Drömjobbet blev mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Linköpings Tidning)
Sara Gustafsson från Himmelsby utanför Linköping fick drömsommarjobbet som kusk i ett av Remmalagen på Visingsö. Det visade sig ganska snart bli till en mardröm med uteblivet anställningsbevis, gratisjobb och tolv timmar arbetsdagar. Sara blev blåst på sommarjobbet. Foto Tommy Pettersson Artonåriga...

Läs mer...

Sv: Drömjobbet blev mardröm

Jag har dock personligen en motvilja mot provisionslön utan garantilön som anställningsform. Det är ofta ett sätt för arbetsgivare att utnyttja mäniskors desperation att ha ett jobb.

Ofta kan det ju vara så men om det är ett arbete som verkligen ger pengar så är det ju helt okej.

Å andra sidan så är det ofta en subjektiv upplevelse hur man trivs på jobbet.

Jag har haft anställda som tyckt att de i princip har "slavat ihjäl sig" när de i krypfart under 8 timmar utfört de sysslor som någon annan har ansett vara "rena semestern" när de utfört samma på 3 timmar.

Jo jag har själv varit med om det när jag för en väldig massa år sedan jobbade extra i en keramikverkstad. Jag gjorde ungefär 10 gånger så mycket på en dag som en annan tjej, arbete av högre kvalitet och hade tid att sitta och snacka och ha kul rent verbalt samtidigt som arbetet gjordes. Upplevde det inte som särskilt tungt- rörde sig mest om finputsning av gjutet gods av det mindre formatet.

Samtidigt så gnälldes det år det grövsta av en annan tjej, hon tyckte det var tungt, jobbigt för händerna och att takten var på tok för hög.

Men då hade jag ju mer erfarenhet och därmed behärskade jag arbetet bättre dvs det gick ju lättare för mig. Men tjejen ifråga hade alltså ingen hård press på sig av arbetsgivaren att jobba i hög takt. Men vad vet jag hon kanske kände sig stressad av att jag gjorde mer än hon på en arbetsdag?

Jag jobbar också där och har gjort det i 5 år. Vilket måste betyda att jag trivs och att jag sköter mig så jag får stanna kvar.
Och när det har med hästar att göra så vet väl ändå vi hästmänniskor att man inte bara kan lämna dom och gå iväg någon längre tid? Det är väl bara vanligt folkvett?
Sitter du i kassan på Ica och det är fullt med folk runt dig som står i kö så lämnar du väl inte kassan och skiter i dom?

Uppenbarligen så hade denna tjejen inget hästvett alls.
Hennes familj var och hälsade på en dag när hon jobbade, dom får ju respektera att hon jobbar lika väl som hon får respektera att remmalagen har regler.

All lön är vitt så alltså så går det att kolla upp. Läste också i Linköpingstidningen och i JP och där står det ju att det finns möjlighet till att tjäna 18.000 i månaden. Men som sagt det är ju provisions jobb så självklart beror det på väder och turister. Men lika för en telefonförsäljare dom får ingenting om dom inte säljer något. Principen är den samma på remmalaget.

Har ni åsikter eller frågor så här har ni min mailadress: TosseTess@hotmail.com

Ja visst är det så!

Jag har en klart högre tröskel för vad "hårt arbete" är än vad många andra har och jobbade ju de första nästan fem åren utan schemalagd rast (ät när du kan). Men jag var iaf medveten om det regelvidriga och accepterade det. När jag slutade så hade de iaf tecknat avtal med Handels så det blev vettiga löner!

Haha här sitter jag och skrattar högt för mig själv.
Så typiskt hästmänniskor eller hur?
Här sitter ni och grundar era åsikter på en tidningsartikel, och som vanligt så har ju ni alltid rätt eller hur? :)
Vi jobbar här, inte ni! Alltså borde det väl inte vara så svårt att lyssna på oss när vi berättar hur det verkligen ser ut? Och inte hur det är utifrån en tidningsartikel!?

Fast, ser man till källkritiken är en tidningsartikel definitivt inte sämre än anonyma nick på ett internetforum. Med det inte sagt att man inte är den man utger sig för, men det är inget nytt under solen.

*KL
Rent allmänt tycker jag att ägaren kunde gjort ett bättre uttalande, men som oförberedd och icke-medievan (vilket jag inte vet om han är, spekulerar bara) är det lätt att man inte säger rätt saker på en gång.

Jag tycker dock det är bra att såna här diskussioner kommer upp, det brukar visa sig ganska snart vilken part som är den mest trovärdiga, även om det inte alltid är rätt från början. Att få hästjobben vita är en viktig diskurs i branschen som behöver få all uppmärksamhet det bara går!

Senast ändrad:

Tycker bara det är tragiskt att gå enbart på en tjejs historia som nyligen fick sparken. Blott bara 18 år och har hela huvudet fyllt av hämnd (tro mig jag vet, hon har berättat!)
Att outa hela remmalagsföreningen och specifikt Bengtsgården är fel, speciellt då våra arbetsgivare alltid varit godhjärtade och förstående på alla sätt och vis. Men det når ju alltid en viss gräns och den gränsen gick nog tror jag när hon lämnade två fastspända och selade hästar själva i över 30 minuter, galopperade med hästarna fastspända vid vagnen, samt lät andra ovana människor passa hennes hästar då hon skulle gå iväg med sin familj (!?) Jag tackar Gud att båda hästarna är oskadda efter allt...

Fast jobbar man på ica så har man ju betalt vare sig det finns människor i kön eller inte. Så den jämnförelsen haltar mer än lite ;)

Fast som utomstående som ändå är hästvan så är ju inte Visingsö = 'hästärligt folk' det finns ju de som förstört en del för ryktet på ön och det gör ju att en sån här historia kan bli rätt smaskig att gotta sig i, även för pressen.
Och sen finns det som sagt arbetstidslagar m.m som innefattar ledighet, raster osv och det går inte att komma ifrån att om ni sitter 'fast med ekipaget' så har ni inte en rast egentligen, sen må ni trivas hur mkt som helst, men det finns en del brister i det hela ändå.

Hur många hästjobb har inte VÄLDIGT många fler brister än remmalaget? Vi jobbar åtminstone VITT (och är därmed försäkrade!), vi slavar inte på vår arbetsplats utan har ett anständigt jobb där alla trivs väldigt bra, vi jobbar INTE 12 timmar om dagen utan ca 8 (dvs normal arbetsdag) varav vi faktiskt bara JOBBAR max 5 av dessa. Så i er kamp för bättre hästjobb så kan ni ju börja tampas med de stora hajarna, jag är själv en motståndare till 14 timmars slavjobb i stall med en månadslön på 3000 kr och remmalaget är verkligen inte en av de platserna!

Men bara för att andra har det sämre så är inte det en ursäkt för att själv inte följa lagen eller att vara nöjd med mindre, på det viset förändras ingenting.

(Alltså, det är eg kritik mot hela branschen, inte mot er som personer men ni måste också kunna se "the big picture"!)

Jag trivs jättebra på mitt jobb men inte f*n skulle jag ratta bussen gratis när den är tom för det.

Även om det är erat drömjobb så måste man fortfarande exempelvis betala ut lön vid provjobb.

Flera gånger varje år annonserar erat arbete efter personal. Om det är ett så bra jobb, varför annonseras det efter personal så ofta?

Jag hörde ett bra uttryck av min sambo som är trött på att vara en av de som jobbar i vad han och några andra på hans jobb anser är normal arbetstakt. Han sa irriterat en dag "jag är så j-a less på de som anser att de har rätt att vara slöa på sitt arbete".

KL
Jag skulle också ha tyckt det var ett underbart jobb - om jag inte hade några fasta kostnader för något mer än mig själv.
Men menar ni som jobbar där att ni inte har någon fast lön alls - så en katastrofsommar kan ni bli helt utan lön?

Att dom varje år annonserar jobb kan ju kanske bero på att det är ett säsongsjobb och att de som jobbat tidigare kanske fått heltidsjobb efter sommaren och då är det kanske liiiite svårt att jobba där året efter?
jag förstår inte vad exakt det är ni tjafsar om?
Jag tänker inte upprepa mig fler gånger om att hon var en FARA för hästarna och turisterna!! Alltså fick hon sparken och valde att ljuga ihop en story för att hämnas. Hur svårt kan det vara att förstå egentligen! Märks att alla hästarna inte är hemma!

Hur vet vi att DU inte lika gärna är ett påhittat nick för att hämnas på tjejen i artikeln?

Andas lite nu istället för att kasta ur dig saker om "alla hästarna inte är hemma" så ser du också att vi andra inte vet mer än det som står i artikeln och det folk skrivit i tråden. Därför kommer det frågor och funderingar. Vi kan ju omöjligt veta vem som sitter inne på sanningen, om det nu är någon som gör det.

(och nej, frågan där i början betyder inte att jag menar att du har ett hittepå-nick bara av just den anledningen, det var bara en öppning för att visa vad vi inte kan veta. Ungefär)

Hade det varit ett drömjobb hade platserna blivit tillsatta genom "mun-mot-mun" metoden. Ingen av oss har en chans att veta om ditt påstående om att hon var en fara för turisterna är en efterkonstruktion eller om det är sant. Men det som beskrivs här är definitivt inte ett drömjobb. Bunden vid vagnen, i bästa fall rimlig lön (och i sämsta fall ingen), icke betalt provjobb och riskera att bli uppsagd på dagen. Hade det rört sig om busschaufför eller ICA så hade det varit så gott som omöjligt att rekrytera.

Ser man på avgifterna som det tas ut av de som åker så är det en väldigt liten del som går till kusken så det borde vara en god affär vid fint väder för arrangören och vid dåligt väder gå ihop.

Hur många hästjobb har inte VÄLDIGT många fler brister än remmalaget? Vi jobbar åtminstone VITT (och är därmed försäkrade!), vi slavar inte på vår arbetsplats utan har ett anständigt jobb där alla trivs väldigt bra, vi jobbar INTE 12 timmar om dagen utan ca 8 (dvs normal arbetsdag) varav vi faktiskt bara JOBBAR max 5 av dessa. Så i er kamp för bättre hästjobb så kan ni ju börja tampas med de stora hajarna, jag är själv en motståndare till 14 timmars slavjobb i stall med en månadslön på 3000 kr och remmalaget är verkligen inte en av de platserna!

Ett kvitto på att man jobbar vitt är ju till att börja med ett anställningsbevis, det kvittar ju för arbetsgivaren för om den anställde missköter sig så gravt så har ju denne ändå rätt att säga upp personen. Dessutom finns ju alltid möjligheten att tillämpa provanställning, vilket innebär att personen inte får vidare anställning efter provtidens slut.

I anställningsbeviset så talar man också om arbetstider och betalning för dito, det är vitt arbete och ett kvitto på för dig som anställd i händelse av att arbetsgivaren inte betalar det som ska betalas för en anställd.

Som tidigare har skrivits så kvittar det faktiskt vilka intäkter en arbetsgivare har, det är tråkigt för just dessa provisionsbaserade arbeten brukar i allmänhet falla till arbetstagare med mindre erfarenhet.

I övrigt tänker jag inte kommentera artikeln i sig, och det beror som sagt på att vi bara har en sidan av saken. Men det som har skrivits av flera som tydligen arbetar på samma ställe, så finns det helt klart brister som inte överenstämmer med nuvarande regler och det är ju era egna ord.

Som bussförare så får man faktiskt lägga en del egen tid i början.
Och sedan så blir man behovsanställd (timanställd).
Då så får man jobb när det finns om man sköter sig.
Inte får man någon provanställning på fast schema från början inte.

Som tidigare har skrivits så kvittar det faktiskt vilka intäkter en arbetsgivare har, det är tråkigt för just dessa provisionsbaserade arbeten brukar i allmänhet falla till arbetstagare med mindre erfarenhet.

Taxi?
Säljare?
Mindre erfarenhet?

Jag har aldrig varit på Visingsö & känner inte någon av personerna som gett sig till känna att dom är med i Remmarlaget eller tjejen som artiklen handlar om.

Men. Min ena granne som jag har känt sen jag var barn, hon har i stort sett bytt blöjor på mig.
Hon är uppväxt på Visingsö, har familj där & har i många år kört för remmarlaget.
Denna person har bara gott att säga, visst hon erkände att det kunde bli enormt tråkigt imellanåt när man inte hade någon körning & att lönen kunde variera beroende på turisttrycket.

Hon har inte kört på väldigt många år då hon numera har eget lantbruk & barn här nere i Skåne, vilket omöjligör att vara med i Remmarlaget.

Deras uppgift är att skjutsa runt turisterna på guidade turer på ön, berätta om dess historia. Dom stannar till på olika sevärdigheter. Det är inget stressigt jobb på något sätt vad jag förstod på henne & arbetsförhållandena var helt ok & riktigt kul. Grannen får någonting drömmande i blicken när hon berättar om det.
Nu vet jag inte om det finns olika remmarlag på ön, men vad jag vet är ön inte särskilt stor så det borde bara finnas en.

/Spirit

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka