Droga vid klippning

H

Harmonica

Finns det något man kan köpa på apoteket istället för att ta ut vetrinären och plegga?
En i stallet pratade om något på apoteket, inte så starkt då men det plus brems kanske skulle funka.
Någon som vet?

Sv: Droga vid klippning

Varför inte vänja hästen sakta utan medikament? Måste hela klippningen ske i ett svep? :cool:

tidsbrist kankse.. brems är ett ypperligt verktyg om man ska vänja hästen vid något, hästen är medveten men bedövad.. den märker att det inte är farligt..

om man tar litegrann med en häst som varvar upp som en jetmottor lär sig hästen att om den varvar upp så slipper den.. och klippningen kan förvärras av det..

*använder brems*

För jag behöver en nödlösning då min häst ska klippas för första gången i hans liv nu i höst.
Klart man alltid vill slippa att krångla till det och ta det lugnt och försiktigt,men ibland behövs en nödlösning.

Piraja skrev:
Varför inte vänja hästen sakta utan medikament? Måste hela klippningen ske i ett svep? :cool:
:bow:
Mkt bra sagt!
Det lustiga är att i längden tjänar man mkt tid om man lär hästen lugnt från början .. ;)

Om man måste droga och bremsa hästar stup i kvarten ,inte tusan blir det lugnare hästar av det..en drogad häst lär sig ingenting...

Det går fort att skrämma en häst och förstöra ett förtroende,varför inte ta det lugnt och lära sig hur en häst funkar och lära sig läsa av den?varför har alla så jäkla bråttom jämt med allting,varför då ha häst överhuvudtaget? :confused:

Nä Bestiebabe brems är INTE ett ypperligt verktyg,det är en nödlösning som enbart skall användas i nödsituation,den skall faan inte användas som nåt träningsredskap!! :devil:

Visa mig en häst som stoppar in överläppen frivilligt i en brems och tycker det är skönt!! :devil:

Senast ändrad:

Förstod inte riktigt vad du menade i ditt inlägg.
men min fråga är forttfarande: Finns det något lugnande att köpa på apotek.
Pållen är svår nog att bremsa endå :cool:

tyvärr vet jag inte vad det är för receptfritt drogmedel som dina stallkompisar pratar om..

testa att stoppa i öronproppar i hästens äron (fyll bomull i tån på ett par nylonstrumpbyxor, knyt åt och klipp = hästöronproppar)
ta det sedan väldigt lugnt, stryk först över hästen med maskinen utan att den är igång.. sedan när hästen accepterar det kan du sätta igång maskinen, lägga den mot översidan av din hand och placera handen på hästen, så att hästen känner vibrationerna.. är hästen lugn kan du börja klippa..

Det går fort att skrämma en häst och förstöra ett förtroende

Ja, men ibland är det säkrare att droga hästen än att den skadar sig själv och sin omgivning.
Jag har ingen egen klippmaskin så jag kan inte vänja hästen vid den lite varje dag t.ex som man gärna skulle vilja.
Sen när jag ska klippa den så väljer jag hellre att droga honom då han lugnt och försiktigt blir klippt utan att bli livrädd och/eller skada sig själv.

vaccinera sig själv är inte heller något nöje, varför gör folk det? för att skydda sig själv och sina nära.. låt hästarna se ut som björnar vintertid och låt folk bli sparkade för varje litet småsår, hata brems till varje pris!

lol..

Haha jag kommer inte komma i närheten med en klippmaskin som är på när min häst är klar och vaken. Det är bara störtomöjligt som läget är nu.

Om man måste droga och bremsa hästar stup i kvarten ,inte tusan blir det lugnare hästar av det

Då har du nog inte sett en drogad häst, för de blir jättetrötta och står och hänger med huvudet med öronen rakt ut och kan knappt gå.
Så lugna blir det alltid vettu :smirk: :smirk: :smirk: :smirk:

/är trött på alla som ska leka så duktiga jämt :angel:

Jag har haft en häst som var hur lugn som helst i alla sammanhang utom vid klippning och då avstod vi från det tills han stod ut med det också. Täcka i tid så blir pälsen lite lindrigare.

Jag gillar inte snabba "quick fix" och nödlösningar. :cool:

Min veterinär skrev ut plegicil i tablettform till mig när jag skulle rida min häst när han var konvalecent (för min och hästens säkerhet, som han uttryckte det). Tror de kostade runt hundralappen. Ska ges 30-40 min före behov. I värsta fall kan du ringa din vet och höra om h*n vill skriva ut ett recept till dig. Det är ett dygns karens för tävling och livslång för slakt. Första gången vi klippte fick min också lite lugnande (sprutad), men andra gången provade vi utan och det gick helt problemfritt.

Nödlösning eller nödsituation är när man tex måste bremsa en häst vid nån behandling tex ,akut skada osv..
En vanlig klippning eller allmän hästhantering skall INTE behöva innebära drogning eller bremsning som rutin!! :eek:

Drogar och bremsar ni era kompisar oxå för att de skall stanna kvar och umgås i ert sällskap?? :devil:

Även skrämda hästar som utvecklat fobi för klippning eller nåt annat kan läras om att få tillbaka förtroendet igen om man lär sig hur en häst funkar och vad all grundträning går ut på = tryck och eftergift..och mkt beröm!!
Samt det viktigaste av allt att man har en god vilja och uppriktigt tycker om hästar och kan behärska sitt humör om hästen blir stressad.

Konsten att få en häst lugn är att själv vara lugn och förstå hur en häst fungerar..

Än en gång ..varför har ni så bråttom,varför inte utbilda hästen i hur man blir klippt! :idea:

Lilla Skutt skrev:
:bow:
Det lustiga är att i längden tjänar man mkt tid om man lär hästen lugnt från början .. ;)

Om man måste droga och bremsa hästar stup i kvarten ,inte tusan blir det lugnare hästar av det..en drogad häst lär sig ingenting...

Det går fort att skrämma en häst och förstöra ett förtroende,varför inte ta det lugnt och lära sig hur en häst funkar och lära sig läsa av den?varför har alla så jäkla bråttom jämt med allting,varför då ha häst överhuvudtaget? :confused:

Visa mig en häst som stoppar in överläppen frivilligt i en brems och tycker det är skönt!! :devil:

Håller inte med. Ibland kan det vara det bästa för hästen att drogas.
Du får gärna komma och träna på mitt ena fullblod :idea:

Jag har försökt träna med en liten "människo-hårtrimmer" men jag kommer inte ens nära! Bremsen kan jag dra åt tills mulen trillar av och det hjälper inte. Han lägger sig om han inte kan fly.
Jag har aldrig sett en så rädd häst.
Han är lugn i övrig hantering o ridning.
Någonting måste ha hänt vid klippning, han är vansinnigt rädd bara han hör saxen, även om det är någon annan som ska klippas.

Han får sedivet+turbogesic, dos i stolek som att han skulle kastreras.
Då har jag ca 30 min på mig.
Tack och lov räcker det med 1 ggn/år!

Håller med om att man kan träna, men den här skulle bli ett nervvrak innan han vant sig.

Harmonica skrev:
Förstod inte riktigt vad du menade i ditt inlägg.
men min fråga är forttfarande: Finns det något lugnande att köpa på apotek.
Pållen är svår nog att bremsa endå :cool:

Du säger att det är den första gången ni ska klippa hästen, hur vet du att den kommer tycka det är läskit å att den kommer behöva brems å massa skit ? Hästen borde lite på dej så mycket att den inte ska behövas drogas... Vi klipper alla våra hästar och har aldrig haft behöva droga ner våra hästar....

Harmonica skrev:
Ja, men ibland är det säkrare att droga hästen än att den skadar sig själv och sin omgivning.
Jag har ingen egen klippmaskin så jag kan inte vänja hästen vid den lite varje dag t.ex som man gärna skulle vilja.
Sen när jag ska klippa den så väljer jag hellre att droga honom då han lugnt och försiktigt blir klippt utan att bli livrädd och/eller skada sig själv.
Jo det förstår jag,självklart skall man inte riskera varken folk eller fäs säkerhet..men jag menar att väldigt många hellre löser sina problem med att droga och bremsa hit och dit hellre än att ta tag i problemen och göra hästen trygg.Det är ju sällan hästens fel att den blivit skrämd eller är rädd!! :crazy:

En häst skall inte enbart utbildas att ridas och så vidare den skall faktiskt få möjlighet att lära sig i lugn o ro att vara lugn och trygg ialla situationer vi utsätter den för...det är vår skyldighet tycker jag även om det retar en och annan sponsor av droger och bremsar!! ;)

Och har man inte kunskapen och ödmjukhet inför hästen som individ då ska man inte försöka mixtra för mkt själv med att lära om en rädd häst.

Då är det bättre att droga den vid klippningen..
Men att droga en häst är inget riskfritt moment,hur många hästar har man inte hört som snedtänt och skadat sig själva och folk runtikring !!:confused:

Läs alltid av hästen även om den är drogad!! :cry:

För att jag känner honom ganska väl, har sett hur han reagerat när klippmaskinenen vart igång i stallet och så. Har även använt en massagemaskin på honom, som brummar och vibrerar han lät mig bara köra på rumpan han tyckte den var livsfarlig längre fram på kroppen.
Därför har jag aningar om att hon kommer fly fältet när det är dax för honom att klippas. :smirk:

Lilla Skutt skrev:
Och har man inte kunskapen och ödmjukhet inför hästen som individ då ska man inte försöka mixtra för mkt själv med att lära om en rädd häst.

Då är det bättre att droga den vid klippningen..
Men att droga en häst är inget riskfritt moment,hur många hästar har man inte hört som snedtänt och skadat sig själva och folk runtikring !!:confused:

Läs alltid av hästen även om den är drogad!! :cry:

Ursäkta ?! har man inte kunskap eller ödmjuket när man har häst ska man inte ha en häst över huvudtaget ! Fattar inte hur ni försöker komma på ursäkter för att droga ner era hästar! :eek:
Att ha häst tar tid, hästen måste kunna lita på dej tillräckligt för att kunna klippas. Det är inte så farligt som ni verkar tro..

Ska klippa min treåriga travare nu snart, Utan brems och droger. Vet att han litar på mig...

lundsbo skrev:
Håller inte med. Ibland kan det vara det bästa för hästen att drogas.
Du får gärna komma och träna på mitt ena fullblod :idea:

Jag har försökt träna med en liten "människo-hårtrimmer" men jag kommer inte ens nära! Bremsen kan jag dra åt tills mulen trillar av och det hjälper inte. Han lägger sig om han inte kan fly.
Jag har aldrig sett en så rädd häst.
Han är lugn i övrig hantering o ridning.
Någonting måste ha hänt vid klippning, han är vansinnigt rädd bara han hör saxen, även om det är någon annan som ska klippas.

Han får sedivet+turbogesic, dos i stolek som att han skulle kastreras.
Då har jag ca 30 min på mig.
Tack och lov räcker det med 1 ggn/år!

Håller med om att man kan träna, men den här skulle bli ett nervvrak innan han vant sig.
Visst det låter som om din häst blivit skrämd ordentligt!Och jag är övertygad om att din häst är just livrädd!
Men att det vore omöjligt att lära om den tror jag INTE på!
Rätt uppbyggd träning ger inga nervvrak,det ger hästar som kan hantera sin rädsla istället och till och med komma över sina fobier !

Rätt träning bryter INTE ned hästar,rätt träning bygger upp ett förtroende istället.

Jag skullle gärna träna din häst! ;) Jag har alltid varit svag för fullblod! :love:

Liknande trådar

Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 694
Senast: Bison
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 425
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka