Dressyrsnack nummer 18

Premiär på utebanan i solen idag 🌞
Ärtan är inte den introverta typen, hon är en explosiv dramaqueen 🤣
Det var mycket som var farligt idag, ett löv blåste över banan, bil passerade på vägen, häst rörde sig i hagen, hennes egen skugga osv osv. Hon kastar sig rätt rejält även hon snabbt är tillbaka i arbetet igen så blur det är minst sagt lite påfrestande och min rygg tycker det är sådär 😅
Fick lägga kanske tio volter vid bägge grindarna för att kunna passera utan att hon kastade sig eller drog upp huvudet och lekte godståg förbi 😆
Men det kommer bli bättre med tiden och när hon slappnade av var hon väldigt fin!
Jag hittade en väldigt bra position i galoppen och känslan där var super!
När vi travade av hade hon lugnat ner sig väldigt mycket och kunde stretcha och trava med långa kliv genom hela kroppen.
Så förutom att jag känner mig lite halvt whiplashskadad så är jag väldigt nöjd med henne 😁

Såg att det är nytt program för ft-dressyren 🤯
Jag har egentligen inga problem att lära mig ett helt nytt program och på tiden det var två olika för H90 hade jag inga problem att byta mellan men att lära om ett jag redan kan blir kaos 😅
Det börjar likadant, sen har de ändrat om i mitten för att avsluta likadant.
Gnnnhhhh! Egentligen är det bättre nu och jag tror faktiskt det kommer passa Ärtan bättre minus att vi ska göra en travökning mellan galopperna där jag anar att hon kan bli lite väl taggad.
Men jag får plugga ordentligt och försöka lära om skiten 😅

Blev svettigt i solen idag.
20250301_123508.webp

Alltså jag är så STOLT över Maja idag🤩!! Hon har burit runt på ägarens 11- åriga dotter som en superstar! Böjde på nacken och travade runt som om de aldrig gjort annat. Hon galopperade tom och det var SÅ BRA!! Maja kommer få många morötter ikväll😁. Är så roligt att mitt sätt att utbilda verkligen fungerar att göra hästarna enkla. Det är mitt mål och det är otroligt tillfredsställande att se hur Maja redan nu är så himla stadig. Försöker övertala ägaren att inte sälja utan behålla till dottern för tjejen vill kunna göra allt möjligt och med mer utbildning kommer Maja vara den perfekta hästen!

Alltså jag är så STOLT över Maja idag🤩!! Hon har burit runt på ägarens 11- åriga dotter som en superstar! Böjde på nacken och travade runt som om de aldrig gjort annat. Hon galopperade tom och det var SÅ BRA!! Maja kommer få många morötter ikväll😁. Är så roligt att mitt sätt att utbilda verkligen fungerar att göra hästarna enkla. Det är mitt mål och det är otroligt tillfredsställande att se hur Maja redan nu är så himla stadig. Försöker övertala ägaren att inte sälja utan behålla till dottern för tjejen vill kunna göra allt möjligt och med mer utbildning kommer Maja vara den perfekta hästen!
Härligt! Men varför vill de sälja då?

Premiär på utebanan i solen idag 🌞
Ärtan är inte den introverta typen, hon är en explosiv dramaqueen 🤣
Det var mycket som var farligt idag, ett löv blåste över banan, bil passerade på vägen, häst rörde sig i hagen, hennes egen skugga osv osv. Hon kastar sig rätt rejält även hon snabbt är tillbaka i arbetet igen så blur det är minst sagt lite påfrestande och min rygg tycker det är sådär 😅
Fick lägga kanske tio volter vid bägge grindarna för att kunna passera utan att hon kastade sig eller drog upp huvudet och lekte godståg förbi 😆
Men det kommer bli bättre med tiden och när hon slappnade av var hon väldigt fin!
Jag hittade en väldigt bra position i galoppen och känslan där var super!
När vi travade av hade hon lugnat ner sig väldigt mycket och kunde stretcha och trava med långa kliv genom hela kroppen.
Så förutom att jag känner mig lite halvt whiplashskadad så är jag väldigt nöjd med henne 😁

Såg att det är nytt program för ft-dressyren 🤯
Jag har egentligen inga problem att lära mig ett helt nytt program och på tiden det var två olika för H90 hade jag inga problem att byta mellan men att lära om ett jag redan kan blir kaos 😅
Det börjar likadant, sen har de ändrat om i mitten för att avsluta likadant.
Gnnnhhhh! Egentligen är det bättre nu och jag tror faktiskt det kommer passa Ärtan bättre minus att vi ska göra en travökning mellan galopperna där jag anar att hon kan bli lite väl taggad.
Men jag får plugga ordentligt och försöka lära om skiten 😅

Blev svettigt i solen idag.
Visa bifogad fil 163126
Jag såg också det och tycker nya programmet är mer tilltalande! Hade skaplig ångest inför att göra galoppökning på långsidan (hade slutat med att vi hoppar över dressyrstaketet😂)

Härligt! Men varför vill de sälja då?
Först var det för att Maja varit mammans skogshäst och hon tyckte att Maja var för fin för att slösas bort i skogen. Tror inte de ens haft tanken på att hästen skulle vara lämplig för dottern. Så de kommer igen i veckan och rider lite. Hoppas Maja kan få vara kvar ett tag och få komma ut och tävla och bli lite världsvan, då kommer hon bli toppen för dom bara de fortsätter träna.

Hoppning igår med medryttaren och årets första långritt i skolan och 11 plusgrader idag 🤩

Tog mig tid att rida ett ordentligt uterittspass med massor av galopp! Vi behöver verkligen konditionsträna varje vecka och de blir verkligen inte av alltid i den här mängden eftersom våra bästa galoppvägar är en bra bit bort. Super mysigt med en 2h tur dock och prinsessan var riktigt nöjd 😁

Veckan som kommer så blir de vila imorgon, lite tömkörning på tisdag, dressyr träning onsdag, uteritt tor + fre och så är det hårdträning på lördag för tränare igen! Äntligen! 🙌

Hoppträning idag, efter gårdagens drama på utebanan tyckte Ärtan att ridhuset var toppen trots att det blåste rejält, inga obehagliga överraskningar där inne!
Hon var så himla duktig! Gjorde alla övningar jättefint, jag är fortfarande imponerad över hur lydig och ridbar hon är och att det faktiskt är jag som gjort det jobbet.
När vi skulle hoppa bana fick jag en mental härdsmälta och red så fruktansvärt dåligt 😅

Ärtan är så himla ärlig, gör sitt bästa och hoppar även när jag sätter henne i skiten eller bara släpper helt. Jag avbröt dock och min tränare fick ta ett mentalt peptalk med mig. Efter det gick det mycket bättre!
Jag ställer så orimliga krav på mig själv och kan jag inte leva upp till dem bryter jag ihop och ger upp direkt. Det kan inte vara perfekt hela tiden, jag måste kunna vara nöjd med good enough ibland också.
Bryta ihop och komma igen, inte bara kasta in handduken och ge upp för att vi får ett dåligt språng.
Men jag älskar verkligen den här hästen, hon är helt fantastisk och utvecklingen det här året är något att vara stolt över!

Hon är så söt, öronen framåt hela tiden och letar efter nästa hinder ❤️
Screenshot_20250302_164322_Gallery.webp

Imorgon kommer ny hovslagare till Zacke. Min vanliga verkar ha tappat det helt med honom... Det har sömstuckits och nu ser det ut som kaos. Tror hon tycker att han är jobbig att sko för Dio ser inte i närheten ut så här. Med honom har hon bara förbättrat! Tycker det är jättejobbigt att byta henne men så här kan det liksom inte fortsätta. På bilden har han gått 6 veckor.
20250302_200057.webp

Senast ändrad:
Imorgon kommer ny hovslagare till Zacke. Min vanliga verkar ha tappat det helt med honom... Det har sömstuckits och nu ser det ut som kaos. Tror hon tycker att han är jobbig att sko för Dio ser inte i närheten ut så här. Med honom har hon bara förbättrat! Tycker det är jättejobbigt att byta henne men så här kan det liksom inte fortsätta. På bilden har han gått 6 veckor.Visa bifogad fil 163202

Ooooff. Hoppas du hittar någon bra. Jag tror annars det finns AEP-verkare i ditt område, men jag har bara gissat på ett ungefär var du befinner dig. Det är rätt mycket som pågår i den där hoven...

Ooooff. Hoppas du hittar någon bra. Jag tror annars det finns AEP-verkare i ditt område, men jag har bara gissat på ett ungefär var du befinner dig. Det är rätt mycket som pågår i den där hoven...
Hon som tar över vikarierar även för klinikens hovslagare och är upplärd av en av Brunmålas hovslagare. Så känner mig trygg med att hon kommer ordna upp det även om det tar tid.

Går inget bra för mig idag. Hovslagaren bytte dag till fredag och min planerade ridning ikväll smyger sig för jag väntar på ambulans åt en granne som verkligen inte mår bra. Ändå lätt att bli tacksam över att en är vid hyfsat god hälsa. Tänker på er i tråden som kämpar mot cancer och elände.

Vi har landat på nytt boende nu. Vi har väntat 1,5 år på lagerlokal som var kravet för att vi flyttade till förra stället. Det och annat som inte heller riktigt funkat som utlovat har gjort att vi bestämde oss att flytta när vi ramlade över det här stället. Familj och vänner har ställt upp med flytthjälp för att jag inte orkar riktigt. Men nu är vi här och det känns himla bra. Vi får då direkt lager hemma, kiro-mottagning för sambo för människor och möjlighet att behandla häst här med.
Jag har litet stall hemma och har nu en kompis häst här som sällskap till min. De två klickade bra idag vid ihopsläpp och verkar trivas fint. Skönt!
Hon vill gärna ha den rehabad om jag orkar. Men ingen hets om jag inte gör det.
Så skönt att kunna ha dem ute mkt, att det fodras senare inför natten etc.
Finns möjlighet att utöka hästeriet med här när jag mår bättre.
Hade hoppats kunna använda en mkt bra Hovis jag haft förr. Men han har fått stroke. Gulliga han ringde och fixade en annan bra åt mig.
Hittat bra höbonde med som levererat och ställt in foder.
Skönt när allt ramlat på plats. 🙏

Gullgubbarna vid lunch:
IMG_3150.webp

Vi har landat på nytt boende nu. Vi har väntat 1,5 år på lagerlokal som var kravet för att vi flyttade till förra stället. Det och annat som inte heller riktigt funkat som utlovat har gjort att vi bestämde oss att flytta när vi ramlade över det här stället. Familj och vänner har ställt upp med flytthjälp för att jag inte orkar riktigt. Men nu är vi här och det känns himla bra. Vi får då direkt lager hemma, kiro-mottagning för sambo för människor och möjlighet att behandla häst här med.
Jag har litet stall hemma och har nu en kompis häst här som sällskap till min. De två klickade bra idag vid ihopsläpp och verkar trivas fint. Skönt!
Hon vill gärna ha den rehabad om jag orkar. Men ingen hets om jag inte gör det.
Så skönt att kunna ha dem ute mkt, att det fodras senare inför natten etc.
Finns möjlighet att utöka hästeriet med här när jag mår bättre.
Hade hoppats kunna använda en mkt bra Hovis jag haft förr. Men han har fått stroke. Gulliga han ringde och fixade en annan bra åt mig.
Hittat bra höbonde med som levererat och ställt in foder.
Skönt när allt ramlat på plats. 🙏

Gullgubbarna vid lunch:

Vilken drömmig mark 😍

Jag ska ”tävla” på ridskolan och ska rida märke 3 programmet.
Men jag är lite trög så fattar inte om det är lättridning eller inte på punkt 4 snett igenom och på punkt 6 snett igenom.
IMG_8011.webp

Tycker det blir bättre och bättre tryck i skritten, fast idag kanske det hade något att göra med att det var halv storm, för det varierade lite med med- och motvind. 😅 Barka sköter i alla fall sig mycket väl trots vädret, men vi håller oss i paddocken istället för ridhuset, då är både hon och jag lugnare.

Sen börjar jag mer och mer att tro på att det är magsår hon har/har haft. Utvidgade min sökning av diskussioner av magsår till engelska och då tycker jag att många fler diskuterar de symptom som jag ser och som inte stämmer in på de vanligaste om man tittar på svenska sidor. Nu har jag ju inte kunnat testa hur hon är i trav och galopp på väldigt länge, men så snart jag får börja med det kan jag ju se om samma motstånd som tidigare finns kvar där.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
845
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 749
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka