Du är inte min talman!

Min pappa är finsk så jag ska registreras enligt SD. Deras tankar är ju idiotiska helt enkelt
Min pappa är dansk, så jag behöver också registreras. Jag tycker det är hemskt att de resonerar så.

Jag är född i Sverige, uppvuxen i Sverige, bor i Sverige, talar det svenska språket och är i stor sett som människor är. Jag har dock en del danska traditioner, äter en del dansk mat och som liten hade jag till och med hemspråksundervisning för att helt lära mig språket. Under hela min skoltid mobbades jag och ofta återkommande ord var "Jävla danskjävel, åk hem!!". Åk hem var? Var är mitt hem om inte i det landet jag är född i? Jag har aldrig känt mig riktigt svensk, aldrig känt lojalitet till landet som sådant, jag har ju under en stor del av mitt liv fått veta hur osvensk jag är, trots att Danmark är så likt Sverige som det ändå är.

Därför blev jag uppriktigt ledsen och besviken, och arg också, när jag fick höra att jag och andra med mig ska registreras enligt SD. Varför i all sin dar måste det poängteras att jag inte är en riktig svensk? Och så tänker jag att om jag tar så illa vid mig av detta, hur känner då inte de som faktiskt har invandrat till Sverige sig efter att få höra något sådant? Och andra, som är födda i Sverige och kan det där med svenska kultur och allt sånt, men ändå vill ha kvar lite av sina rötters kulturer och språk och liknande, hur känner de sig?

När är man svensk och hur beter man sig för att man ska räknas som svensk, enligt SD? Och VARFÖR måste det tryckas ner i halsen på mig och flera med mig att vi inte är svenskar rakt igenom?

Var ska jag ta vägen eftersom jag ju inte är dansk rakt igenom heller? Vem är jag? Var hör jag hemma? Pappa är född i Rödby, farfar var jude och förutom att vi har vallonskt blod så finns även blod från något annat land på pappas sida. Vi vet i vilket land, men det hade varit intressant att veta. Så jag är "inget", hör inte hemma någonstans. Jag vet bara att trots att jag är född och uppvuxen i det här landet, talar det här språket och är medborgare i det här landet, så är jag ändå inte en riktig svensk.

Och förresten, det skulle inte förvåna mig om danskar sätts som undantag där och inte behöver registreras. Söder låter dessutom som ett ganska danskt namn. Björn Söder borde kanske registreras överst i det där registret?

När är man svensk och hur beter man sig för att man ska räknas som svensk, enligt SD? Och VARFÖR måste det tryckas ner i halsen på mig och flera med mig att vi inte är svenskar rakt igenom?

Jag är i alla fall hyfsat övertygad om att jag skulle hamna på SDs "svensk"-lista (fast som min bror sa: vi får passa oss, vi står väl inte först i kön men vi har gröna ögon, inte blå, så förr eller senare kommer de till oss också...), men jag blir faktiskt upprörd över det också! Andra människor ska ge fullkomligt fan i att värdera och definiera min identitet på det viset, jag är inte en del av Söders "nation" och hela exkluderande gränsdragandet gör mig illamående.

Deras värld verkar bestå av koncentriska ringar. Längst in, i den lilla, lilla mittcirkeln finns förmodligen en pytteliten grupp - kanske bara deras egen familj - och det är det enda som faktiskt är acceptabelt. Och ju längre ut från mittcirkeln man kommer, desto fler människor hittar man där - och desto "sämre" är de... De vill börja med att ta bort ytterligheterna, men hur man än skalar så är en cirkel alltid ytterst.

Helt ärligt, man vet inte om man ska skratta eller gråta :crazy: Ska man vika av åt det mer humoristiska hållet, var är Monty Python när man behöver dem?!

Funderar fortfarande på det här med svenskhet (de är ju tydligen inkluderande och vill ha in alla i svenskheten). Jag gillar inte Janssons frestelse, jag har ingen julgran, ingen folkdräkt, avskyr dansbandsmusik osv.

Jag är alltså inte svensk?!

Helt ärligt, man vet inte om man ska skratta eller gråta :crazy: Ska man vika av åt det mer humoristiska hållet, var är Monty Python när man behöver dem?!

Funderar fortfarande på det här med svenskhet (de är ju tydligen inkluderande och vill ha in alla i svenskheten). Jag gillar inte Janssons frestelse, jag har ingen julgran, ingen folkdräkt, avskyr dansbandsmusik osv.

Jag är alltså inte svensk?!

Du kanske slåss med järnrör?

Men om de (samerna) själva inte anser sig vara svenskar, varför är det då fel att andra inte anser dem vara svenskar?

"Samerna" som grupp har inte sagt att de inte vill räknas som svenskar. Enskilda individer räknar sig inte som svenskar, men det är deras ensak.

Det BS säger att enligt hans (och andras) sätt att se är samer inte svenskar, oavsett vad de själva tycker.

Cilla W anser sig vara svensk. Enligt BS&co får hon inte vara det, oavsett vad hon själv ser sig som. Vem tycker du ska bestämma saken?

Om det vore nån ruter och ryggrad i SD-folket, så borde de föregå med gott exempel och börja med att göra en renrashetskontroll på sig själva, och kasta ut de av dem som inte håller för den kontrollen.
Efter det skulle SD i ett slag vara nere på under procenten väljarstöd, och problem skulle liksom vara solved.

Problemet som SD har är ju att folkslaget 'svensk' bara finns i fantasin.
Det har hela tiden vandrat folk in och ut över olika gränser under hundratals, tusentals år, och en icke föraktlig del av dessa människor har lyckats förökat sig med nån av 'de andra' från 'den andra sidan'.
Det går inte ens att definiera vad en 'svensk' är.

Jag som är halvsame känner mig helsvensk. Mamma är same född i Finland och pappa svensk född i Sverige.

Min mamma är dock en av dom som aldrig känt sig helsvensk trots att hon bott här sen hon var 9 år. Pratar hellre finska än svenska om den hon pratar med kan det. Men hon känner sig inte finsk heller. Något mellanting istället.

#duärintemintalmanSöder

Inga rasister i Sveriges Riksdag. Självklart bör han avgå omgående. Och i det kommande valet får Svenska Folket se till att få ordning på torpet igen. Nu är det glasklart vad det här partiet står för och alla som SD har lurat och förlett får se till att nyttja sin rösträtt på ett bättre sätt nästa gång.

Hur har Björn Söder och SD tänkt att hantera de Svenska gränsförändringar som har inträffat, t.ex freden i Brömsebro 1645.
Jämtland, Härjedalen, norra Dalarna, Gotland och Ösel bestod då av massa dansk-norrmän som i ett slag blev svenskar. Även Halland får vi räkna in i denna ekvation, trots att dessa dansk-norrmän bara blev svenskar på ett 30-årskontrakt.
Finland, Karelen och Estland/Lettland var då svenskt, så dagens finnar bör ha sin genpool säkrad, liksom de flesta balter.

Vid freden i Roskilde 1658 fick vi dessutom Bohuslän, Skåne och Blekinge från samma dansk-norrmän, samtidigt som Halland permanentades. Svenskt blev i samma veva också Bornholm samt Trondheims län, varför de bofasta där fick sin genpool hastigt modifierat från dansk-norskt till högsvenskt.

Summa summarum är att de människor vi nu anser vara av svensk börd i Jämtland, Härjedalen, norra Dalarna, Gotland, Halland, Bohuslän, Skåne och Blekinge har visat sig vara av den mer tveksamma dansk-norska börden varför dessa områden bör utrymmas å det snaraste, för att dess innevånare inte ska ligga den högsvenska rasen till last.

(oj. nu blev det visst så att jag tänkte åt Björn Söder och SD. sorry.)

Exakt vad jag tänkte när Söder ville betala invandrare att lämna Sverige.
Söder: "Okay, everyone who is called Brian and has an immigrant background will be paid generously to leave the country."
"I'm Brian and so is my wife!"

#duärintemintalmanSöder

Inga rasister i Sveriges Riksdag. Självklart bör han avgå omgående. Och i det kommande valet får Svenska Folket se till att få ordning på torpet igen. Nu är det glasklart vad det här partiet står för och alla som SD har lurat och förlett får se till att nyttja sin rösträtt på ett bättre sätt nästa gång.

Problemet är nog att SD bara avpoletterar BS och gömmer undan ideologin igen.

Hur har Björn Söder och SD tänkt att hantera de Svenska gränsförändringar som har inträffat, t.ex freden i Brömsebro 1645.
Jämtland, Härjedalen, norra Dalarna, Gotland och Ösel bestod då av massa dansk-norrmän som i ett slag blev svenskar. Även Halland får vi räkna in i denna ekvation, trots att dessa dansk-norrmän bara blev svenskar på ett 30-årskontrakt.
Finland, Karelen och Estland/Lettland var då svenskt, så dagens finnar bör ha sin genpool säkrad, liksom de flesta balter.

Vid freden i Roskilde 1658 fick vi dessutom Bohuslän, Skåne och Blekinge från samma dansk-norrmän, samtidigt som Halland permanentades. Svenskt blev i samma veva också Bornholm samt Trondheims län, varför de bofasta där fick sin genpool hastigt modifierat från dansk-norskt till högsvenskt.

Summa summarum är att de människor vi nu anser vara av svensk börd i Jämtland, Härjedalen, norra Dalarna, Gotland, Halland, Bohuslän, Skåne och Blekinge har visat sig vara av den mer tveksamma dansk-norska börden varför dessa områden bör utrymmas å det snaraste, för att dess innevånare inte ska ligga den högsvenska rasen till last.

Tänkte också på det.dottern läste om de perioderna i skolan nyss.
Sverige för inte så länge sen såg inte ut så här, så ska vi räkna de delar vi förlorade då som svenska med? Hur lång tid bak ska vi räkna Sverige som Sverige liksom haha
Ser inte fram emot valet, är rädd för vad spm sker.
Och att missnöjesrösta på ett sånt parti.... Idiotiskt

Accepterar SD 1921 års lösning på Ålandsfrågan? Eller ska Sverige återuppta sina teritoriella anspråk?

Med dagens teknologi är det lätt att DNA testa en person för att kartlägga ursprung. Vore intressant om SDs väljare och politiker skulle våga genomgå en sådan DNA test. Jag misstänker att de inte är så rasrena som de gärna vill framställa sig själva. Hur många av dem skulle behöva registreras enligt deras egna förslag? Iofs finns en del av dem redan i ett register, MR/BR

Visserligen från 2009 men det vore intressant att veta om BS fortfarande står för följande uttalande:

"Är man homosexuell har man av naturen frånsagt sig rätten att få barn."

:wtf: :banghead:
Hur ska en homosexuell få barn på naturlig väg om han eller hon inte begår en heterosexuell handling?
På onaturlig väg, via semin tjänster eller surrogatmammor och adoptioner är naturligtvis vägen öppen och ska så vara.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar