Dropi frá Midsitju

Sv: Dropi frá Midsitju

Frigg från Gryt
E: Dropi

En häst som jag red för några år sedan.
En ganska så liten, väldigt kompakt häst (extremt kort rygg). Dålig resning och halsansättning och tung i sig. Inga direkt flashiga gångarter men väldigt lätt för alla, speciellt tölten! 5-gångare, men passen är ej tränad. Passen har dock varit helt OK de gånger jag testade. MYCKET man och svans.
En häst med mycket vilja och "symaskins-steg".

5795125.jpg

5794969.jpg

Grov kropp, men ofta gravt överviktig...
Väldigt vacker häst annars med jättevackert huvud!

Vi hade ett sto i stallet som 1993 fick en avkomma efter Dropi. Brímir från Skrävsta.
Fux med stjärn. Otroligt söt, snäll, lugn och lätthanterad. Vet inte hur han är idag då han såldes strax efter att han blivit inriden.

Fy vad tråkigt för dig och din kille:cry: .....han ser ju jättefin ut...och alla dessa problem och han är bara 8 år....

Tack! Jo det är riktigt tråkig! Hade ju tänkt att han skulle bli MINST 37 och med mig när jag nästan är pensionär :crazy: Man kunde ju hoppas och ha framtids önskningar iallafall!:cry:

Gud så vacker han är..:love: Jag har bara sett ett foto på honom innan, han är jätte lik min kille i ansiktet (dock inte färgen) men allt annat.. :D
Vart finns han någon stans?
Går han fortfarande i avel? Eller tävlas han?
Gud så roligt och se honom.. Ska försöka lägga in några bilder på min kille oxå..

Antar att du menar Dropi? ;)
Han står i Bärby, utanför uppsala. Han är väl lite halft med i aveln vad jag vet, inte helt säker hur det är nu så ja ska nog inte säga för mkt:angel: . Men han går med lite på en del kurser, vissa lektioner och så. Riktig gentleman. :)

Hej, ja jag menade Dropí :)
okey, ja det var roligt och få veta lite om honom. Min kille är oxå en riktig gentelman, men med mycket vilja.. Roligt i bland :rofl:

*kl*

Har just släppt in ett sto efter Dropi i Tjaldurs flock. Hon heter Eyja från Björkskär och är den enda fuxen i hagen. Hon har fått den typiskt sotiga fuxfärgen efter pappa.

Se bilderna på Tjalles blog

*kl*

Jag var fodervärd till en häst efter Dropi när hans ägare var gravid.
Stormur fran Björkskär heter han. En rejäl svart valack med mycket man. Tung rida, men väldigt snäll, 5-gagare.
Jag har inga kort pa datorn jag sitter vid nu, men om jag kommer ihag ska jag lägga in senare.

Han är/var ganska lik hästen som Freyr la in en bild pa, men Stormur var grövre med rejälare hals.

*kl*
PÅ ridskolan där jag jobbar har vi en Dropi-akomma. Han är en av de absolut trevligaste lektions/turhästarna.
Funkar i alla ämnen och alla älskar honom.
Han är otroligt kort i ryggen.

Helkroppsbild
Huvudbild

/Malin

Lilla Gimpan! Han är jättesöt, har aldrig ridit honom, men han är nog säkert bra.

Idag hade Bärby sin högtidliga invigning av sitt nya ridhus och Dropi visades tillsammans med gårdens övriga tre hingstar, Fakur, Fannar och en Fakur-son. Dropi såg väldigt fin ut och bar sina 22 år med bravur.

Hej. Jag undrar lite vart Bärby ligger någon stans??
Mvh

Bärby ligger några kilometer från Alunda, 3-4 mil öster om Uppsala.
Deras hemsida hittar du på http://www.islandshestkonsult.se/
Precis nu så ligger en bild från invigningen av ridhuset ute på deras första sida. Det är hela familjen och gårdens fyra hingstar och längst till höger ser du Jenny Mandhal på Dropi.

Min Alfur har Dropi som morfar, nu är det ju mycket annat blod inblandat i honom men han har mycket man (dubbelsidig) och lång pannlugg precis som Dropi.

Fyra separerade gångarter och mycket och ren tölt.

affe27-3-07122.jpg

Till skillnad från Borkans häst fick han kommentaren: "Sällan man ser en så frisk häst" när han vet.besiktigades inför köp...

Jag är på Bärby jätteofta och jobbar där ibland. Mina 2 kompisar brukar rida Dropi ibland och dom säger att han e underbar att rida. Han e jättesnäll att hantera. Inte stökig eller bråkig. Kan stå inträngd mellan 2 ston utan att ens pipa.
Lägger in lite bilder som jag har fotat.

Sorry för många bilder:o :angel:

SHIT,SHIT,SHIT,SHIT!!!! :love: :love: :love:

Kul att läsa om alla hästar som har samma pappa som min kuse.

Min ögonsten har oxå en svallande man... ja, ni ser ju själva. Vidare har han kort rygg och lätt för tölt, han är väldigt känslig att rida. Pigg och alert. Underbar i hanteringen men en något ängslig och känslig individ. Svårigheter för både trav och gallopp, tramsar man omkring på långa tyglar så kan det bli vad gångart som helst. En ganska tung och robust variant som blir ett riktigt pälsmonster på vintern - en riktig "urhäst"

Drifandi från Ulvedalen heter prinsen

10326310.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/10320000-10329999/640x480/10328196.jpg?0

Hej - har Du också en Sveipur??? Jag har två valacker, båda efter Dropi, och faktiskt rätt så olika. Den ena har extremt kort rygg och är ganska passaktig, den andra är STOR och fyrgångare med fina och separerade gångarter. Båda två är mycket lättfödda och blir lätt feta. Båda hade mycket ängslan och flyktbenäghet i sig, men gossen jag haft längst har ändrat sig totalt och är tämligen trygg idag. Honom kör jag också och han älskar att bli körd.

Du kan hitta bilder och mer text om dem på bloggen http://sammie.blogg.se

Båda tenderar att bli mörkare för varje år, i början var båda mycket rödfuxiga, men blir som sagt mer åt det chokladbruna hållet. Mest gossen som är född -92. :love:

Nu var det ju ett tag sen nån skrev i tråden men det är kul att läsa om Dropi och hans avkommor, man märker att de har en del gemensamt..
Här är min Dropi-avkomma som tyvärr togs bort för ett år sedan.
Draupnir från Mörtö f 90 u: Brana frá Stora-Kroppi
CIMG8165.jpg

IMGP0073.jpg

Sista bilden är det dåligt ljus på, men det var den enda uppställningsbilden jag hittade (alltid är det nåt fel)
Han var underbart snäll och schysst, mot både människor och andra hästar. Visste skillnaden på att arbeta och att busa och gjorde alltid sitt bästa. Tyvärr hade han sin extriör emot sig, extremt kort rygg och kraftig hals och väldigt lättfödd..
Han var en typisk femgångare med mycket passtakt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 349
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar