Drömmen om att få tävla

obbbi

Trådstartare
Ni får gärna flytta tråden om ni tycker att den är fel placerad.

Jag som många andra häst älskare drömmer om att få tävla, men hur gör man för att komma dit?
Man kan säga att jag är hemma lärd(lärde mig när jag va 4a), red på en triangel märkt häst. Har alltid drömt om att få tävla men hade aldrig det valet, nu har jag fått en ny medryttarhäst(har aldrig haft en egen) och det är uteslutet om att tävla. Jag har aldrig ridit på ridskola, mina föräldrar ville aldrig betala eller ens vara i närheten av hästar. De tycker att om jag vill göra det så får jag fixa det själv, vilket jag har gjort. Så jag har bara varit en skogsmulle ryttare, har tränat travhästar och hjälpt en bekant med att träna dens hopphästar.

Nu är jag 19 och jobbar, men har varken råd för egen häst eller ridskola. Jag försöker hitta ett sätt att få börja tävla men vet inte hur..... hittar inget alternativ. Därför vänder jag mig till er här på buke, för ni kanske kan se ett sätt som jag inte kan.

Kan förklara också att jag inte vill bli elit ryttare, jag siktar mer på mindre tävlingar, kanske bara prova på. Jag vill tävla för att jag vill utvecklas, jag vill puscha mig själv till min gräns, se hur långt jag kan nå. Men vad gör man när man inte har resurser eller ekonomin? Tack i förhand för svar.

Sv: Drömmen om att få tävla

Det är dyrt att tävla, och har du inte råd med häst eller ridskola lär du inte ha råd med att tävla tyvärr.
För att tävla lokalt och uppåt måste du: Vara medlem i en klubb, ha grönt kort (vilket du tar via en kurs på klubben), lösa licens till dig själv och till hästen samt ha pass på hästen.

Men den medishästen du har nu, går det inte att rida några cm-hoppningar eller pay and ride? Inte riktiga lokala tävlingar alltså, utan mer träningstävlingar? I och med att du aldrig tävlat själv är ju träningstävlingar perfekt för dig!

För att rida träningstävlingar krävs oftast bara ett medlemskap i klubben, ibland inte ens det, och då blir det betydligt billigare än att tävla lokalt. Runt 50-100 kr per start brukar det gå på då.

Om jag vore du skulle jag bli medlem i en klubb och hjälpa till på tävlingar som funktionär, det lär man sig jättemycket på! Hur allt går till osv, och jag tycker det är lika kul att tävla själv som att vara med som hästskötare eller funktionär för stämningen på tävling är helt underbar! :D

det är dyrt att tävla, även pay and jump är dyrt.
första kostnaden är ju licenser till häst och ryttare
häst= 200
endags licens =150
anmälan= ca 100 per klass
hyra av transport 400-500kr
bensin

så är du med i en tävling med en klass kostar det ca 450kr för 2min på banan, startar du 2 klasser(när du ändå är där :p) blir det 550, hyr du sen transporten så är du uppe i 1000 kr för en dags tävlande där ca 4 min är inne på hoppbanan, resten av de ca 5-6 timmarna man är där består av väntan och framskrittning.

själva stämningen på tävling är jätte härlig, det är alltid roligt att se vad man klarar av och att rida ngn annanstans, men det är dyrt och det är största anledningen till att jag inte tävlar så ofta. ändå så har jag eget släp och livstids licens på hästen så det spar jag ju en 700kr på, men det är ändå för dyrt för att jag ska åka iväg på tävling varannan helg.

men om du bara vill ut och prova så är min rekommendation att bli medlem i en klubb som arrangerar mycket tävlingar och bli aktiv i den, håll ögon och öron öppna efter ngn som behöver en medryttare till en tävlings häst och ta dig in den vägen. man måste synas för att kunna ta sig in i ridsporten utan egen häst, och ju mer kunskap och självförtroende du samlar på dig ju mer "attraktiv" för hästägare blir du.

annars så finns det ju tävlings ryttare som söker elever(förkortning för stallskötare som får lektioner och ibland tävla de sämre hästarna). men det är ofta 24 timmars arbete och inget betalt precis som i resten av hästvärlden, samt att man redan då måste ha bra rid kunskaper.

Du måste börja i rätt ände!
Man ska inte tävla för att utvecklas.
Man tränar (ridskola, privatinstruktör) för att utvecklas.
Man tävlar för att få ett kvitto på sin utveckling, eller bara för att det är så skoj ;)

Dyrt är det hur som helst.
Jag hade inte låtit mina medryttare få tävla min häst om dom inte la pengar på sin egen ridutbildning först (dom får gärna låna min häst till träningarna)

Så du har inte så många alternativ.
Buck la fram ett: Bli stallhjälp/hästskötare och få lektioner och erfarenhet den vägen men inse att det är fattigt och slitigt (väl värt det ändå)
Två: Jobba, jobba, jobba. Spara alla pengar du kan till lektioner och egen häst eller att kunna bli fodervärd.
Tre: Leta rätt på en hästägare som behöver mycket hjälp och som kan ge dig lektioner och låta dig tävla en häst (dom är inte många men dom finns om man har tur)

Vi tävlar inom körning och där krävs hur mycket hjälp som helst på en tävlingsplats! Slå dig ilag med en tävlingskusk så får du tävla gratis ;)

I körning krävs det alltid en groom som är aktiv och är med i planering och förberedelser och vara behjälplig på tävlingsplatsen. Man ingår ju i ett team och du lär dig efterhand. När du sedan har ekonomi och kunskap så kan ju du själv skaffa körhäst och bli ditt eget tävlingsteam.

Annonsera på olika körforum att du finns och besök en körtävling i din närhet för att få kontakt med kuskar. Inom tävlingskörningen har vi väldigt trevlig stämning och körSverige är litet och alla känner alla och det är lätt att komma in i gemenskapen.

Synd att du inte bor i närheten av oss...

Hej! Tack så mycket för alla svaren! har varit bortrest så har inte haft tillgång till internet för att svara :(

Jag har varit hästskötare/groom på travhästar, så har hållt på mycket inom travet. Men efter en olycka så har jag tappat kärleken till travet, börjar gå framåt både fysiskt och psykiskt i ridningen så det är jätte skönt!
Jag har också varit skötare och groom på hopp tävlingar så har varit med och höjt och flyttat hinder och tagit hand om alla hästarna. Det är som ni säger en underbar känsla att vara på plats på en tävling! Jag har mycket erfarenhet med att motionera och träna tävlingshästar, och varit delaktig på tävlingar men inte bara att tävla själv :(

Det verkar inte finnas några stall som skulle låta deras skötare få tävla, men jag letar ju självklart vidare.... Folk i mitt område verkar inte vilja ha elever och andra som rör sina tävlingshästar...

Ge inte upp :)

Jag själv och min mamma har två hästar, som vi inte alltid hinner med och vi har medryttare. Om hon skulle vilja får hon tävla en av dem. Hon är ingen "tävlingshäst" i den bemärkelsen, och hon är gammal, men funkar perfekt som läromästare på tävlingsplatsen då hon har varit ute och tävlat i många år i sin ungdom. Skulle medryttaren vilja kan hon tävla henne, kanske inte varje helg men någon gång ibland, och sånna här saker handlar ju om förtroende (både mellan häst och ryttare och ryttare och ägare) och är ju saker som växer fram.

Skulle medisen som provrider säga att hon bara var ute efter en häst att tävla, hade jag dragit öronen åt mig. Men när medisen ridit ett tag, varit med på några träningar och känner hästen och mig får hon tävla.

Det jag ville säga med detta är att inte alla människor ser sina "tävlingshästar" som porslinshästar, och du ska väl inte börja på elit-nivå? Kolla runt på ny medryttarhäst, fråga om du skulle kunna få vara med på träningar osv och bygg upp ett förtroende. Det går nog lösa :D

Det är kanske också så att om man vill tävla hoppning kanske man inte i första hand ska bli medryttare till en hoppryttare, utan hellre till någon som tävlar dressyr men ändå vill att hästen ska hoppas ibland (och tvärt om, förstås).

Bästa tipset!

Jag (som hoppryttare) har ju helt klart mindre invändningar mot att min medryttare vill tävla dressyr än hoppning.
Hoppa vill jag ju göra själv men att harva runt på en dressyrbana lockar mig inte även om jag givetvis är noggrann med markarbetet.

Ja jag förstår det också, det är ju bättre att tävla i en gren som ägaren inte vill tävla i :) jag vet inte vilken gren jag vill tävla i men skulle gärna vilja prova på fält eller distans :D

Hahah nej tänker inte satsa på elit nivå men prova på tävlingar skulle vara kul :D

Förmodligen de grenar som det är minst chans att få tävla i utan egen häst...

Fälttävlan är dyrt och kräver förutom ovan nämnda fälttävlanskort och för att få det måste man gå kurs (var det i alla fall förut, gissar att det inte har blivit lättare).
Störst chans att tävla har du som andra skrivit sannolikt om du kan tävla en hoppryttares häst i dressyr. Tvärtom är nog svårare.

Men det kräver förstås att du rider bra, och för det behöver du rida för tränare.

Om du inte är en "elitryttare" som kan hjälpa din hästägares häst till nya nivåer så bör du nog räkna med att stå för kostnader och transport i anslutning till tävlandet.

När barnen var medryttare så fick de tävla ibland och våra medryttare har också tävlat. Som tack för hjälp eller för att vi/de har haft bättre förutsättningar/ålder. Och för att det är så roligt att se sin häst ingå i ett bra ekipage som gör bra ifrån sig...

Utrustning och träning är speciell för distans, så är det en häst som inte tävlar det normalt så tror jag inte att det går så bra. Men kanske finns det "blåbärstävlingar" där med?

Jag är kanske tråkig, men jag tror att det bästa du kan göra nu är att få ordning på ekonomin med bättre jobb/utbildning och satsa på tävlandet om några år. Om man inte är väldigt duktig är nog chanserna små att få tävla gratis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve