Dressyrtävling + sadel-Behöver hjälp NU!

Nikkis

Trådstartare
Hur är det hära med dressyrtävling och sadel..?

Jag är då först och främst hoppryttare,vilket innebär att jag kommer satsa mer på hoppningen än dressyren..Men givetvis vill jag även ut och tävla lite lättare dressyrklasser för "skojs skull" :)

Men nu är det så att vi har en allround/hoppsadel och jag ska så småning om köpa en riktig hoppsadel...

frågan är nu: kan jag tävla dressyr med en allround/hopp sadel???
och i vilka klasser är det "riktig-dressyr-sadel" tvång???

Mkt tacksam för svar!:bow:

Sv: Dressyrtävling + sadel-Behöver hjälp NU!

Du kan tävla med din sadel! Allt om utrustningen står i TR, sadeln ska vara av "engelsk typ"...

Hehe men jag har inte (ännu) TR...:angel: :o

vad menas med engelsk typ?? finns väl "bara" engelsk typ..?:idea:

westernsadlar är inte engelsk typ...

hehe jo det klart..men eftersom jag talade om "vanliga" sadlar så uteslöt jag ju alla andra sadlarna,såsom western,damsadel,jockey sadel mm :angel:
undrade bara ifall det var ngt specifikt med att enkelsk sadel å min allround/hopp sadel..
hehe låter lite knas men men

Du behöver inte ha dressyrsadel för att tävla dressyr....ja som nån sa behöver den bara vara av engelsk typ alltså hopp dressyr och allround sadlar....
mvh zandra

oki tack för svaret..
men upp till vilken nivå måste man ha riktig dressyrsadel då?

jag vet faktikst inte....men jag vet en som vann SM i fälttävlan och red den dressyren i hoppsadel så man borde ju få rida någorlunda högt iaf. fälttävlan har väl inte lika regler som dressyr men sån jätteskillnad tror jag inte det är....eller hoppas iaf;)
jag får kolla upp det...

Det finns inga sådana regler, du kan rida svår dressyr i en allround om du vill det...

break_a_leg skrev:
Det finns inga sådana regler, du kan rida svår dressyr i en allround om du vill det...

...... men det underlättar med en riktigt dressyrsadel:cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 061
Senast: inverterad
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar