Driva in i halten?

Krockodil

Trådstartare
Jag har nu suttit några kvällar och studerat både Centrerad ridning och böcker av Perry Wood och har funderat över en sak som jag inte riktigt fattar.

Driva in i halten ska man göra, det är alla överens om att göra. Men enligt alla anvisningar om hur man gör en halt så ska som allt bara stanna upp. Tänk halt, andas ut, stanna upp i sätet osv. Så hur rider man hästen in i halten? Vad menas med det egentligen? :confused:

Sv: Driva in i halten?

Jag har också från grunden lärt mig att man ska driva in i halten. Men efter att ha sett ett par clinics av Anky och hennes fått inblick i hennes teori om att plocka isär hjälperna köper jag inte konceptet längre. Enligt Anky är det inte nödvändigt att rida in hästen i halten dels för att du förvirrar genom att ge dubbla budskap och dels för att om du har en bjudning i hästen så tappar du inte heller bjudningen i halten.

Jag har nu suttit några kvällar och studerat både Centrerad ridning och böcker av Perry Wood och har funderat över en sak som jag inte riktigt fattar.

Driva in i halten ska man göra, det är alla överens om att göra. Men enligt alla anvisningar om hur man gör en halt så ska som allt bara stanna upp. Tänk halt, andas ut, stanna upp i sätet osv. Så hur rider man hästen in i halten? Vad menas med det egentligen? :confused:

Har inte studerat de dicipliner du har, men att man ska driva in i halten är väl något som man förespråkar även inom den engelska ridningen.

Så som jag uppfattar det, är meningen att man ska RIDA in i halten och inte bara segdra i tyglarna så att hästen bromsar.

För att kunna göra en korrekt halt måste du först utbilda hästen:

1) Först måste du få hästen att svara på bromsen alls (förhållande tygeltag, säte whatever)

2)När hästen kan detta till 100% förfinar du förhållningen successivt så hästen fattar vad halvhalt är.

3) Först när ni är där så kan ni göra en kontrollerad korrekt halt.

Senast ändrad:

När jag ska göra en halt så slutar jag driva och bara läger om skänklarna utan att använda dem aktivt. Sen lättar jag av i handen och gör halt för vikt/säte.

Har märkt att detta är det som fungerar bäst på ponnyn. Kan inte använda handen alls för då får vi inte en korrekt halt.

Jag har också från grunden lärt mig att man ska driva in i halten. Men efter att ha sett ett par clinics av Anky och hennes fått inblick i hennes teori om att plocka isär hjälperna köper jag inte konceptet längre. Enligt Anky är det inte nödvändigt att rida in hästen i halten dels för att du förvirrar genom att ge dubbla budskap och dels för att om du har en bjudning i hästen så tappar du inte heller bjudningen i halten.

*harkel* Fast just Salineros halter är väl en av de få saker som världsmästarinnan aldrig riktigt fick till.. ;)

För övrigt så gör jag halt genom att hålla om med hela benet o krama med lår o spänna magmuskler samtidigt som jag lättar lite på handen.

När jag gör en övergång till skritt gör jag likadant men inte lika kraftigt samt håller inte om med underskänklarna - dvs bara låren.

Jag rider in i övergångarna genom att tänka bakbenen in i höftrörelserna, dvs genom att ha bäckenet lite bakåtvinklat o sitta med hästen in i rörelsen.

Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Precis som många redan har skrivit, har många idag frångått det "gamla" uttrycket "rida in i halten", eftersom det skapar missuppfattningar, många trodde att man skulle driva som en galning mot handen tills det blev stopp!
Det man menade var att hästen skulle vara samlad och ha med sig energi i halten, ingen skillnad mot hur vi vill idag alltså! Rent praktiskt måste man (tycker jag och många andra) skilja på samlingen, halvhalterna och själva stoppet. Hur man stannar sin häst är ju beroende av hur lydig den är, det finns hästar som man bara behöver sluta sätet litegrann på, så stannar den och det finns de som måste ha en tydlig tygelhjälp. Målet i alla sorters (western, island, AR) ridning är ju att hjälpen ska vara så liten som möjligt. Inom de olika ridsätten finns olika varianter, tex med sittben, utan sittben, med överskänkel osv. Jag tycker inte att något sätt är "fel" utan kan använda de olika sätten beroende på vilken häst jag sitter på.
Jag skiljer på att "stanna" hästen som är en signal, och att göra en halt vilket är en hel process (!) om den ska bli riktigt bra med korrekt uppställning och samling. Det förberedande arbetet före halten är A och O, dvs förkortade steg med mera energi utan att överladda. Just den tiondels sekund man "säger" halt måste dock all drivning försvinna! Annars är det lätt att hästen går emot handen, eftersom man så att säga "gasar och bromsar" samtidigt. Men inga rekommendationer som inte har undantag, det finns säkert många hästar som verkligen behöver hjälp ända in, så mitt största råd är att prova vilket sätt som fungerar bäst för just dig och din häst!

gör nog samma som ovanstående skrivit. var faktiskt tvungen att tänka till hur jag gör egentligen :p
har börjat (efter tränarens tjatande :angel:) att tänka mer på min andning o använda mig av den. när jag gör halt andas jag ut ordentligt, o vips så stannar hästen :o tror att på något sätt slappnar av bättre när jag tänker på min anding o får bättre kroppskontroll.

När jag gör halt så rätar jag upp mig i sätet, liksom stannar upp i sitsen. Sen att min häst än så länge behöver en uppmuntande dutt med skänkeln för att ställa sig korrekt och avspänt är en annan sak. Det ska inte krävas sen.

Om man har hästen framför sig innan halten så tror jag att problemet är löst.

Om man har hästen framför sig innan halten så tror jag att problemet är löst.

Ja, det tänker jag också, halter blir helt olika beroende på det, oavsett vad man gör gissar jag. Det går inte att endast göra själva halten på ett visst sätt, det hänger ihop med hur hästen arbetar innan halten.

OM den är framför räcker det att räta upp sig lite och bromsa med magen, så kliver den in i bra halt, annars blir det inte en bra halt även om man gör precis samma sak:o

Jo, det händer nån gång när mer än vanligt hänger ihop... Ofta tycker jag det handlar mycket om att vara närvarande i ridningen. Är jag det kan det ibland räcka att andas rätt.
Skulle vilja vara mer planerande, så kanske sådant skulle gå bättre?

alla gör nog olika och många gör nog väldigt olikt vad andra gör..

Jag, när jag rider min ena häst som är väldigt välriden och kan allt baklänges i sömnen så tänker jag bara halt, lutar mig en aning tillbaks och sluter om lagomt med skänkel.
Jag använder mig sällan av direkta tygeltag (halvhalter) in i halten på välridna hästar men som på min unghäst hjälper jag honom med havhalter och möter upp med ytters lite tryck i skänkeln och försöker bli lite tyngre i rumpan bara och det funkar fint, och när halten är utförd så är det lätta händer samt stadig hållning som gäller :)

Men det finns många olika sätt och säkert många som funkar bra :)

Jaja, i praktiken funkar det kanske inte med just Salinero. Men hennes andra hästar jag sett henne rida gör suveräna halter och teorin köper jag helt och fullt:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 287
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar