Drömmar - bearbetning?

Ramona

Trådstartare
Jag har under hösten haft lite av en livskris. Inte så lite heller kanske. Jag har en stressnivå som heter duga, men jag är väl medveten om allting, går i terapi etc.

Men jag har en återkommande dröm. Den går mer eller mindre ut på att jag står i ett fönster i min bostad, min fd svärfar sitter i fönstret bredvid, det är krig och jag skjuter alla som kommer emot min bostad för att försvara mig själv. Min fd svärfar skjuter också så många han hinner. De skjuter hela tiden mot oss och det händer grejer hela tiden som gör att jag inte kan skjuta, tex geväret hänger sig, kulorna tar slut etc, så det blir panikartat och innan jag fått igång mitt gevär igen så står människorna en meter ifrån mig och jag måste skjuta dem jättefort för att de inte ska slå ner mig. De skjuter på mig hela tiden, men jag har aldrig blivit träffad, men kulorna viner kring öronen på mig hela tiden. Det är kaos kan man säga.

Jag vaknar och har världens hjärtklappning och adrenalinpåslag. Tycker att drömmen känns verklig när jag vaknar så jag tittar mig omkring och är påtagligt stressad.

Idag frågade en kompis till mig om det är så att jag tycker att alla är emot mig? Att det är det som är orsaken till att jag drömmer samma dröm om och om igen. Jag tycker inte att det känns så, men det kanske är så? Att vi drömmer saker för att bearbeta dem är ju inget nytt, men hur bokstavligt ska man ta det?

Det där att geväret hänger sig, kulorna tar slut osv, gör att det låter som en typisk stressdröm för mig. För dig tar den gestalten av att geväret hänger sig, för mig kan det vara att jag försöker springa för att rädda någon men jag springer i kvicksand, jag behöver ropa för att rädda någon men jag är stum osv.

Jag tycker att det låter som samma sak. Och för mig betyder det stress, helt enkelt.

Jag har under hösten haft lite av en livskris. Inte så lite heller kanske. Jag har en stressnivå som heter duga, men jag är väl medveten om allting, går i terapi etc.

Men jag har en återkommande dröm. Den går mer eller mindre ut på att jag står i ett fönster i min bostad, min fd svärfar sitter i fönstret bredvid, det är krig och jag skjuter alla som kommer emot min bostad för att försvara mig själv. Min fd svärfar skjuter också så många han hinner. De skjuter hela tiden mot oss och det händer grejer hela tiden som gör att jag inte kan skjuta, tex geväret hänger sig, kulorna tar slut etc, så det blir panikartat och innan jag fått igång mitt gevär igen så står människorna en meter ifrån mig och jag måste skjuta dem jättefort för att de inte ska slå ner mig. De skjuter på mig hela tiden, men jag har aldrig blivit träffad, men kulorna viner kring öronen på mig hela tiden. Det är kaos kan man säga.

Jag vaknar och har världens hjärtklappning och adrenalinpåslag. Tycker att drömmen känns verklig när jag vaknar så jag tittar mig omkring och är påtagligt stressad.

Idag frågade en kompis till mig om det är så att jag tycker att alla är emot mig? Att det är det som är orsaken till att jag drömmer samma dröm om och om igen. Jag tycker inte att det känns så, men det kanske är så? Att vi drömmer saker för att bearbeta dem är ju inget nytt, men hur bokstavligt ska man ta det?

Är ingen drömtydare, men en känsla av maktlöshet kanske man kan tolka in i drömmen. Och stress.

Kanske inte riktigt samma sak men jag fick råder att försöka slapp av vid sömnparalyser som jag får utav stress för att bryta mig ur drömmen.

Hur medveten är du i drömmen att du drömmer? Låter kanske flummigt.

Har du testat att lyssna på lugnande musik när du ska somna? Det hjälpte mig mycket att på lägsta volym lyssna på regn, vinande vindar, vågor och liknande. Finns massa på Spotify.

jag skjuter alla som kommer emot min bostad för att försvara mig själv... det händer grejer hela tiden som gör att jag inte kan skjuta, tex geväret hänger sig, kulorna tar slut etc, så det blir panikartat och innan jag fått igång mitt gevär igen så står människorna en meter ifrån mig och jag måste skjuta dem jättefort för att de inte ska slå ner mig.
Höga krav från omgivningen/dig själv, oro/stress för att hinna med/klara av etc skulle jag tro. Nåt sånt. Du får jobba på att hitta "good-enough"-nivå på dina ambitioner, säga Nej till dig själv och andra, skapa tid för återhämtning/reflektion blablabla.

Tips om drömmar/mardrömmar som återkommer; se det som ett filmmanus, skriv ett bra slut på filmen, memorera.

Hur medveten är du i drömmen att du drömmer? Låter kanske flummigt.
Jag är ganska så medveten. I alla fall ibland. Häromdagen tänkte att att jag har drömt denna drömmen tidigare, men jag kan inte regissera och bestämma hur det ska sluta. Har försökt, men det återgår bara till att jag står i fönstret och måste skjuta människorna innan de skjuter mig.

Har du testat att lyssna på lugnande musik när du ska somna? Det hjälpte mig mycket att på lägsta volym lyssna på regn, vinande vindar, vågor och liknande. Finns massa på Spotify.
Nej, jag har gedigna sömnproblem sen jag var tonåring så jag har andra sömnrutiner innan jag ska sova. Och nu somnar jag bra så jag tänker inte ändra på dem.

Jag tolkar det som att du har svårt att säga nej / tvingas göra saker du egentligen inte vill. Att skottlossningen är kampen att försöka säga nej.

Några citat från random drömsidor:
"To dream that you shoot a person with a gun denotes your aggressive feelings and hidden anger toward that particular person. If the person you shoot is a stranger, then it indicates that you are rejecting unknown aspects of yourself that you do not understand."

"To dream that you are shooting someone else may reflect a big decision you've made. Getting rid of a partner or problem for good. Making an emotionally dangerous or dramatic decision. Choosing to "terminate" some area of your life. Negatively, it may reflect choosing to turn your back on something good in you life."

Lite OT men jag har också en återkommande dröm när stressnivån blir för hög. Drömmen ser aldrig exakt likadan ut, men närapå. I mitt fall handlar det alltid om resor; jag springer omkring överallt och letar efter bagage, biljetter, hytter; jag springer för att hinna med tåg, flyg osv. Packar och packar men blir aldrig klar. Jag är hela tiden jagad för att hinna med någonstans....

Lite OT men jag har också en återkommande dröm när stressnivån blir för hög. Drömmen ser aldrig exakt likadan ut, men närapå. I mitt fall handlar det alltid om resor; jag springer omkring överallt och letar efter bagage, biljetter, hytter; jag springer för att hinna med tåg, flyg osv. Packar och packar men blir aldrig klar. Jag är hela tiden jagad för att hinna med någonstans....
Exakt. Häromveckan drömde jag att jag just var på väg att missa ett flyg till Grekland. Jag packade och packade och avgångstiden närmade sig.

(Det var för övrigt mitt livs värsta mardröm).

En av mina vänner har också stressdrömmar. Typ att det kommer tsunamivågor in över jobbet och hon måste fixa allting innan nästa våg kommer. Och så skäller chefen på henne att hon ska hämta hans täcke och kudde så att inte de blir blöta. Hon ifrågasätter om hon inte ska rädda människorna först, men då blir han jättearg och säger att människorna är nedprioriterad från hans sängkläder. Säger mycket om klimatet på hennes jobb.

Den är så rolig. Vi har skrattat väldigt mycket åt våra drömmar.

Det är jag! Kan till och med väcka mig själv och ändra mina drömmar.

Lyx... Jag kan vakna men när jag försöker "slå bort" eller ändra på drömmar så kommer jag hur jag än försöker tillbaka till "maktlösheten/problemet" hur jag än försöker... Kan ibland tom ta upp till 30 min FAST jag verkligen försöker tänka på annat och vet om att drömmen bara är en dröm... Det kan alltså va nåt så "påhittat" som Ramona beskriver men när jag vaknar upp så ligger "drömmen" kvar å jag fast jag då försöker få hjärnan att förstå att "nej jag har inga vapen här och det är inte krig" (spinner på just det scenariot) så kan jag som sagt ligga och "slåss" med de "tankarna" att jag inte fick vapnet att funka eller som sagt vad de nu e... Så olustkänslan försvinner inte trots att jag vet att det bara va en dröm ...

Skitjobbigt !

Det är jag! Kan till och med väcka mig själv och ändra mina drömmar.

Jag med! När jag har sådana drömmar att jag typ springer i kvicksand så har jag börjat att tänka "ja men om jag nu i drömmen inte kan springa så kanske jag kan hoppa jättelångt ifrån det som jagar mig?" och så gör jag det :D Väldigt skönt för stressnivån i drömmarna!

Jag med! När jag har sådana drömmar att jag typ springer i kvicksand så har jag börjat att tänka "ja men om jag nu i drömmen inte kan springa så kanske jag kan hoppa jättelångt ifrån det som jagar mig?" och så gör jag det :D Väldigt skönt för stressnivån i drömmarna!
Exakt så! "Nä fy nu var det här obehagligt, nu byter vi dröm" :D

Jag kan inte göra så men kan väcka mig själv och går igenom drömmen och ger den ett bra slut

Exakt. Häromveckan drömde jag att jag just var på väg att missa ett flyg till Grekland. Jag packade och packade och avgångstiden närmade sig.

(Det var för övrigt mitt livs värsta mardröm).

När jag är stressad brukar jag också drömma att det är krig. Tyvärr är det min uppgift att rädda ALLA barn ... Herregud vad jag sliter och släpar på alla ungar, skjuter, spränger bomber och bär hela tiden på massor av barn, :( Var ska just jag ta hand om alla???

Jag kan också styra mina drömmar, jag brukar passa på att flyga för det är så svårt att göra irl.:p
Jag kunde flyga själv som en stor glidarfågel , bara ut med armarna så gled jag nån meter över marken. Ibland som en drönare lite högre över landskapet och jag var glad att jag kunde det, inte rädd för att ramla ner. :confused:
Mardrömmar är att jag bor på hotell och hittar aldrig rummet, eller att jag inte hittar hem i en stadsmiljö. Haft i många år samma dröm.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 784
Senast: Qelina
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
41 829
Senast: norrsol
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 333
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar