Dressyrträns

polly p

Trådstartare
Jag är ju inte så insatt i dressyrvärden men vill ha tips på snygga och inte för dyra dressyrträns.
Köpte ett rundsytt från h**k och tycker läderkvalite´n är ok och att det är snyggt men passformen lite sådär..
Tänkte investera i vår men vill veta vilka fabrikat osv som är prisvärda säg max upp mot 2000 kr..

Vill gärna ha formsytt paddat nackstycke, gärna rundsytt träns och gga bred nosgrimma ev. med vitt foder i både nosgrimma/pannband ( kan man ju blinga sen med annat..)

Så tips mottages.

Sv: Dressyrträns

Premiera gör jättefina träns till bra pris! Kommer inte riktigt ihåg hur nackstyckena ser ut men det går ju att lösa enkelt med en liten "nackpad".

Jag hänger på lite här! Jag har anledning att tro att jag kanske får ett rundsytt dressyrträns i julklapp. :angel:

Tyvärr ingår inte tyglar, måste man ha rundsydda tyglar, och var får man isåfall tag på dem?

Rundsydda tyglar finns på flera ställen, t ex Hööks och Treadstone. Googla så får du flera träffar :)

Joo, rundsydda har dom :)..Helt ok men mina har börjat gå upp lite.
Så man kan köpa en separat nackpad?

Jag har ett rundsytt idag ju men tycker ju inte att remmrna blir "still". Får kanske byta tillbaka till orginalpannbandet..

KL

Premiera... Men då får du lov att gilla lack, för det finns inga nosgrimmor som är olackade.

premiera_1_50acacc59606ee706a7b1f48.jpg

Åh de där är ju sååå snyggt! Hur är de i storleken? Jag har ju en häst med stort face så han ligger mellan full och x-full:love:

Stora i storleken. Min har COB på både träns och kandar, en storhäst. Men han är nätt i huvudet också.

Jättefint! Hittade åf också;)..
Men går det att byta pannband? Ser ut som pannbandet är det som "håller ihop" tränset delvis?

kl

Väcker tråden lite, undrar om någon med ett premieraträns kan mäta nosdelen på nosgrimman? Alltså från nackstyckets fästen, framsidan på nosgrimman s.a.s :)

Jag har nu fått för mig att göra ett sadelbyte på ena hästen och det blev således också ett färgbyte, trååååkigt att behöva shoppa nytt träns och kandar...eller inte. :angel:

Har länge kikat på Premiera och tyckt de ser fina ut med tanke på att de är så prisvärda. Men ni säger ju att de är så stora i storleken? Jag har full på både Shockemöhle och Stübben-träns och även på HG-kandaret. Dock är det mer eller mindre på de innersta hålen, bör jag handla storlek COB på Premiera då? :)

Man ska ha den färgen på tränset som passar hästen ;) Jag har svart sadel som du vet ;) och bruna träns då de är snyggast på mina fuxar :)

Har precis kommit hem från Ridsportmässan. Där fanns det många fina träns! HRM, Silver crown har ett kandar. Albion, Döbert, Stübben, Hunter, Glen gordon kommer med ett nytt träns som har droppformad lackad nosgrimma, svarta spännen om svart träns, och inte spännen på sidorna utan alla samlas på nackstycket. Kommer o kosta 1500-1600 kr ut till kund.

Ja det kommer ständigt massa nytt, blir inte riktigt klok på vad jag vill ha riktigt men ett som är säkert är att det inte får vara mässingspännen iaf. Nu går jag från svart till brunt och det är så mycket svårare för det finns ju så himla många nyanser på brunt! :confused:

Jag fick hem ett Premiera-kandar idag. Jag är inte så impad faktiskt.
Till det priset är det ok. Det är ju billigt. Men inte mer än så.

Remmarna är ganska breda och spännena likaså. Jag vill gärna ha lite nättare saker. Lädret ser inte ut att vara genomfärgat helt väl, ser mer målat ut.(Har Globus och annat billigt som ser bättre ut)
Jag köpte rundsytt, vet inte om det fanns andra.
Spännena för sidostyckena är i nacken. Men nosgrimmans spänne är på sidan. Det vill jag eg ha i nacken. Men då kandaret är till 30-årig ponny får han nöja sig med ett i den här prisklassen. ;) Och då hamnar nog spännet på sidan.
Tyvärr stinker det ngt så fruktansvärt! Jag hoppas det går att vädra/smörja bort!

Min häst har cob/full. Jag tog cob och det är lagom på största hålen.
Mitt gamla kandar tror jag är Isabell Werth(osäker iom att det är ett par år). Det är större i strl.
Han har ngt träns i cob som är lagom på yttersta. Kan vara ett Globus.

Så tål man breda spännen/remmar och läder som ser målat ut kan man köra på Premiera.
Jag kommer nog hellre lägga mer pengar till andra hästens träns/kandar. Men så är jag mkt petig med läder, både själva lädret och spännena.

Tipsar om tränset Dartmouth från BR, är rundsytt med nackpad, bred nosgrimma dock ej vitt foder. Smala remmar. Bra kvalitet! Om du kan tänka dig ett "halvrundsytt" så finns också Eston ett annat fint träns från BR med swarovski pannband.

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 305
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 262
Utrustning Jag letar efter ett svart dressyrträns (gärna rundsytt men inget krav) med spännen i mässing och BRED nosgrimma ala 5cm! (Vill inte få...
2
Svar
33
· Visningar
6 117
Senast: Centaur
·
Utrustning Har dragit på mig en londonfärgad sadel och letar nu efter ett londonfärgat träns. Har ett på näthinnan som Hööks sålde för några år...
2
Svar
25
· Visningar
3 859
Senast: Mary91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar