Sv: Dricker o kissar massor...
Insulinsprutorna är inga som helst problem för Kungen, då ligger han lugnt i knät. Så vet han att han får en liten godis efteråt.
Däremot är det problem med blodproverna. Vi har skaffat ett kit med glukosmätare och "äggpickare" m.m. på apoteket. Vi försöker göra som vet visade, dvs ta blodprovet i örat. Han är svart och vit och naturligtvis är öronen svarthåriga vilket gör det svårt att se de fina ådrorna.
Jag har stuckit och stuckit och fått fram tillräckligt med blod ett par ggr, men de flesta gångerna har jag missat och fått sticka igen. Efter ett par försök är Kungen inte glad på mej längre utan vill bara därifrån. Så då har han fått en godisbit som tack för gott uppförande och sluppit ifrån.
Jag har läst att man kan ta i trampdynan med äggpickaren istället. Hur brukar ni göra?
Även fast jag sticker och bråkar med honom är han så tillgiven, även efter ett misslyckat blodprov så brukar han lägga sej bredvid mej i soffan med huvudet mot mit ben och vilja bli gosad med.
Vi har också blivit tillfrågade om att ingå i ett forskningsprojekt, vilket vi självklart accepterade. Om det kan hjälpa forskningen om kattdiabetes utan att behöva utsätta Kungen för några extra undersökningar finns ju ingen anledning att tveka.
Snart ska vi på första återbesöket. Det känns lite ovisst eftersom vi inte lyckas så bra med blodproven. Det måste vi bli bättre på, eller byta taktik.
Men det känns som att han är piggare nu.
Förut kunde jag plocka kissklumpar ur kattlådan tre ggr om dagen, nu plockar jag på kvällen och det blir inte så mycket ändå. Förut var vattenskålen snustorr morgon och kväll, nu byter jag vattnet ett par gånger om dagen.
Han går bättre nu. Innan insulinet gick han bara ett par steg itaget innan han satte sej ner för att sen ta ett par till, även om han hade bråttom till t.ex matskålen. I går kväll rände han iväg genom hallen efter något (inbillad mus?) sen kom han tillbaka och då lekte vi med typ "metspö-med-lång-orange-svans". Han var blixtsnabb och det nästan blixtrade i ögonen på honom.
Det är första gången jag skriver i ett sånt här forum, och ni kanske tycker att jag tagit över tråden i.st.f att starta en egen (?)