Dricker mycket vatten!!

Z

zazzabella

Jag har en häst som vanligtvis endast dricker ca 20-30 liter vatten per dygn. Men nu helt plötsligt dricker hon närmare 60-70 liter per dygn och pissar som tusan! :eek: Verkligen helt olikt henne!! Varför detta tror ni? Det är ju inte speciellt varmt ute heller! Jag funderade på om hon är sjuk eller nått. Men temperatur, puls mm är som det ska! :confused: Någon som har någon fundering över detta!?..

Tycker inte att det är mycket snarare hade jag blivit orolig om inte hästen dicker mer än 20 L om dagen.

Normalt dricker hästar ca 50 - 60 L om dagen.

Hur stor häst är det? Hur gammal? Hästar i vila behöver ca 50 ml vatten/kg häst varje dygn. Jag tycker absolut att du gör rätt som reagerar när hästen nu helt plöstsligt dricker mkt mer än vanligt. Visst kan en häst helt normalt dricka 60-70 l/dag om det är varmt el utför hårt arbete men så är inte fallet som jag förstår det. Jag tycker du ska kolla upp det med veterinär då det kan bero på njurskador etc

En islandshäst har behov av 20-30 liter vatten per dygn, och då under den svalare delen av året. Sommarmånader vid hög värme, kan denna kvot åka upp till det dubbla och lite till dvs 40-60 liter vatten per dygn.

Så det verkar inte alls märkligt i mina öron men dessa liter, är hästen lite större så krävs det ju ännu mer vatten än de referensramar jag har på mina pållar. :D

Jag har fått lära mig att hästar dricker mellan 20-60 liter per dygn så det är helt normalt för din häst att dricka mer än den brukar. Sen är det förstås svårt att veta exakt hur mycket hästen dricker. Det bästa är om den har fri tillgång så att den kan välja själv.

Det är varmare på sommaren, då dricker de mer.

Hur mäter du vattenintaget? Hur fodras hästen, nu och då? Hö, ensilage, bete? Foder innehåller också vatten.

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 744
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Hundhälsa Igår har det rensats upp en sprucken menisk och tagits bort plattan efter korsbandsoperationen på Fiffi. Natten innan ville hon inte...
Svar
9
· Visningar
9 899
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka