Ska man tro Osins analys kan man lika gärna tro på Nigeriabrev också... Jag funderar helt ärligt på om han har alla hemma. Eller om han var hög när han skrev detta?
Han vet helt uppenbart ingenting om samer och övrig befolkning som finns här. Han har ju för fan inte ens kollat upp hur många som röstade SD i Norrbotten! Alltså jag blir bara så förbannad, så jävla förbannad när jag läste hans... Bajstext!
Och tidigare i år var Jimmie Åkesson uppe i Jokkmokk och bedyrade att han i och för sig inte hade någonting emot samer med att han hade "identifierat en principiell problematik i lagen där det ges exklusiva rättigheter till en viss etnisk folkgrupp".
Någon som tror på att Åkesson verkligen fann det "oerhört problematiskt" att en näring som kanske 3000 personer är direkt knutna till är reglerad i en lag som i sin ursprungliga form tillkom 1886? En näring som de flesta av oss inte ägnar många tankar? Naturligtvis inte. Han är dock väl medveten om att det finns norrlänningar som får högt blodtryck redan vid tanken på samer och som anser att de strövande renarna är i vägen vid jakt och fiske
Vet Oisin hur fruktansvärt diskriminerade renskötarlagen är, mot samer? Jag tror många samer skulle bli överlyckliga om lagen ändrades eller togs bort, så alla samer får ta del av sin kultur. Jag tror även många lantalaisen skulle tycka det vore härligt att få tillbaka sin rätt att äga ren, vilket många gjort förut.
Norrlänningar som får högt blodtryck vid tanken på samer och strövande renar? Vart får han ens det ifrån? Så fruktansvärt elakt att skriva en sådan sak om oss som bor här!
Inte heller var Åkesson vid besöket i Jokkmokk omedveten om att antalet anmälda hatbrott mot samer har ökat kraftigt de senaste åren.
Den traditionella markkonflikten, framväxten av internet i Norrlands inland som har lett till rasism mot samer på vissa tidningars hemsidor och beslutet att göra samiska till officiellt språk i en del norrländska kommuner är troliga orsaker till den eskalerande hätskheten.
Samedockor hängs i strypsnaror, vägskyltar med samiska ortsnamn förstörs och det massproduceras insändare om att det bara är lappjävlar som har rätt att köra skoter.
Och vart kommer detta ifrån? Markkonflikt, framväxt av internet i Norrlands inland?
Konflikter uppstår när lantalaisen och kväner inte får bruka sin egen skog som de behagar, när icke renskötande samer inte får jaga och fiska på statens mark så som renskötare, när gammal sed för lantalaise inte gäller längre för att renskötare ska ha företräde till mark. Det är vår mark också! Vi har levt här ihop tillsammans! Och alla dessa påhopp om att vi skulle hänga samedockor och förstöra vägskylta? Det enda jag vet om är att vi har krävt att få ortsnamn på meänkieli också, och äntligen ska vi få en ortsskylt med "kieruna" på!
Söder och hans fränder hoppas ha hittat nyckeln till ökad popularitet i en del av landet där de har ett stöd som är långt under riksgenomsnittet.
Som i så många andra sammanhang drar sig inte detta parti för att skamlöst exploatera motsättningar.
I Norra inlandet låg antalet SD-röster på kring 12,7 upp till 15 %... Jag tror i alla fall att Söder sket i det blå skåpet nu, när han pissade på oss alla som har rötter här. Han och Oisin, jävla idioter båda två!