Dressyrtränare

Jag ha genom åren haft alla möjliga tränare, med nöjdhetsgrad från mitt håll mellan 90% till 0%.
jag är en sån "otrogen" typ och gillar att träna för lite olika och plocka russina. Innan har jag tränat regelbundet för samma tränare ett par år men ofta gjort lite avhopp och tränat för andra. För tillfället tränar jag inte för någon regelbundet utan hoppar på lite här och där när jag känner för det.
Jag har några tränare som jag skulle säga är 90% nöjd med, de ger mig ungefär det jag vill ha, får min utveckling att gå lite framåt. men är kanske inte alltid 100% nöjd med precis allting.

jag gillar verbala tränare - som pratar och förklarar mycket. jag hade en tränare som var väldigt snäll men som mest berömmde och inte sa så mycket sen. Tyvärr ger det inte mig så mycket. Sen hade jag en ganska sträng tränare när jag red en meddryttarhäst som gav mig absolut inget, de övningar jag fick göra och hennes feedback fick mig bara att känna mig sämre och det blev aldrig så att jag gjorde några framsteg. hästen passade mig nog inte riktigt men jag tror jag aldrig känt mig så usel.

För tillfället har jag en kanonbra tränare - ja faktiskt närmare 100% när jag tänker efter - som jag tyvärr inte åker till så ofta som jag skulle vilja och borde - och en helt ok tränare (som inte är utbildad) men som ger mig bra hjälp från marken och bra tips och övningar. Ibland kan jag känna att övningarna antingen är för svåra eller inte riktigt är det jag är ute efter för tillfället men vi har en såpass bra kommunikation att då säger jag till :) Idag har jag kommit så långt att jag kan träna för en tränare och inse att vi kanske inte är helt överrens om allt, men jag kan trots det plocka med mig det som jag kände var bra efteråt och släppa det som var mindre bra.

Jag har "hittat en ny" (inte hela sanningen) tränare och hade mitt första riktiga pass i går, och jag är supernöjd. Det är precis vad jag och hästen behöver just nu och jag längtar till nästa pass.

Är ni 100% nöjd med er tränare? Vad är styrkan hos den ni har, finns det mer att önska, och i så fall vad?

Hur hittade ni er tränare, fick ni avverka flera på vägen i ert sökande efter någon som passar, eller har varje tränare varit ett viktigt steg på väg till där ni är nu?

Tränar ni för olika, i så fall varför?

Och slutligen: har hi haft ngn "skräcktränare" (eller ridlärare) där de antingen var otrevlig, hade konstig inställning eller bara jäkligt dålig?
Ja, jag är nöjd med min tränare. För det första har vi samma grundsyn på ridning, vilket nog är en förutsättning. Vår gemensamma tråd är att; en häst kan inte göra rätt om inte ryttaren gör rätt först. Alltså, det är jag som ska tränas, inte hästen. För det andra lyssnar hon men är ändå inte rädd för att säga vad hon tycker. Hennes styrka är nog tålamodet med mig när det blir kortslutning i min hjärna och kroppen inte lyder :crazy: och att kunna komma med begripliga råd hur jag ska göra - och när jag får till det som hon säger så funkar det :banana: Det tycker jag ger förtroende för att hon vet vad hon pratar om.

Jag har inte haft ngn skräcktränare men min dotter hade en när hon red ponny. Det var vår första ponny och vi var inte så erfarna. Vi tyckte i början att hen var duktig f f a att hjälpa till med sitsen. Men efterhand blev jag mer och mer konfunderad. Det var alltid något som inte var bra, dålig sadel, fel bett, konstigt skodd, ponnyn var stel här och stel där. Vi höll på att vrida oss ut och in för att försöka följa hens råd. Dottern började tävla dressyr - vilket också var fel, tyckte hen. Och när dottern glad i hågen berättade om sin första placering blev det mest en fnysning till svar och ett ifrågasättande av domaren.:( Nä, nu får det vara nog, ansåg jag. Lite senare åkte vi för att titta på en tävling där "tränaren" skulle delta. Vi trodde inte våra ögon. Tränaren rider en Msv på 52% och kommer sist!!! :meh: Helt ärligt så såg det inte klokt ut. Hästens form, tempo och programmets vägar hade inte räckt till placering i en LC kan jag säga.

Jag har två tränare i dressyr som jag är väldigt nöjd med. Den ena rider jag för mer regelbundet och hon är väldigt entusiastisk, förklarande och pushande (det behöver jag som är lite försiktig och "tveksam" i min ridning). Utöver denna tränare, rider jag ca 2 dagar/ månad för en tränare/domare som tillför det "vidare" perspektivet och ger bra coachning när det gäller programmen och hur man ska lägga upp tänket vid tävling. Min bästa, bästa tränare är en bit bort och väldigt dyr, så det blir inte så ofta tyvärr.

Skräcktränare - javisst - jag har ridit för några sådana som inte alls stämt av eller förstått var vi är jag och hästen - vilket bara skapat frustration och stress. Eller hopptränaren som bygger för svårt och för högt (trots att jag berättar att jag är osäker dressyrryttare och hästen är känslig :down:). Nä, såna rider vi inte för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama