Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barb och jag har varit ute och luftat oss på tävlingsbanan idag😀! Första starten på över 10 månader och lång konvalescens. Hon var så glad och vi fick med oss en blå rosett också, 67% i LA3💖.

Bifogade filer

• IMG_20200315_164226_814.webp
    IMG_20200315_164226_814.webp
    118 KB · Visningar: 64
Här går det frammåt (och ibland lite väl mycket uppåt). Har travat uppsuttet några veckor och påbörjat galoppjobb på töm (en fattning åt varje håll). Fröken är ... väldigt exalterad över detta och det är tur att hon är så lydig att det bara blir fattning (med bock) + nåt galoppsteg innan avbrott igen.

Har också bokat träning till nästa vecka (har förvarnat tränaren att det är nästan bara skritt som gäller och hon har ok'at det). Ska bli kul då jag inte tränat på min egen häst sen... typ... juni.

Hur gör ni med kortare hår när ni ska tävla? Klippte nyligen av mitt till axellängd och det är ganska tjockt, med hårstrån som bara spretar, så jag kan inte fläta det som jag brukar. Normalt har jag gjort en hästsvans som jag sedan flätat 2 flätor av och snurrat till en bulle. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med eländet till helgen... :arghh: Tips?

Hur gör ni med kortare hår när ni ska tävla? Klippte nyligen av mitt till axellängd och det är ganska tjockt, med hårstrån som bara spretar, så jag kan inte fläta det som jag brukar. Normalt har jag gjort en hästsvans som jag sedan flätat 2 flätor av och snurrat till en bulle. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med eländet till helgen... :arghh: Tips?
Hårnät.

Jag har köpt supertunna pannband på sportbutiker som jag har under hjälmen för att hjälpa till att hålla håret på plats. De är i typ funktions-t-shirt-material, så de tar minimalt med plats, men är ändå stadigare (och mindre håliga!) än hårnät som jag absolut inte får nån ordning på. Jag tar håret som i en hästsvans, viker den uppåt och fäster hela bubbet hyfsat platt med pannbandet i nacken. Jag har visserligen kort hår numera, men *tjockt*, och mitt sitter där det ska i två timmars hoppträningar.
Har ett svart under tävlingshjälmen och ett peachrosa hemma. Nu tävlar jag visserligen inte dressyr, men kan inte tänka mig att en sån diskret sak ska störa :)
Mvh Hatar spretande hår :rage:

har axellångt hår och har en liten donut som jag använder. Får fästa upp med lite hårnålar eftersom den hamnar långt ned. Har ett hårnät med pärlor över för att säkra upp lite extra

Mitt djur har redan växt ur sin nya sadel.. Har lämnat in den för att vidga bommen. Får hem den imorgon så håller tummarna för att det ska räcka. Maskinen går tydligen inte att få vidare sadel i nu så om han behöver ännu vidare bom så måste den åka till Italien.. = dyrt.. Denna sadel är ju dock en hyrsadel så funderar på när jag ska beställa den nya att ta en bomvidd för vid och sedan istället stoppa upp den? Hur skulle ni göra?

@super Alla fabriker i Italien är stängda och kommer så vara på obestämd tid... Så inget läge att beställa nytt nu. Så vidga och håll en tumme.

Jag har inte ridit ordentligt sen november. Så ägaren till mitt tömkörningsprojekt (unghäst med KS som jag hjälpt till med tömkörning som rehab) frågade om jag inte kunde rida honom igår. Det här är en häst som har haft ganska mycket cirkus i sig, antagligen pga smärta från oupptäckt KS.

Men självklart liksom.

En mycket trevlig häst! Han tuffade på jättefint (kort pass) i skritt och trav. Galoppen var svårare för jag har tydligen glömt hur man gör galoppfattningar :cautious: . Men roligt att få rida och defentivit roligt att få rida en häst jag tömkört så intensivt sen december.

@super Alla fabriker i Italien är stängda och kommer så vara på obestämd tid... Så inget läge att beställa nytt nu. Så vidga och håll en tumme.
Jo jag vet, försöker bara planera för framtiden.. Någon gång ska väl detta vara över.

Det blev något bättre efter att den blev vidgad men skulle nog kunna vara ytterligare en bomvidd vidare. Sadeln är nu 37 i bomvidd så funderar om jag då ska beställa, när det nu går, en 39 och sedan fylla upp med stoppning hos sadelmakare.🤔 Enligt butiken så skulle den kanske behöva stoppas lite snart då stoppningen satt sig lite men då är jag orolig att den blir för smal igen.

Igentligen går min hyrestid ut sista juni men pga omständigheterna så får den fortgå tillsvidare så väldigt bra kundservice tycker jag!

Har tränat! För första gången på jättelänge. Och det var jättekul. Vi höll oss till skritt, men travade några långsidor (pga igångsättning). Det var en för mig ny tränare, men hon hittade vår svårighetsninvå rätt snabbt och fick ett par bra trix. Jag förstod också lätt hur hon tänkte när hon förklarade och jag fick ett bra tips att ta med mig.

Vi jobbade först med skänkelvikning och ställa åt båda hållen i skänkelvikningen. Samt avbryta och rida rakt fram och sedan snedda igen. Jobbade också med ställning och böjning åt olika håll på volt. I slutet jobbade vi på en liten fyrkant med skrittpiruett som vändning i hörnen. Det var roligt och hästen samlade sig till piaff (hon blir lätt överambitiös).

Stoppa in det i hjälmen.

Hårnät eller trycker in det i hjälmen.

Nu har jag köpt häst! :nailbiting:
Har idag besiktat, och köpt Fille som jag ridit här under vintern/våren. Första gången jag satt på honom sa jag till ägaren att; du fattar att den här är min nu va?
Och idag blev det så ;)

Han är e: For Romance I - Bellagio -Johnson. f-17 så bara bäbis (och ska vila nu), men han har ett superfint temperament och ridbarhet så jag ser verkligen fram emot att jobba vidare med honom. Han är verkligen så som jag vill att de ska vara :heart
Sen är han hingst med, men det tänker jag åtgärda innan sommaren :p

DSC_0010.JPG

Har idag besiktat, och köpt Fille som jag ridit här under vintern/våren. Första gången jag satt på honom sa jag till ägaren att; du fattar att den här är min nu va?
Och idag blev det så ;)

Han är e: For Romance I - Bellagio -Johnson. f-17 så bara bäbis (och ska vila nu), men han har ett superfint temperament och ridbarhet så jag ser verkligen fram emot att jobba vidare med honom. Han är verkligen så som jag vill att de ska vara :heart

Visa bifogad fil 48398
Vad kul! Grattis! Nu är du värd lite flyt. :banana:

Och idag blev det så ;)

Visa bifogad fil 48398
Sååå roligt!!! Det ska bli så kul att följa er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 935
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
4 953
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
381
Senast: Tilly_85
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka