Dricker lite vatten.

Sv: Dricker lite vatten.

Vi blandar alltid kraftfodret(havren) med lite vatten, mer på sommaren när det är varmt.
På vintern får hästarna varmt vatten ute i hagen, och det finns saltstenar även i hagen.
Allt för att se till att de får i sig tillräckligt med vätska.

Håller med de andra.
För en hårt tränande häst räcker inte bara en saltsten.
men kan ju vara värt att koll upp ev. magproblem men jag tror dock att det är den troliga saltbristen som ligger till grunden för "problemet". Som någon annan skrev blir det väldigt lätt en ond cirkel.

skreien skrev:
Min häst har alltid druckit extremt lite vatten (så lite att det påverkar mag-tarmfunktionen), har provat med äppeljuice bla och det funkade inte. Började sen vattna höet rikligt (en hel 10 l vattenkanna, visst det mesta rinner ner i spånet/marken men höet blir i alla fall blött). Det fungerar bra, magen är mycket bättre och han dricker dessutom mer ur hink och vattenkopp.:)

Ett tips ge hästen höt i en stor fyrkantig bytta då rinner vattnet ner i den i stället för att förstöra bädden.

giffan skrev:
Har ni några bra tips på vad man kan göra??
Problemet är att det är en hårt tränande häst, så den behöver verkligen vatten. Han svettas mkt
Han får sitt vatten i hink och den rengörs och fylls med nytt vatten varje dag.
Han dricker max 20-30l/dygn och det tycker jag är på tok för lite för ett varmblod som tränas och tävlas.
Största problemet är nog på tävling, då dricker han inte alls. Har provar att ta med eget vatten, men det funkar inte heller.
Han får ingen blöt mat som betfor el hösilage och det är heller ingen större åtgång på vattnet i hagen.
Så vad gör man??
Har själv en fundering på äppel djuce, blir onekligen dyrt, men vad ska man göra...
Hoppas någon har lite ideér.

Jag tycker inte att det är så vansinnigt lite vatten din häst dricker. Mina dricker inte mer och det har nog ingen av mina hästar gjort och det har varit blandat vad de har jobbat med. Allt från unghäst till hårt arbetande distanshäst. Speciellt vintertid - då man väl inte arbetar dem så svettiga - och om de äter ensilage istället för hö, då är behovet inte så jättestort.

Vad det gäller drickande på tävling så handlar det om att få hästen att slappna av och förstå rutiner. Ett sätt kan vara att vintertid då vattnet ändå bara fryser ute servera vatten ur hink som du håller upp. Dricker hästen inte så återkommer du senare och tar med dig vattnet ut hagen igen. Tror mig minnas att du rider distans och då är det ju väldigt viktigt att hästen har ro att dricka och förstår att den måste passa på när det bjuds. Jag har inte fått mina hästar att gilla äpplejuice, men betforslask gillar de oftast.

Salt har jag nog redan besvarat under distansforumet. Så underhållsbehovet ger du väl.

Hälsning Maja

Äppelcidervinäger, fungerar super! Våra hästar älskar det!

Som du säger.. Äppeljuice! Köp billig typ Eldorado och häll i en lite vartannan dag tills du ser att han/hon börjar dricka mer! Det bruakr säga slurp och kan ju vara värt en tia vartannan dag..

Bara en fråga - har du kollat att hästen verkligen behöver mer vätska? Har han tunnat ur? Har du provat att nypa i huden? En häst som är uttorkad går inte huden tillbaka till det normala direkt på, men har hästen en Ok vätskebalans skall huden "slätas" ut direkt igen. Uttorkad häst skall huden" stanna" kvar på en liten stund på innan den går tillbaka. Vet inte, men jag tror vi pratar om ca 10 sek, men jag hade börjat oroa mig vid fem i alla fall. Äppeljuice är ju förvisso kanon om hästen verkligen behöver mer vatten, men de e en hel massa socker i juice, och det är ju sådär för tänderna.

Fick rådet en gång att smaksätta med äppelcidervinäger (bara en lite, typ 0.5 dl i 20-30L hink) och sedan lägga höet bredvid (hästen doppar höet gärna i) och ta en tuss hö och stoppa ner den i vattenhinken så den blir ordentligt genomblöt och "stössla" sedan ut den blöta hötussen över det torra höet. Hästarna lär sig att doppa det torra höet i vattenhinken och dricker på så sätt mer vatten. Mina hästar drack betydligt MKT mer när jag gjorde så här!

tänkte höra bara om det inte är nå "farligt" med äppeljuice i vattnet...om det kanske är för mycket socker i eller nå??blev sugen att pröva för min häst dricker också väldigt lite...

//malin

Min tvååring dricker också väldigt lite, men hon dricker mycket bättre om jag kokar så att de blir varmt. Nästan hett som te.
Hon kan stå och vänta på att jag ska fylla på med varmt vatten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 838
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
896
Senast: svea
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar