Dricker minst 40 liter om dagen..

H

HarryBarry

Hej!
Har en stor balja med vatten till pållen i stallet, och en balja ute.
Den som är inne är nästan alltid tömd på morgonen, och den rymmer 50 liter (men fylls inte ända upp)..
Enligt stallägaren har han börjat dricka ännu mer nu sen det blev kallare och att hon hade fått fylla på med ytterligare en hink.
Tittade på honom när han kissa idag, och det så "normalt ut"
Hur beter sig en häst som har fel på njurarna?
Tror ni att jag behöver oroa mig? har en tendens att göra det i onödan nämligen.. :crazy:

Sv: Dricker minst 40 liter om dagen..

ska kanske lägga till att det är en stor häst :smirk:

Tycker inte det låter oroande, mitt lilla kallblod drack runt 60 liter per dygn, det gör halvblodet också...

Det är väl jättebra att han är duktig på att dricka! :)

min nordis häver ca 60 liter om dagen.
Hon har gjort så så länge jag haft henne, om vad jag vet är hon fullt frisk :bump:

Men man börjar undra, när de andra hästarna i stallet dricker MAX 20 liter, och sen läser man här på buke om hästar som inte vill dricka alls..
Och man jämnför med sin egen knasboll som bara häver i sig, blir mna lätt orolig att ngt skulle vara fel Blir inte ni så?

Men man börjar undra, när de andra hästarna i stallet dricker MAX 20 liter, och sen läser man här på buke om hästar som inte vill dricka alls..
Och man jämnför med sin egen knasboll som bara häver i sig, blir mna lätt orolig att ngt skulle vara fel Blir inte ni så?

nja, jag har nog varit mest nöjd och glad att min dricker ordentligt.
Min dricker 2 20litershinkar varje natt och de andra hästarna (araber) dricker kanske en halv 20 litershink.
Men jag inbillar mig att det är nyttigare att dricka lite "för mycket" än för lite.

Håller med. Hellre lite för mkt. Jag tror att det är individuellt precis som med oss människor. Och det är ju inga jättemängder han häver i sig, utan ganska normalt. Jag tror inte du behöver bekymra dig att han är sjuk eller "onormal". Han är duktig på att dricka, och det är ju faktiskt en ganska bra egenskap! ;)
Jag hade börjat oroa mig om han druckit typ det dubbla..:eek:

Min lilla shettis häver i sig 20 och ibland 30 liter på en dag. Så det är nog inte så onormanl om din dricker så mycket..Alla har nog lite olika vattenbehov, precis som vi människor. ja häver lätt i mig 1 liter till middagen, å sambon ½ glas.

Din häst verkar få i sig en vettig mängd vatten. Jag skulle snarare bli orolig för de andra hästarna i stallet. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 609
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 344
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka