Du är inte min talman!

Ska man tro Osins analys kan man lika gärna tro på Nigeriabrev också... Jag funderar helt ärligt på om han har alla hemma. Eller om han var hög när han skrev detta?

Du får väl mejla och fråga honom! Men du kanske har en alternativ tes i så fall varför Söder drar upp just samer i sin svenskhetspredikan?

jag tror att det är en fråga med många bottnar och många svar (beroende på vem det gäller).

Tittar man på Sverige och det som hänt de senaste 8 åren m statliga företag har sålts ut och privatiserats, många vårdskandaler har uppdagats. Investmentbolag har tjänat stora pengar inom skolan. Invandringen har fått ett ansikte i de tiggare som sitter utanför butiker, på gågator etc (även om de egentligen inte är synonyma för invandring men de får klä skott för den). Försvaret har monterats ned och allmänna värnplikten försvunnit. Många pensionären klarar inte ekonomin (deras skatt är högre än inkomsttagarnas) osv osv. Så är det inte konstigt om SDs blivit det stora missnöjespartiet eftersom de valt att använda alla dessa frågor under valet.

Sedan måste jag säga att Reinfeldt & Co varit ovanligt bleka under valrörelsen, nästan som om de gett upp innan valet så det är inte så konstigt om SD tagit mark. Men deras intentioner har synts tydligt nu när de röstade emot budgeten som röd/gröda gav och stödde alliansens förslag istället vilket gör att SD faktiskt visat sitt rätta ansikte och att det bara är ett en-fråges-parti - invandringen.
De har åsikterna, populistiska som de är brukar poppa upp i samband med att det sker strukturförändringar eller landet utsätts för ekonomiska påfrestningar.

Tidigare år så erhöll VPK eller framstegspartiet dessa röster.
Idag är det SD.

SD;s intentioner med att rösta för den borgerliga budgeten var väl ett sätt för dem att ge ett rejält tjyvnyp till miljöpartiet. De har ju liksom en intern maktkamp.

Problemet är väl ävn att SD faktiskt har en poäng när man pekar på det orimliga i att vi tar en så oproportionerlig del av dem som kommer till EU. Samt att både fattigpensionärer och arbetslösa inte har erhållit några standardhöjningar att tala om de senaste åren samtidigt som ett stort antal människor kommer och, enligt SD lever på de tillgångar som annars hade förbättrat svaga svenska gruppers liv.

Och för en arbetslös metallarbetare i ett glesbygdsområde så är det ju ett smakligt alternativ.

Såg du honom i Aktuellt nyss? Där svarar han själv.
Och vad mig anbelangar så får du nog precisera nationalism.

Jag frågade om din uppfattning, inte Söders!
1. Anser du att en person kan ha fler nationaliteter än en?
2. Anser du att det är problematiskt att vi har judar och samer i landet? Om inte, varför tror du att Söder tog upp dessa grupper som exempel?
3. Söder menar att en homogen befolkning är mindre problematisk än en heterogen. Håller du med?

Du får väl mejla och fråga honom! Men du kanske har en alternativ tes i så fall varför Söder drar upp just samer i sin svenskhetspredikan?

Min man har redan skickat iväg ett mycket sakligt och informativt mejl åt idioten.

Just samer OCH lantalaisen/tornedalingar! Varför gjorde han det? För att han är en korkad nationalfascist som hoppas på att vinna fler nationalfascistiska röster, att sparka på urbefolkning är ju döhipp då.

Samt att både fattigpensionärer och arbetslösa inte har erhållit några standardhöjningar att tala om de senaste åren samtidigt som ett stort antal människor kommer och, enligt SD lever på de tillgångar som annars hade förbättrat svaga svenska gruppers liv.

Detsamma gäller sjuka också, inte en krona.

Jag frågade om din uppfattning, inte Söders!
1. Anser du att en person kan ha fler nationaliteter än en?
2. Anser du att det är problematiskt att vi har judar och samer i landet? Om inte, varför tror du att Söder tog upp dessa grupper som exempel?
3. Söder menar att en homogen befolkning är mindre problematisk än en heterogen. Håller du med?

Min man har redan skickat iväg ett mycket sakligt och informativt mejl åt idioten.

Just samer OCH lantalaisen/tornedalingar! Varför gjorde han det? För att han är en korkad nationalfascist som hoppas på att vinna fler nationalfascistiska röster, att sparka på urbefolkning är ju döhipp då.

Fair enough.

Ska man tro Osins analys kan man lika gärna tro på Nigeriabrev också... Jag funderar helt ärligt på om han har alla hemma. Eller om han var hög när han skrev detta?

Han vet helt uppenbart ingenting om samer och övrig befolkning som finns här. Han har ju för fan inte ens kollat upp hur många som röstade SD i Norrbotten! Alltså jag blir bara så förbannad, så jävla förbannad när jag läste hans... Bajstext!

Och tidigare i år var Jimmie Åkesson uppe i Jokkmokk och bedyrade att han i och för sig inte hade någonting emot samer med att han hade "identifierat en principiell problematik i lagen där det ges exklusiva rättigheter till en viss etnisk folkgrupp".

Någon som tror på att Åkesson verkligen fann det "oerhört problematiskt" att en näring som kanske 3000 personer är direkt knutna till är reglerad i en lag som i sin ursprungliga form tillkom 1886? En näring som de flesta av oss inte ägnar många tankar? Naturligtvis inte. Han är dock väl medveten om att det finns norrlänningar som får högt blodtryck redan vid tanken på samer och som anser att de strövande renarna är i vägen vid jakt och fiske

Vet Oisin hur fruktansvärt diskriminerade renskötarlagen är, mot samer? Jag tror många samer skulle bli överlyckliga om lagen ändrades eller togs bort, så alla samer får ta del av sin kultur. Jag tror även många lantalaisen skulle tycka det vore härligt att få tillbaka sin rätt att äga ren, vilket många gjort förut.

Norrlänningar som får högt blodtryck vid tanken på samer och strövande renar? Vart får han ens det ifrån? Så fruktansvärt elakt att skriva en sådan sak om oss som bor här!

Inte heller var Åkesson vid besöket i Jokkmokk omedveten om att antalet anmälda hatbrott mot samer har ökat kraftigt de senaste åren.

Den traditionella markkonflikten, framväxten av internet i Norrlands inland som har lett till rasism mot samer på vissa tidningars hemsidor och beslutet att göra samiska till officiellt språk i en del norrländska kommuner är troliga orsaker till den eskalerande hätskheten.

Samedockor hängs i strypsnaror, vägskyltar med samiska ortsnamn förstörs och det massproduceras insändare om att det bara är lappjävlar som har rätt att köra skoter.

Och vart kommer detta ifrån? Markkonflikt, framväxt av internet i Norrlands inland?

Konflikter uppstår när lantalaisen och kväner inte får bruka sin egen skog som de behagar, när icke renskötande samer inte får jaga och fiska på statens mark så som renskötare, när gammal sed för lantalaise inte gäller längre för att renskötare ska ha företräde till mark. Det är vår mark också! Vi har levt här ihop tillsammans! Och alla dessa påhopp om att vi skulle hänga samedockor och förstöra vägskylta? Det enda jag vet om är att vi har krävt att få ortsnamn på meänkieli också, och äntligen ska vi få en ortsskylt med "kieruna" på!

Söder och hans fränder hoppas ha hittat nyckeln till ökad popularitet i en del av landet där de har ett stöd som är långt under riksgenomsnittet.

Som i så många andra sammanhang drar sig inte detta parti för att skamlöst exploatera motsättningar.

I Norra inlandet låg antalet SD-röster på kring 12,7 upp till 15 %... Jag tror i alla fall att Söder sket i det blå skåpet nu, när han pissade på oss alla som har rötter här. Han och Oisin, jävla idioter båda två!
Problemet med markanvändningen i renbetesland är till 100% orsakade av den svenska statens agerande!!!

Först beskattar man samerna för deras renbete. dvs Samerna äger renbetet.
Sedan finns inga papper och plötsligt så skänker eller säljer staten samma mark till jord o skogsbrukande människor som blir bofasta.

Jag anser att antingen ska staten lösa ut samerna från betesrätten eller så löser man ut markägarna och lämnar tillbaka betesrätten till samerna.

På vilket sätt sparkas det på urbefolkningen genom att säga att den har rättigheter över det vi som inte är det, har?
Inte fan får jag rösta i sametinget för jag är ingen same. Men vi är ju alla svenska.

Orkar inte läsa hela tråden, nån kanske har skrivit detta förut:
En del samer, t.ex Sofia Jannok, anser sig inte vara svenskar.
http://www.ur.se/mb/pdf/handledningar/100043_Passion_12_Jojksang.pdf

Men det är helt oväsentligt egentligen! jag kan vara britt, eller svensk, eller jude, eller konvertera till islam - det är inte ett problem för svenska staten. Det är inte statens angelägenhet ens att fråga hur jag definierar mig. Det blir statens problem först den dag då jag tänker störta regeringen och införa egna lagar.

Har DN avböjt att vara med i aktuellt eller har de inte ens fått frågan?
Känns konstigt att BS får stå helt oemotsagd i public service.

Problemet med markanvändningen i renbetesland är till 100% orsakade av den svenska statens agerande!!!

Först beskattar man samerna för deras renbete. dvs Samerna äger renbetet.
Sedan finns inga papper och plötsligt så skänker eller säljer staten samma mark till jord o skogsbrukande människor som blir bofasta.

Jag anser att antingen ska staten lösa ut samerna från betesrätten eller så löser man ut markägarna och lämnar tillbaka betesrätten till samerna.

Ingen har beskattas för att låta renar beta på min mans mark. Den har hans släkt ägt så länge att inte ens kyrkoböckerna vet hur länge. Sluta snacka skit.

Men det är helt oväsentligt egentligen! jag kan vara britt, eller svensk, eller jude, eller konvertera till islam - det är inte ett problem för svenska staten. Det är inte statens angelägenhet ens att fråga hur jag definierar mig. Det blir statens problem först den dag då jag tänker störta regeringen och införa egna lagar.
Det har jag inte påstått heller.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V