Dressyrtävling med unghäst!? Lite frågor...

Cyllene

Trådstartare
Hur gör man med traven på de unga hästarna egentligen? Jag har ingen lust att börja sitta ner i traven utan vill kunna visa den under lättridning!

Hoppryttaren har råkat köpa sig en unghäst som rör sig riktigt bra, och det vore kul att rida någon dressyrtävling på honom nästa år som 4-åring.

Men som sagt var - hur gör jag med traven? Vad säger domaren om jag rider lätt hela travprogrammet?

/C - helt nollad vad gäller dressyrtävlingar i Sverige. :smirk:

Sv: Dressyrtävling med unghäst!? Lite frågor...

Jag vet faktiskt inte hur det är med den saken. Du kanske kan få dispens från klubben?? Annars dör väl inte hästen av om du sitter ner dressyrprogrammet bara. (om du har tränat korta stunder att sitta ned bara)

Jag har ridit klubbdressyr med vår unghäst och då red jag fram till domaren och sa att jag kommer att rida lätt i traven, ha spö med mig och ge röstkommandon. -OK, sa hon och så var den saken klar. Men jag håller med Kissing Spine, hästen dör nog inte av att man sitter ner i traven heller.
/nocke/

Måste du sitta ner tungt i sadeln då?

En lättare avlastningsits där du följer hästens rörelser är inte lika "påfrestande", men du slipper de stora, synliga upp-ner-rörelserna.

Klart jag kan sitta ner, men på en så ung häst visar jag helt klart gångarterna bäst vid lättridning.

Fast å andra sidan kanske inte det är syftet med att rida unghästar i dressyrklasser här...

Om jag nu kommer rida dressyrtävling någon gång så tar jag tag i det då. Var mest fundersam på hur man egentligen gör!

Försök att få rida utom tävlan.
Tror att det är så att om man rider lätt under en bedömningsgrupp i programmet där det inte ska vara lättridning så får man en felridning. Vid den 3:e felridningen blir man utesluten.
Du kan kanske också vänta lite med tävlandet tills hästen är så stark att den klarar av att bära dig även när du sitter ned i trav?

Hur du än gör så lycka till!

Jag har däremot suttit ned i mellantraven där man skulle rida lätt, men fick iaf inga fel för det.

Det finns inget vanligt program där man SKA rida lätt i mellantraven, det är alltid valfritt om lättridning är tillåten.

Kissing Spine skrev:
Fast när jag läste så stod det att det skulle vara.. men ajja :p

I de gamla programmen är det lättridning i mellantraven i t ex LC:1 men ändrades så nu gäller valfritt.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 111
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 449
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna