Du är inte min talman!

Jag kan inte för mitt liv fatta vad en "judisk nation" är (jaja, förutom den som ligger längst till höger vid Medelhavet). "Judar som blir svenskar".....???? Jag är ju född svensk, av svenska föräldrar som hade svenska föräldrar osv etc. Jag är i originalutförandet blond och blåögd.
Och så är jag judinna. Jag har inte "blivit" svensk, jag har inte invandrat från något "Judeland".

Logiken där flög åt ett helt annat håll. Och nån bra förklaring lär inte komma.

Det riktigt tragiska är ju att de får sympatisörer trots att de är avslöjade för länge sedan.
Usch ja... Min kusin och hans familj är stora anhängare, har fått säga upp kontakten tyvärr.

Vi pratade om det på jobbet häromdagen. De flesta jag vet som röstar på SD gör det av ganska naiva anledningar, eller missnöjesröstar. Men, det finns ju de som är välutbildade, tjänar en himmelens massa pengar och ändå är SD-sympatisörer. Hur argumenterar man med dem? Hittills har jag inte hittat ett sätt.

Sedan tycker jag att källkritiken oftast brukar vara under all kritik oavsett om man delar inlägg på FB eller hänger på vad journalister skriver - därför är det alltid bra att gå tillbaka till ursprungskällan och se vad som faktiskt har sagts - det är inget journalistuppbåd som försöker sänka SD, det gör de så gärna själva bara man tar sig tid att läsa deras partiprogram eller ser hur de uppför sig...

Det glädjer mig att förtroendet för journalistkåren är så högt här inne!

76% av Sveriges befolkning har lågt förtroende för dags- och kvällstidningarnas journalister.
-Här har minioriteten, dvs. 24% samlats!

Vad menar du med det här inlägget, Trygg? Kan du utveckla? Som du säkert har märkt i dag är föraktet för politiker också omfattande, särskilt för SD:s företrädare. Aldrig förr har så många krävt en talmans avgång. Vad drar du för slutsats av det?

Usch ja... Min kusin och hans familj är stora anhängare, har fått säga upp kontakten tyvärr.

Vi pratade om det på jobbet häromdagen. De flesta jag vet som röstar på SD gör det av ganska naiva anledningar, eller missnöjesröstar. Men, det finns ju de som är välutbildade, tjänar en himmelens massa pengar och ändå är SD-sympatisörer. Hur argumenterar man med dem? Hittills har jag inte hittat ett sätt.

En stor grund till att SD har så många anhängare är att de inte är integrerade i det svenska samhället. Många av dem som röstar på SD är lågavlönade, saknar utbildning och har mycket låg tilltro till samhället i stort (politiker, poliser, vetenskap et c.).
Frågan är hur vi ska lyckas integrera dessa människor in i samhället igen? Det är ont om t.ex. enklare industrijobb på landsbygden. Samhället är på väg i en helt annan riktning som kräver betydligt mer av arbetskraften (dvs. svårare arbetsuppgifter som ofta kräver en högre och mångårig utbildning).
Några "enklare" jobb kommer förstås alltid att finnas, men inte längre lika många i antal. (Dessutom ofta jobb som invandrade svenskar söker och får.)

/V

En stor grund till att SD har så många anhängare är att de inte är integrerade i det svenska samhället. Många av dem som röstar på SD är lågavlönade, saknar utbildning och har mycket låg tilltro till samhället i stort (politiker, poliser, vetenskap et c.).
Frågan är hur vi ska lyckas integrera dessa människor in i samhället igen? Det är ont om t.ex. enklare industrijobb på landsbygden. Samhället är på väg i en helt annan riktning som kräver betydligt mer av arbetskraften (dvs. svårare arbetsuppgifter som ofta kräver en högre och mångårig utbildning).
Några "enklare" jobb kommer förstås alltid att finnas, men inte längre lika många i antal. (Dessutom ofta jobb som invandrade svenskar söker och får.)

/V

Jo, jag är med på den punkten. Men det jag funderar över är de som är högst välfungerande och ändå röstar för SD.

Jag bor själv i ett område av landet som har väldigt hög andel SD-röstare, men inte tusan är det ont om jobb, få industrier eller något liknande här. Helt vanlig rasism bara.

/V
Det är en alldeles för enkel förklaring och den stämmer nog bara på ngr % av den röstandel de erhöll.
Min åsikt är att majoriteten av deras väljare inte röstade för SD utan genom att rösta på SD röstade mot något av de etablerade partierna. M och S fick väl lämna över rätt många väljare...

Jo, jag är med på den punkten. Men det jag funderar över är de som är högst välfungerande och ändå röstar för SD.

Jag bor själv i ett område av landet som har väldigt hög andel SD-röstare, men inte tusan är det ont om jobb, få industrier eller något liknande här. Helt vanlig rasism bara.

Alla har t.ex. inte lågt politikerförtroende eller är lågavlönade eller är lågutbildade som röstade på SD. Men, tar man den genomsnittlige SD-väljaren och jämför denne med andra genomsnittliga väljare, så är det på några punkter en tydlig skillnad.

/V

Det är en alldeles för enkel förklaring och den stämmer nog bara på ngr % av den röstandel de erhöll.
Min åsikt är att majoriteten av deras väljare inte röstade för SD utan genom att rösta på SD röstade mot något av de etablerade partierna. M och S fick väl lämna över rätt många väljare...
jag tror att det är en fråga med många bottnar och många svar (beroende på vem det gäller).

Tittar man på Sverige och det som hänt de senaste 8 åren m statliga företag har sålts ut och privatiserats, många vårdskandaler har uppdagats. Investmentbolag har tjänat stora pengar inom skolan. Invandringen har fått ett ansikte i de tiggare som sitter utanför butiker, på gågator etc (även om de egentligen inte är synonyma för invandring men de får klä skott för den). Försvaret har monterats ned och allmänna värnplikten försvunnit. Många pensionären klarar inte ekonomin (deras skatt är högre än inkomsttagarnas) osv osv. Så är det inte konstigt om SDs blivit det stora missnöjespartiet eftersom de valt att använda alla dessa frågor under valet.

Sedan måste jag säga att Reinfeldt & Co varit ovanligt bleka under valrörelsen, nästan som om de gett upp innan valet så det är inte så konstigt om SD tagit mark. Men deras intentioner har synts tydligt nu när de röstade emot budgeten som röd/gröda gav och stödde alliansens förslag istället vilket gör att SD faktiskt visat sitt rätta ansikte och att det bara är ett en-fråges-parti - invandringen.

Jag är stolt över att vara svensk. Jag är stolt över att tillhöra samma nation som Dag Hammarskjöld, Folke Bernadotte, Harald Edelstam, Raoul Wallenberg, Elisabeth Hesselblad, Ulf Henricsson med flera. De var/är inte perfekta men de försökte jobba mot det onda för det goda.

Jag är stolt över vår moderna historia att stå för det goda. Jag är stolt över våra vetenskapliga landvinningar. Jag är stolt över att de flesta av oss kollektivt försöker göra något bra, inom och utanför våra gränser.

Jag kommer ALDRIG låta några brunskjortor kidnappa mitt land och tro att det de säger är vad alla svenskar tycker.

#duärintemintalmanSöder

Senast ändrad:
Nej. Alla har rätt att säga vad de tycker (så länge det inte är olagligt) men alla har också rätt att opponera sig mot framförda åsikter (återigen, inom lagens råmärken).

Att vi har en talman, som faktiskt är ett väldigt viktigt ämbete om man kan sin samhällskunskap, med åsikten att man inte är en riktig svensk om man tillhör en minoritet kulturellt eller religiöst sett är barockt. Har man ett svenskt medborgarskap är man svensk, punkt slut.

Det var väl fan också.
Såhär säger talmannen själv idag i AB.

”Får uttrycka sig politiskt”

Men enligt riksdagens talman Urban Ahlin (S) får de vice talmännen uttala sig politiskt.

– Som vice talman finns det inga begränsningar. Där förväntas det att man ska vara som vilken ledamot som helst utan just när man träder in i mitt ställe som talman. När vice talman agerar på mitt uppdrag, det vill säga sitter i kammaren i stället för mig, då finns det regelverk för hur talmannen ska bete sig. Då ska man vara politiskt neutral och företräda riksdagen, säger han till Aftonbladet.

Enligt Ahlin är det ett missförstånd att en vice talman lyder under samma regler som talmannen.

– Så är det alltså inte. En vice talman ska agera som en talman när han är i mitt ställe som talman.

Övrig tid får han uttala sig politiskt om han vill?

– Det till och med förväntas att man ska tycka till politiskt. De ska agera politiskt som vilken ledamot som helst när de inte är talman istället för mig.

Senast ändrad:
Vad det egentligen handlar om är värre än så. I alla fall om man får tro Oisin Cantwells analys. Det mest manipulativa partiet som någonsin fått tillträde till vår folkförsamling.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20025389.ab

Ska man tro Osins analys kan man lika gärna tro på Nigeriabrev också... Jag funderar helt ärligt på om han har alla hemma. Eller om han var hög när han skrev detta?

Han vet helt uppenbart ingenting om samer och övrig befolkning som finns här. Han har ju för fan inte ens kollat upp hur många som röstade SD i Norrbotten! Alltså jag blir bara så förbannad, så jävla förbannad när jag läste hans... Bajstext!

Och tidigare i år var Jimmie Åkesson uppe i Jokkmokk och bedyrade att han i och för sig inte hade någonting emot samer med att han hade "identifierat en principiell problematik i lagen där det ges exklusiva rättigheter till en viss etnisk folkgrupp".

Någon som tror på att Åkesson verkligen fann det "oerhört problematiskt" att en näring som kanske 3000 personer är direkt knutna till är reglerad i en lag som i sin ursprungliga form tillkom 1886? En näring som de flesta av oss inte ägnar många tankar? Naturligtvis inte. Han är dock väl medveten om att det finns norrlänningar som får högt blodtryck redan vid tanken på samer och som anser att de strövande renarna är i vägen vid jakt och fiske

Vet Oisin hur fruktansvärt diskriminerade renskötarlagen är, mot samer? Jag tror många samer skulle bli överlyckliga om lagen ändrades eller togs bort, så alla samer får ta del av sin kultur. Jag tror även många lantalaisen skulle tycka det vore härligt att få tillbaka sin rätt att äga ren, vilket många gjort förut.

Norrlänningar som får högt blodtryck vid tanken på samer och strövande renar? Vart får han ens det ifrån? Så fruktansvärt elakt att skriva en sådan sak om oss som bor här!

Inte heller var Åkesson vid besöket i Jokkmokk omedveten om att antalet anmälda hatbrott mot samer har ökat kraftigt de senaste åren.

Den traditionella markkonflikten, framväxten av internet i Norrlands inland som har lett till rasism mot samer på vissa tidningars hemsidor och beslutet att göra samiska till officiellt språk i en del norrländska kommuner är troliga orsaker till den eskalerande hätskheten.

Samedockor hängs i strypsnaror, vägskyltar med samiska ortsnamn förstörs och det massproduceras insändare om att det bara är lappjävlar som har rätt att köra skoter.

Och vart kommer detta ifrån? Markkonflikt, framväxt av internet i Norrlands inland?

Konflikter uppstår när lantalaisen och kväner inte får bruka sin egen skog som de behagar, när icke renskötande samer inte får jaga och fiska på statens mark så som renskötare, när gammal sed för lantalaise inte gäller längre för att renskötare ska ha företräde till mark. Det är vår mark också! Vi har levt här ihop tillsammans! Och alla dessa påhopp om att vi skulle hänga samedockor och förstöra vägskylta? Det enda jag vet om är att vi har krävt att få ortsnamn på meänkieli också, och äntligen ska vi få en ortsskylt med "kieruna" på!

Söder och hans fränder hoppas ha hittat nyckeln till ökad popularitet i en del av landet där de har ett stöd som är långt under riksgenomsnittet.

Som i så många andra sammanhang drar sig inte detta parti för att skamlöst exploatera motsättningar.

I Norra inlandet låg antalet SD-röster på kring 12,7 upp till 15 %... Jag tror i alla fall att Söder sket i det blå skåpet nu, när han pissade på oss alla som har rötter här. Han och Oisin, jävla idioter båda två!

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar