Dricker lite vatten.

giffan

Trådstartare
Har ni några bra tips på vad man kan göra??
Problemet är att det är en hårt tränande häst, så den behöver verkligen vatten. Han svettas mkt
Han får sitt vatten i hink och den rengörs och fylls med nytt vatten varje dag.
Han dricker max 20-30l/dygn och det tycker jag är på tok för lite för ett varmblod som tränas och tävlas.
Största problemet är nog på tävling, då dricker han inte alls. Har provar att ta med eget vatten, men det funkar inte heller.
Han får ingen blöt mat som betfor el hösilage och det är heller ingen större åtgång på vattnet i hagen.
Så vad gör man??
Har själv en fundering på äppel djuce, blir onekligen dyrt, men vad ska man göra...
Hoppas någon har lite ideér.

Sv: Dricker lite vatten.

Är du säker på att han behöver så mycket mer? Han kanske inte vill dricka mkt mer?
Annars är väl äpple juice som du skrev ett alternativ, en del lägger betforvatten i också, inte så fräscht dock.
Du kanske annars kan ge honom lite betfor och lägge överflöd med vatten och låta hon dricka det sedan?

Jag har precis samma problem med min shettis, hon dricker nästan ingenting. Hon får åxå vatten i hink så man ser ju verkligen hur lite hon dricker.
Nu har jag börjat testa sätta lite äppelbitar i vattnet så kanske hon får i sig lite vätska åxå. På morgonen får hon kli med mycket vatten, funderar på att börja ge det på kvällen åxå.

Får hästen något salt? Det kan annars bli en ond cirkel av att hästen inte dricker och därför inte känner sitt saltbehov. Eftersom den inte får i sig tillräckligt med salt så dricker den inte. OSV.....
// Linda

Han har salt sten, och jag tycker att han använder den "normalt"

Fröken_skåne: 20-30l vatten /dygn tycker jag är för lite till en högpresterande tävlingshäst.

Prova att ge honom salt i maten. Det ska helst vara i blöt mat. Eller om du kan få honom att dricka saltat vatten med så mycket han nu behöver per dygn. "Normal" förbrukning av en saltsten är oftast för lite. Hör dig för på distans hur mycket salt din häst behöver om du inte får svar här.
Lycka till!

Min häst har alltid druckit extremt lite vatten (så lite att det påverkar mag-tarmfunktionen), har provat med äppeljuice bla och det funkade inte. Började sen vattna höet rikligt (en hel 10 l vattenkanna, visst det mesta rinner ner i spånet/marken men höet blir i alla fall blött). Det fungerar bra, magen är mycket bättre och han dricker dessutom mer ur hink och vattenkopp.:)

Håller med "salt gruppen" Om det är en hårt presterande tävlingshäst så bör den få extra salt.. Är inte alltid hästarna tycker det är kul att stå och slicka i sig allt salt dom behöver. Dom kanske slutar efter halva behovet är täckt. Vanligt salt till häst kostar inte mer än 60 kr för 10 kilo. Kan vara värt att pröva kanske?
Till tävling kan du även göra iordning en betfor hink med överdrivet mycket vatten + salt. Hästar brukar oftast tycka om betfor och då får han i sig vatten, salt och lite energi från betforen. Kan ges precis efter han har gjort en större ansträngning.!

Ok jag tar mig till distans och frågar om hur mkt salt han behöver.

Som tur är så har han inga märkbara problem av att dricka så lite som han gör, men jag tycker inte det verkar sunt att dricka så lite.
Kan ju vara så att mina andra hästar oxå dricker för lite, med tanke på vad de presterar/tränar, även om de dricker mera än vad just denna hästen gör.
Vet inte om svett ersättning är något som funkar..., har provat det förut, men tyckte då inte märka någon skillnad alls, varken på drickandet, el presterandet.

blöt höet ändå rå.. två flugor i en smäll.. dammar inte och får i sig lite mer vatten iaf :) förr vattnade jag 10 l i vårt hö:crazy: men det var bara för att pållan har bronkit..

Lägg en näve torr betfor i vattenhinken, eller häll i en dl äppeljuice.
Ge 2 teskedar salt i maten varje dag.
funkar bra.

När min ponny-86 drack dåligt så hällde jag i lite äppeljuice i vattnet,det blev inte alls så dyrt.:bump: Jag hällde i ca 4dl.Hoppas att det löser sej!:D

Betfor har jag testar, funkar inte alls....
Äppeljuce ska jag prova nu. Egentligen gör det inget att det blir "dyrt"... funkar det så är det ju ingen kostnad i längden...
Jag ser det som störst problem i att han inte dricker när man är på tävlingar. Även på sommaren då det är så varmt så dricker han dåligt.
Ska testa både salt å juce.

giffan skrev:
Betfor har jag testar, funkar inte alls....
Äppeljuce ska jag prova nu. Egentligen gör det inget att det blir "dyrt"... funkar det så är det ju ingen kostnad i längden...
Jag ser det som störst problem i att han inte dricker när man är på tävlingar. Även på sommaren då det är så varmt så dricker han dåligt.
Ska testa både salt å juce.

Kanske värt att kolla så han inte har magkatarr, eller andra magbesvär. Det kan göra att de dricker för lite.
Vad äter han för mat?

Testa med att droppa i lite äppeljuice i vattnet (behövs inte mycket) OCH testa också om han gillar det bättre om det är LJUMMET vatten. Min häst drack dåligt på vintern då det var iskallt vatten så jag fick börja med att koka vatten i vattenkokare och hälla i flera kannor i det kalla så att det blev ljummet (nästan varmt) och då drack hon MYCKET mer! :idea:
Hon älskade riktigt ljummet vatten. :smirk:

Tanken har faktiskt slagit mig oxå att det kan vara något med magen, även om han inte ser ut som en häst som har mag problem.
Han har varit lite "kinkig" på tillskottsfoder. Havren äter han, men inte kraften någe vidare. Hö har det aldrig varit några problem att få han att äta, det äter han som tur är mkt av.

Ska beställa en tid åt honom för mag koll så man kan utesluta det iaf...

Har själv galopphästar :bow: och ger dem dagligen salt i fodret.

Det är sällan en hårt arbetande häst får i sig den saltmängd den behöver genom enbart foder eller saltsten. Saltbrist leder ofta till att hästen dricker för lite och det hela blir en ond cirkel.

Räkna på foderstaten för att se hur mycket salt du behöver tillföra.
Jag ger mina hästar 30g salt (nacl) / dag.
Efter snabbjobb och tävling ger jag 100g extra.

Lägger in lite fakta ang. salt/vatten från www.travsport.se :)

Ny forskning
I ett nyligen utkommet exemplar av SLU:s Faktabladserie (Husdjur), nummer 1, 1997, redovisas försök genomförda av agronom Anna Jansson. Faktabladet har titeln "Hästens svett". I försöken har man bl a tittat på hur hårt arbetande hästar förhåller sig till saltstenar. Man upptäckte att de hästar som enbart erbjöds salt på saltsten, hade ett mycket lågt "frivilligt" saltintag. Flera av dessa hästar levde med en viss konstant saltbrist. Studien visade att saltsten sannolikt inte är det optimala sättet att erbjuda hårt arbetande hästar salt. Efter detta försök tittade man på hur en grupp distansrittshästar på bästa sätt skulle kunna kompenseras för vatten- och saltförluster efter tävling. Vid distansritt kan en häst förlora omkring 30 kg svett innehållande 250 g salt/tävling. Man jämförde olika sätt att tillföra hästen vätska (som trots allt är det "viktigaste" förlusten vid distansritt) och salt. Efteråt kunde man konstatera att de hästar som givits fysiologisk koksaltlösning var de som, i jämförelse med exemepelvis andra som enbart erbjudits vatten, bäst och snabbast kompenserade sig för vätske- och saltförlusterna under ritten. Den fysiologiska koksaltlösningen bestod av 9g koksalt löst i en liter vatten.

Sammanfattningsvis har försöken visat att salt behövs för att hästen skall kunna hålla kvar vatten i kroppen. Vidare kan tillförsel av fysiologisk koksaltlösning, vara ett sätt att ersätta hästen för vätske- och saltförluster i samband med hårt arbete. Det här är något som hästen kan komma att behöva "lära" sig att göra.

Se över saltbehovet!Vad bör man då göra som tränare eller hästägare till en hårt arbetande häst? Ta reda på vilka mängder elektrolyter (framför allt natrium och klorid) som din häst behöver. Jämför detta med de mängder som din häst tar in via foder och eventuella mineralfoder. Tänk på att sommartid svettas hästen mer och kan ha ett ökat behov av både vätska och salter. Du kan få vägledning genom litteratur och fodermedelslistor på hästfoderområdet eller ta kontakt med någon är erfaren i att ställa foderstater för häst.

Som tidigare inlägg sagt: se över saltbalansen. Vi vattnar våra i hink och ger extra salt då de svettats mycket - och det går åt mera vatten då.

Nu är detta islandshästar som INTE är i närheten av den träning en högpresterande travhästar går i, men jag tror det funkar än bättre då. Gå till biblioteket på hippocampus.slu.se och sök på "salt" och "saltbalans" så finns mycket läsvärt att kolla in!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 838
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
896
Senast: svea
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar