Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Björn Söder verkar vara en komplett idiot to say the least
Dock verkar ju Rossana Dinamarca var ungefär lika dum i huvudet hon så därför får hon ingen hashtag från mig.
Jag hoppas att Åkessons sjukskrivning kommer få mer negativa konsekvenser för partiet än vad som förutspås. Ärligt talat så är jag egentligen riktigt rädd. Jag tycker att SD är skitläskiga. Det politiska klimatet är skitläskigt. Men jag håller ändå hopper uppe om att köttskallarnas korthus kommer att falla ihop över dem. Som @sjoberga siar om, att de kommer att implodera.Det har jag tänkt måååånga gånger och varje gång ökar de än mer.
Men! Jag tror och hoppas att de verkligen visar framfötterna nu när frisören Åkesson är borta och tappar den tjusiga fasaden. Varken Söder eller Karlsson verkar ju vilja använda det fina språket så att säga. Och jag hoppas fortfarande att en stor del SD-röster kommer från folk som legat under en sten sen de föddes och inte riktigt insett att SD är en skitlort även om den är polerad.
För att det är en väldig skillnad mellan att själv kalla sig något och att bli kallad något av andra - utifrån. Särskilt när det handlar om exkludering! Att säga "du är inte en sådan som jag är".Men om de (samerna) själva inte anser sig vara svenskar, varför är det då fel att andra inte anser dem vara svenskar?
Jag tror lbb buntar ihop alla som samer.Men övriga lappar; kväner och lantalaisen, har också beskattas för att bruka landet. Åter igen, jag rekommenderar tidigare nämnda bok. Det var fler än samer som for illa förr och fortfarande gör...
Det var väl fan också.
Såhär säger talmannen själv idag i AB.
”Får uttrycka sig politiskt”
Men enligt riksdagens talman Urban Ahlin (S) får de vice talmännen uttala sig politiskt.
– Som vice talman finns det inga begränsningar. Där förväntas det att man ska vara som vilken ledamot som helst utan just när man träder in i mitt ställe som talman. När vice talman agerar på mitt uppdrag, det vill säga sitter i kammaren i stället för mig, då finns det regelverk för hur talmannen ska bete sig. Då ska man vara politiskt neutral och företräda riksdagen, säger han till Aftonbladet.
Enligt Ahlin är det ett missförstånd att en vice talman lyder under samma regler som talmannen.
– Så är det alltså inte. En vice talman ska agera som en talman när han är i mitt ställe som talman.
Övrig tid får han uttala sig politiskt om han vill?
– Det till och med förväntas att man ska tycka till politiskt. De ska agera politiskt som vilken ledamot som helst när de inte är talman istället för mig.
Nej det gör jag inte.Jag tror lbb buntar ihop alla som samer.
I stort sett alla "små" människor for illa under stormaktstiden. Hårda skatter, hårda levnadsvillkor, uttag till de arméer som staten behövde.Men övriga lappar; kväner och lantalaisen, har också beskattas för att bruka landet. Åter igen, jag rekommenderar tidigare nämnda bok. Det var fler än samer som for illa förr och fortfarande gör...
I stort sett alla "små" människor for illa under stormaktstiden. Hårda skatter, hårda levnadsvillkor, uttag till de arméer som staten behövde.
Vad jag pekade på var att nomadiserande samer beskattades för sitt renbetesland, för att ett antal år senare stå utan äganderätt till detta land. Utan att det finns dokument som beskriver hur detta skedde.
Den nye ägaren fördelade sedan till bofasta nybyggare.
Dessa nybyggare har i mina ögon full rätt till marken.
Jag anser det statens skyldighet att lösa problemet som staten själv skapat.
genom att antingen
lösa ut samerna från betesrätten
lösa ut markägarna
ersätta markägarna för betesrätten o de skador det medför
Jag är själv markägare, upplever det tryck som utomstående ställer på min fastighet vad det gäller skogsbruk, strandskydd etc etc.
Att då ha en situation där en utomstående part får bruka ens fastighet utan att man har ngt att säga till om är en dålig lösning som måste lösas. Innan EU sätter tryck på Sverige att ratificerar ILO konventionen.
Så länge en etniskt minoritet inte aktivt arbetar för en utbrytning ur landet Sverige så ska man naturligtvis ha samma skyldigheter o rättigheter som landets övriga medborgare.En nation skiljer sig från ett land eller en stat. En nation är en grupp människor med starka kulturella band av olika slag och behöver inte utgöra en stat eller ett land. En nation behöver inte ens nödvändigtvis ha ett eget särskilt territoriellt område. Kina t.ex består av en lång rad olika nationer. Björn Söder är dock helt fel ute enligt mig när han påstår att Sveriges judar skulle utgöra en särskild nation från den svenska. Judar är en erkänd nationell minoritet i Sverige vilket betyder att de är en minoritet inom nationen Sverige och inte en egen nation.
Nej,markägande är inte full rätt till marken. Det finns diverse begränsningar och rättigheter som också tillhör andra. Men det är OT.
rätt talande är väl att den svenska lagen inte innehöll ordet äganderätt före vårt eu medlemskap...Nej,markägande är inte full rätt till marken. Det finns diverse begränsningar och rättigheter som också tillhör andra. Men det är OT.
Markägaren äger i praktiken bara ner till "plogdjup"Och framför allt inte det som finns UNDER markytan!
Markägaren äger i praktiken bara ner till "plogdjup"
Helt vansinne när man tänker efter.
En person i Monaco kan muta in sig och prospektera efter mineral på en mark som en familj ägt i generationer och de har ingenting att säga till om...
Jag vet inte, men jag har för mig att de svenska lagarna o avgifterna för "undersökningstillstånd" samt ersättningar till stat o markägare hör till de lägsta i Europa.Finns inget som hindrar svenska bolag och markägaren själv att prospektera (förutom ovilja, okunnighet och inga pengar då). Problemet innan lagen ändrades var att ingen var intresserad. De utländska bolagen pumpar in massor av pengar i Sverige och skapar jobb i Sverige. Är det fel?
Dessutom heter det inte inmutning längre utan undersökningstillstånd.
*förlåt för OT*