Drömjobbet blev mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Linköpings Tidning)
Sara Gustafsson från Himmelsby utanför Linköping fick drömsommarjobbet som kusk i ett av Remmalagen på Visingsö. Det visade sig ganska snart bli till en mardröm med uteblivet anställningsbevis, gratisjobb och tolv timmar arbetsdagar. Sara blev blåst på sommarjobbet. Foto Tommy Pettersson Artonåriga...

Läs mer...

Sv: Drömjobbet blev mardröm

Blir lite nyfiken på vad din granne heter, jag körde remmalag -89 och -90. Hon minns nog inte mig men om hon körde mycket då kanske jag minns henne.

*kl*

Jag kan inte säga hur det ser ut idag, men det finns bara en plats för remmalagen. När jag körde fanns det 16st ägda av lite olika ägare. Några hade flera remmalag, andra bara ett. Remmalagen fylls på i turordning så är det få turister en dag betyder det få turer medan andra dagar kunde det blir körningar nästan i ett. Det tråkiga är att man måste vara på plats med remmalaget för att ha sin plats i kön men det fanns också en härlig gemenskap och man hjälptes ofta åt att passa varandras hästar vid behov.

Jag trivdes, trots att jag jobbade många dagar och inte tjänade några stora pengar. Älskar ön.

Hur det ser ut med anställningsförhållanden idag har jag ingen aning om men jag antar att det har styrts upp på samma vis som i övriga samhället.

Men det beror på vart man börjar och vilken väg man tar sig in.

På Busslink/Keolis hade jag fått 75% timmar direkt efter sommaren.

Här i stan så var det 100% från dag ett och dessutom på schema (fast det var mest tur även om de flesta numer får schema på en gång, vi har inget reellt överskott på personal direkt).

Hos de andra är det nog också runt 75% timmar och osäkert läge.

Så man får välja lite om man har möjlighet :D

Och när det har med hästar att göra så vet väl ändå vi hästmänniskor att man inte bara kan lämna dom och gå iväg någon längre tid? Det är väl bara vanligt folkvett?
Sitter du i kassan på Ica och det är fullt med folk runt dig som står i kö så lämnar du väl inte kassan och skiter i dom?

Utan att beröra artikeln, men det är där skillnaden ang det där med rast är.

Personen i kassan på ICA blir avlöst när h*n har rast/lunch/etc. Dvs kan då släppa jobbet.

Medan som ni har det innebär att ni är i tjänst hela tiden, just för ni INTE kan besluta er för att gå en 15 min promenad på er rast t ex.

Det är inget fel att ha det så, många yrken har det så. Jag t ex jobbar inom vården och har gott om tid att gå ut och röka, ta en liten paus etc. Men jag är i tjänst varenda minut av min arbetstid. Dvs jag kan inte t ex gå ner till kiosken och köpa en glass på min rast, för jag kan inte lämna arbetsplatsen. Samma sak med lunchen, jag sitter och äter min mat och snackar skit - men jag har inte lunchrast. Utan jag är i tjänst även när jag äter, och kan inte lämna arbetsplatsen för att äta på restaurang tex.

Således har jag också betalt för precis hela min arbetsdag, varenda minut - och betalt även när jag sitter och fikar, äter lunch osv. I gengäld får jag dels vara beredd att avbryta t ex lunchen om arbetet kräver det, och får lägga mina raster och min lunch när arbetet tillåter det.

Att sitta på ren provision men inte kunna lämna arbetsplatsen under raster skulle jag däremot inte tycka var okej, ska jag vara tillgänglig för arbetsgivaren hela tiden vill jag ha ersättning för det liksom. Men om man vill jobba på helprovision eller ej är ju valfritt och även där finns det fler säsongsyrken som har det så.

Tillägg: Jag har jobbat inom en rad olika yrken, både okvalificerade och kvalificerade diton. Jag har ALDRIG varit med om att man 'provjobbar gratis'. Provjobba - absolut. Men då får man betalt för de timmarna - oavsett om man sedan blir anställd eller ej.

Senast ändrad:

Jag undrar litet över övriga villkor?
Hur bor man?
När och var och hur äter man?
Vilka kläder har man och hur tvättar man dessa?

Man bor lite olika, har man inget boende så fixar arbetsgivaren ett. Jag bor gratis hos min arbetsgivare i en stuga på hennes gård. Har rum, kök och toalett.
Frukost käkar man hemma innan man åker alt tar med sig och äter nere vid hamnen. Lunchen står arbetsgivaren för så vi får gratis lunch på resturangen i hamnen. Då kan vi be någon passa hästarna då vi går upp och hämtar maten. Hungriga går vi aldrig då alla nere på plattan ställer upp för varandra. Hinner man inte äta innan en tur så tar man med sig maten och äter på den inplanerade rasten uppe vid kyrkan. Middag, kvällsmat äter vi hemma.
Vi har en kusk t-shirt som vi använder (jag har fått 3 exemplar) när dessa blir smutsiga så har vi en tvättmaskin i huset som vi tvättar våra kläder i heeelt gratis (kanon eller hur?:D)

Självklart kan ni inte veta om jag är "for real" Men jag ger med nöje ut mina personuppgifter om det är någon som vill kolla upp mig!
Loveliangel__@hotmail.com är min mail!

Det betyder alltså att de pengar som man tjänar i princip inte går åt under tiden man arbetar?

Vi kan lägga till jordgubbsförsäljare på den listan, de har också provisionsbaserade löner som gör att om det regnar en hel dag, då kan det bli noll i lön! :crazy:

Man bor lite olika, har man inget boende så fixar arbetsgivaren ett. Jag bor gratis hos min arbetsgivare i en stuga på hennes gård. Har rum, kök och toalett.

Lunchen står arbetsgivaren för så vi får gratis lunch på resturangen i hamnen.

Sånt där räknas som skattepliktiga förmåner...bara så du vet. Gratis är inte alltid gott.

gratis är oftast gott ;) frågan är väl den om arbetsgivaren betalar skatten för förmånerna annars kan man ju bli skyldig vid regniga dagar...

Eller är det litet- om ingen kollar går det bra ?

Nu vet jag inte om det är så i det här fallet, men jag vet fler än en som har gratis bostad som inte skattas som skattepliktig förmån! ;)

Dessutom tycker jag inte man ska uppmärksamma skattmasen på sådana förmåner, för det är skapligt orättvis när det gäller skatta för sådant, så om det bara som här, en enkel bostad, bjud på det, håll skattmasen utanför!

Jag har tills för ett par månader sedan tyckt man ska skatta för det som skattas ska! Men efter att själv ha drabbats av skattmasens snålhet resonerar jag som så att om man kan få en liten förmån här och där, ta den!

Jag har gjort praktik på ett ställe där jag efter utbildningen fick anställning. Jag erbjöds att gratis få låna den bil jag använder under hela min praktikdag. Eftersom jag bara praktiserade så måste ju det vara ok tänkte jag, jag får ju ingen lön. Men jag kollade i allafall upp det, och trots att jag inte får någon lön skulle billånet vara en skattepliktig förmån! Jaha tyckte jag då, då kan jag alltså med egen bil dra av för resor till och från arbetet (praktikplatsen)? Men nejdå, DET kunde jag inte, jag hade ju ingen lön! Snacka om taskigt system! :(

KL

Jag har läst och tänkt och tänkt och läst och kan egentligen inte förstå varför i hela friden jobbet som kusk skulle vara så uselt som sommarjobb. Fast jag antar att tiderna har förändrats sedan jag själv hade sommarjobb på 80-talet...;) Var det bara jag som sommarjobbade som jordgubbsplockare? Där fanns väl ingen grundlön heller. Man fick (uselt) betalt för varje liter man skrapade ihop, dvs helt provisionsbaserat. Vi hade snälla mammor och pappor som turades om att köra oss till jordgubbsfältet. Klockan 6 på morgonen skulle vi infinna oss där. Hur länge vi plockade berodde på väder och vind och tillgång på bär. Ibland slutade vi kl 10, ibland kl 14. Medhavd matsäck som åts på fältet. Jag minns inte, men jag tror inte att det precis fanns någon lunchrast, utan man satte sig och åt så länge man tyckte man hade tid att vara ifrån plockningen. Sommarjobbet varade några veckor, beroende på tillgång på bär. Det fanns inga garantier, inga minsta-nivåer, inga arbetskläder, ingenting. Jag vill verkligen inte låta som någon "det-var-tider-det" ;), men helt ärligt har det inte gått lite väl långt åt andra hållet ibland numera?

Taxi?
Säljare?
Mindre erfarenhet?

Taxi går inte enbart på provision, om ett företag tillämpar enbart provision så väljer man helt enkelt ett annat företag. Som heltidsanställd taxicahufför har du alltid en garantilön, detta gäller även seriösa säljföretag och detta har varit mycket omdiskuterat då det florerat många sådana företag där unga människor anställs och får jobba ihop sin lön helt på provision. I vissa fall finns inte en rimlig möjlighet att komma upp i en dräglig lön ens vid heltid. Och många av dessa personer har arbetat upp till 14 timmar per dag och ändå inte tjänat mer än 5000 kr före skatt.:crazy:

men helt ärligt har det inte gått lite väl långt åt andra hållet ibland numera?

Att man tycker att ett jobb ska ge en hyfsad lön, och att man är försäkrad om det skulle hända något? Jag kan inte se något fel i det.

Inom hästbranchen handlar det mer om "en rolig och lärorik tid" än om vanligt arbete, tycks det.

KL

Jag har läst och tänkt och tänkt och läst och kan egentligen inte förstå varför i hela friden jobbet som kusk skulle vara så uselt som sommarjobb. Fast jag antar att tiderna har förändrats sedan jag själv hade sommarjobb på 80-talet...;) Var det bara jag som sommarjobbade som jordgubbsplockare? Där fanns väl ingen grundlön heller. Man fick (uselt) betalt för varje liter man skrapade ihop, dvs helt provisionsbaserat. Vi hade snälla mammor och pappor som turades om att köra oss till jordgubbsfältet. Klockan 6 på morgonen skulle vi infinna oss där. Hur länge vi plockade berodde på väder och vind och tillgång på bär. Ibland slutade vi kl 10, ibland kl 14. Medhavd matsäck som åts på fältet. Jag minns inte, men jag tror inte att det precis fanns någon lunchrast, utan man satte sig och åt så länge man tyckte man hade tid att vara ifrån plockningen. Sommarjobbet varade några veckor, beroende på tillgång på bär. Det fanns inga garantier, inga minsta-nivåer, inga arbetskläder, ingenting. Jag vill verkligen inte låta som någon "det-var-tider-det" ;), men helt ärligt har det inte gått lite väl långt åt andra hållet ibland numera?

Det jag tycker skiljer är det att väder och vind t ex inte gjorde att du satt där bland jordgubbarna utan att kunna åka därifrån och utan att få betalt.

Jag rensade grönsaksodlingar jag. Fast jag fick inte skjuts, jag fick cykla 5 km dit :P Jobbade från 06 - 14 varje dag. Vi hade lunchrast dock, då vi åt medhavd matsäck ute på fälten, men satt tillsammans. Jag minns inte vad jag hade betalt men långt under även dåtidens minimilön *s* Jag var jättenöjd ändå. Jag hade dock timlön och inte provision/ackord, dock förväntades man ju rensa X meter grönsaksland per timme och göra det tillräckligt bra, så skulle eg kunnat vara provisionsbaserat lika gärna. Lika att när ogräset var slut var jobbet slut, dvs det kunde vara 1 - 4 v jobb, det visste man inte innan.

(Apropå sommarjobb, jag har jobbat med att klistra igen kuvert med.. Jag föredrog grönsaksrensningen ;P)

Men som sagt, ösregn eller solsken - jag hade jobb ändå. Var bara klä sig efter vädret och ge sig ut och rensa. Vid extremt oväder avbröts jobbet - men då fick vi å andra sidan åka hem, vi behövde inte sitta oavlönade och 'vänta'. Visst, det blev ingen lön då, men som sagt vi fick åka hem och göra vad vi ville. Inte sitta oavlönade och vänta på att vädret skulle bli bättre t ex. DÄR tycker jag skillnaden är jmf med det som beskrivits i tråden, att inga kunder = ingen lön, MEN måste stå kvar där med spannet och vänta på ev kunder. Dvs är tillgänglig för AG och låst till arbetet men utan att få betalt.

Senast ändrad:

Att man tycker att ett jobb ska ge en hyfsad lön, och att man är försäkrad om det skulle hända något? Jag kan inte se något fel i det.

Inom hästbranchen handlar det mer om "en rolig och lärorik tid" än om vanligt arbete, tycks det.

Hyfsad är ju ett ord som kan ha många betydelser, men dräglig tycker jag är mer speglande. En lön på 25000 kr i månade är för mig hyfsad, medan en lön på 15000 kr för samma jobb skulle kunna vara dräglig.

Just försäkring är jätteviktig vid såna här sammanhang, speciellt när man arbetar med djur. För går det på tok och det slår sig så illa att hela arbetsförmågan förvinner i en enda olycka för resten av livet så kommer man att få reda på vad dräglig verkligen innebär.:crazy: Är man då oförsäkrad, ja då kommer ens liv att te sig ovanligt fattigt vad gäller pengar.

Jag minns mitt första extra jobb, 3 kr i timmen hade jag. Jag hade en del försäljningsjobb i unga år, men inte ens då var lönen rent proviosnsbaserat utan jag hade först och främst en timpenning. På det hade jag sedan provision, och den var inte dålig då jag sålde försäkringar. Provisionen var baserad på årspremien för de försäkringar som kunden valde att teckna.

Detta med ren provision har kommit mer och mer, ett sätt för arbetsgivaren att hålla sig med billig arbetskraft. Jag har två döttrar som gått igenom mycket av detta, just att provjobba gratis är poppis hos många arbetsgivare för att hålla kostnaden nere och något jag satte stopp för hos 2 av dem för ena dotterns räkning. Jag kan lova att de betalade för den vecka hon jobbat när hennes morsa ringde, de vill ju inte bli granskade fast de slapp inte undan det heller.:devil:

Frukost käkar man hemma innan man åker alt tar med sig och äter nere vid hamnen. Lunchen står arbetsgivaren för så vi får gratis lunch på resturangen i hamnen. Då kan vi be någon passa hästarna då vi går upp och hämtar maten. Hungriga går vi aldrig då alla nere på plattan ställer upp för varandra. Hinner man inte äta innan en tur så tar man med sig maten och äter på den inplanerade rasten uppe vid kyrkan. Middag, kvällsmat äter vi hemma.
Vi har en kusk t-shirt som vi använder (jag har fått 3 exemplar) när dessa blir smutsiga så har vi en tvättmaskin i huset som vi tvättar våra kläder i heeelt gratis (kanon eller hur?:D)

Självklart kan ni inte veta om jag är "for real" Men jag ger med nöje ut mina personuppgifter om det är någon som vill kolla upp mig!
Loveliangel__@hotmail.com är min mail!

Man bor inte gratis hos någon eller får gratis lunch, kost och logi är skattepliktig inkomst. Tror du att det verkligen är gratis för dig tyder allt på att det faktiskt är svart ersättning. Det är ganska mycket pengar det rör sig om, det ska arbetsgivaravgift på det också.

Och kolla upp? Var inte barnslig det är omöjligt för oss att kolla upp att du är du via distans så här. Man får helt enkelt vara skeptisk när folk dyker upp så här i enstaka diskussioner.

Senast ändrad:

Det betyder alltså att de pengar som man tjänar i princip inte går åt under tiden man arbetar?

Jajamen det stämmer.
Men låt oss se här, en människa som har klagat och gått ut i media på hmm..(det har hållt på sen 1800-talet) så på ungefär 200 år. Hade det varit så uselt som ni säger (som inte har någon erfarenhet av jobbet) så hade det väl aldrig gått runt år efter år eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka