inte ska få kalla sig svensk, bara för att man sympatiserar med SD, men om man identifierar sig kulturellt så långt från majoriteten i nationen Sverige kanske man behöver skydd?

Ingen skulle vara gladare än jag om de satte sig i ett hus och kultiverade sin kultur på egen hand bakom lyckta dörrar! :p

I stort sett alla "små" människor for illa under stormaktstiden. Hårda skatter, hårda levnadsvillkor, uttag till de arméer som staten behövde.
Vad jag pekade på var att nomadiserande samer beskattades för sitt renbetesland, för att ett antal år senare stå utan äganderätt till detta land. Utan att det finns dokument som beskriver hur detta skedde.
Den nye ägaren fördelade sedan till bofasta nybyggare.

Dessa nybyggare har i mina ögon full rätt till marken.
Jag anser det statens skyldighet att lösa problemet som staten själv skapat.
genom att antingen
lösa ut samerna från betesrätten
lösa ut markägarna
ersätta markägarna för betesrätten o de skador det medför

Jag är själv markägare, upplever det tryck som utomstående ställer på min fastighet vad det gäller skogsbruk, strandskydd etc etc.
Att då ha en situation där en utomstående part får bruka ens fastighet utan att man har ngt att säga till om är en dålig lösning som måste lösas. Innan EU sätter tryck på Sverige att ratificerar ILO konventionen.

Du blandar begrepp och människor på ett sätt som inte är okej. Bofasta nybyggare? Vilka var de? Fanns bofasta långt innan nybyggare kom in i bilden, är det jag har försökt säga åt dig men du fortsätter att svammla. Jag blir bara förbannad. Läs på om hela historian istället för delar.

@Lillkumpula: Jag tyckte Oisins analys var väldigt märklig. Jag har ju jobbat mycket i Norrland plus att särbon bor där och det Oisin beskriver har jag aldrig sett eller ens hört talas om.

Och framväxten av internet?! Det om något har väl underlättat för Sapmi att hålla kontakt över stora geografiska områden! Precis som för alla andra då. Det är ju inte som att alla norrlänningar var totalt okunniga analfabeter innan internet :banghead:

Att icke-renskötande samer är diskriminerade är nog inget gemene svensken söderöver vet så mycket om. Flera jag pratat med i Norrland (ej samer) tycker att det är väldigt upprörande hur de blir behandlade, av andra samer.

Åsikt utan insikt, brukar bli lite konstigt då...

Det intressanta och det som framkommer av Björn Söders uttalande är att för SD spelar det ingen roll vad invandringen kostar. Inte heller om vi tjänar pengar på den. Kostnaden eller intäkten är ointressant, det är invandringen i sig man är emot.
Jamen eller hur. Därför att de är rasister helt enkelt och det är tammefan helt vidrigt.

Jag har funderat lite på den där imploderingsteorin. Det är litegrann som golit skriver, de har ett eget SD-land. De flesta av deras väljare i förra valet kom ju från besvikna moderater, och om nu Kinberg Batra försöker locka tillbaka dem genom diverse "hårdare tag" i migrationspolitiken, så kan man ju undra hur det kommer att gå för SD. Med ett minskat väljarstöd så kanske de skulle försvinna snabbare? Men jag vet inte. Samtidigt verkar det ju som så många är rasister helt enkelt.

Jag har funderat lite på den där imploderingsteorin. Det är litegrann som golit skriver, de har ett eget SD-land. De flesta av deras väljare i förra valet kom ju från besvikna moderater, och om nu Kinberg Batra försöker locka tillbaka dem genom diverse "hårdare tag" i migrationspolitiken, så kan man ju undra hur det kommer att gå för SD. Med ett minskat väljarstöd så kanske de skulle försvinna snabbare? Men jag vet inte. Samtidigt verkar det ju som så många är rasister helt enkelt.
Och vad skulle det tjäna till, att låta M bli lika med = SD? Det är åsikterna - människosorteringen - som är det upprörande och inte vem som utför den. Och inte f-n kan man ägna sig åt lite människosortering!

Människovärdet är större än argument baserade på nytta. Vilket är tur, för vi är inte till någon större nytta någon av oss, utom för oss själva och för varandra.

Kinberg-Batra har en väldigt Reinfeldstk syn på migrationspolitiken. Det är inte sannolikt att det under hennes ledarskap blir någon större negativ förändring på området.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden