Dressyrsnack nummer 18

Ja, men det är roligt att rida terräng 😁
I dressyr sitter det en ond människa, glor konstant och talar om alla fel man gör.
Jag fixar inte det, blir extremt stressad.
Är ännu värre med Ärtan som faktiskt är en fin och välriden häst som ska kunna gå programmet på höga procent. Det ger mig ännu mer stress och prestationsångest.
Har testat mental träning och det funkade okej i hoppningen, i dressyren tar min autisthjärna över fullständigt.

Min hjärna älskar konstigt nog att tävla 😁

Jag har jobbigast på träning, då är det nån himla tränare som tror de ska bestämma vad jag ska göra och som avbryter mina tankar och känslor (och dessutom föreslår de oftast obekväma saker som att sträcka på mig när jag redan studsar så magmusklerna gör ont 🤔). Rider jag själv går hjärnan också i 190 för att försöka analysera vad jag gör och vad jag borde göra och vilken övning ska jag göra härnäst och…

På tävling är det bestämt vad jag ska göra, och enkla och raka moment. In på medellinjen i trav, trava rakt fram, göra halt, hälsa, ta tyglarna, fram i trav, rid rakt fram, sväng (helst åt rätt håll ;) )

Jag blir som helt avslappnad och bara utför momenten ett och ett utan att krångla :D Fantastisk känsla eftersom jag annars tänker och gör alldeles för mycket ;)

Men jag tror jag är udda med detta för de flesta säger mer som dig, att hjärnan går i baklås av programridningen?
Någon annan som tycker det är rätt skönt att ha program att följa? 😅

(och nej jag rider inte alls perfekta program, finns många saker jag är rätt dålig på och jag har en knepig tendens att undvika dem på träning för att det är jobbigt med saker jag är dålig på ;) men på tävling bara gör jag dem. Dåligt men det är bara ett moment på vägen.)

Pay and ride finns inte så många här tyvärr. Är ofta programträning hos min tränare men då kan vi egentligen lika gärna lägga in att rida programmet på en vanlig träning.
Det arrangeras ju massor pnr kring oss. Jag tycker dessutom det är bra träning även när det är på ett välkänt ställe. Inte alls samma sak att rida pnr som vanlig träning (tycker jag iaf) 😊

Det arrangeras ju massor pnr kring oss. Jag tycker dessutom det är bra träning även när det är på ett välkänt ställe. Inte alls samma sak att rida pnr som vanlig träning (tycker jag iaf) 😊

Jag har inte sett någon 😅
Programträningarna jag tänker på är ju för N eller S, man rider Programmet och får rida om de delar man vill så ingen domare och protokoll utan mer en kort träning.

Min hjärna älskar konstigt nog att tävla 😁

Jag har jobbigast på träning, då är det nån himla tränare som tror de ska bestämma vad jag ska göra och som avbryter mina tankar och känslor (och dessutom föreslår de oftast obekväma saker som att sträcka på mig när jag redan studsar så magmusklerna gör ont 🤔). Rider jag själv går hjärnan också i 190 för att försöka analysera vad jag gör och vad jag borde göra och vilken övning ska jag göra härnäst och…

På tävling är det bestämt vad jag ska göra, och enkla och raka moment. In på medellinjen i trav, trava rakt fram, göra halt, hälsa, ta tyglarna, fram i trav, rid rakt fram, sväng (helst åt rätt håll ;) )

Jag blir som helt avslappnad och bara utför momenten ett och ett utan att krångla :D Fantastisk känsla eftersom jag annars tänker och gör alldeles för mycket ;)

Men jag tror jag är udda med detta för de flesta säger mer som dig, att hjärnan går i baklås av programridningen?
Någon annan som tycker det är rätt skönt att ha program att följa? 😅

(och nej jag rider inte alls perfekta program, finns många saker jag är rätt dålig på och jag har en knepig tendens att undvika dem på träning för att det är jobbigt med saker jag är dålig på ;) men på tävling bara gör jag dem. Dåligt men det är bara ett moment på vägen.)

Jag gillar att träna dressyr men absolut inte tävla.
Hoppning och terräng är spänning och fart, dressyr är bsra döden, döden, döden med en domare som djävulen själv på kortsidan.
Tack men jag avstår gärna 😅

Jag har inte sett någon 😅
Programträningarna jag tänker på är ju för N eller S, man rider Programmet och får rida om de delar man vill så ingen domare och protokoll utan mer en kort träning.
Vi har hos oss snart, har alltid med riktig domare och protokoll 😊
LRS hade nyligen på din närmsta anläggning, också med domare tror jag? Har sett fler, men man får oftast hålla koll på stallens/föreningarnas egna sidor..

När jag ridit pnr hos oss så har det varit jättebra träning på själva situationen. Rida fram på ett ställa, gå in själv på tävlingsbanan mm. Men det kanske iofs inte din/du behöver öva på😊

Vi har hos oss snart, har alltid med riktig domare och protokoll 😊
LRS hade nyligen på din närmsta anläggning, också med domare tror jag? Har sett fler, men man får oftast hålla koll på stallens/föreningarnas egna sidor..

När jag ridit pnr hos oss så har det varit jättebra träning på själva situationen. Rida fram på ett ställa, gå in själv på tävlingsbanan mm. Men det kanske iofs inte din/du behöver öva på😊

Får kolla den hos er.
Det är ju det där med att komma ihåg att titta och leta efter sånt 😅

Nej, den biten behöver vi inte träna på alls. Både hon och jag är obrydda på andra ställen. Hon har ju mycket tävlingsrutin, det är jag som behöver träna på att inte dö stressdöden inne på banan.

Får kolla den hos er.

Nej, den biten behöver vi inte träna på alls. Både hon och jag är obrydda på andra ställen. Hon har ju mycket tävlingsrutin, det är jag som behöver träna på att inte dö stressdöden inne på banan.
Du tror inte det är bra att åka på de programridningar som N eller S har då? Då får du träna på att rida programmet utan att det blir blodigt allvar och med pressen att få till det

Får kolla den hos er.

Men får du inte träning kring den där stressen oavsett vem som är domare osv?

Jo, det är ju hela grejen med att rida ett program inför en person som dömer.
Men programridning hemma för N eller S kommer antagligen gå toppen eftersom det inte alls är samma sak.
Och här behövs klart och tydligt mycket mer mental träning för piloten. 😆
Det är en konst i sig att övervinna mentala hinder men det går med (rätt) övning. Du har bara inte lärt dig än. ❤️

Och här behövs klart och tydligt mycket mer mental träning för piloten. 😆
Det är en konst i sig att övervinna mentala hinder men det går med (rätt) övning. Du har bara inte lärt dig än. ❤️

Jag har som sagt testat och det har fungerat på hopptävling men det är omöjligt med dressyr.
Jag blir för stressad för att kunna tänka öht 😅
Kan göra andningsövningar, rida programmet i huvudet hur många gånger som helst. Så kommer jag in på banan och stressen tar över direkt.

Är som @JohannaB och tycker det är roligt att tävla! Inte nödvändigtvis för att jag har ett program att följa. Snarare att jag är en sån som gillar att synas och då kommer folk ha åsikter. Har en lite jobbig personlighet enligt många så har vant mig vid att allas tyckande och är trygg i att göra min grej.

Låter som mental träning hade varit till hjälp för både dig och hästen. Jag hade nog också försökt hitta en tränare som jag var bekväm med.
Blir sällan nervös på det sättet när det gäller dressyrstart, för vad kan hända? Jag får dåliga poäng. Kommer inte slå ihjäl mig :p Fast har också fått kommentaren "try to kill judge"
Och bjudit på det här. Ses bäst med ljud :rofl::rofl::rofl:
Jo det hade nog inte varit fel 😅 har dock inga problem att rida för tränare i hoppning och terräng så ligger nog i att jag inte hittat nån dressyrtränare vi fungerar med!

Är som @JohannaB och tycker det är roligt att tävla! Inte nödvändigtvis för att jag har ett program att följa. Snarare att jag är en sån som gillar att synas och då kommer folk ha åsikter. Har en lite jobbig personlighet enligt många så har vant mig vid att allas tyckande och är trygg i att göra min grej.
Jag älskar att tävla precis som du å @JohannaB 😁

Jag får också hjärnan helt tyst när jag rider in och ska starta programmet. Allt brus försvinner och jag tänker bit för bit, del för del. Fantastisk känsla 🤩

Jag hatar att träna för nya tränare. Har jag en och samma mkt så går de bra men har en invänjningsperiod för nya. Behöver gå 4-5 träningar innan min hjärna funkar normalt på träning 🙃

Jag har som sagt testat och det har fungerat på hopptävling men det är omöjligt med dressyr.
Jag blir för stressad för att kunna tänka öht 😅
Kan göra andningsövningar, rida programmet i huvudet hur många gånger som helst. Så kommer jag in på banan och stressen tar över direkt.
Testat med mental träning menar du? 🤔 I så fall har du inte riktigt hittat rätt skulle jag säga, eftersom det fortfarande inte funkar.
Jag var som du förut. Blev stressad/nervös och blockerad samt slutade andas.
Sen tog jag tag i det mha en riktigt duktig mental coach och nu kan jag lungt och sansat ta mig igenom programmen på ett hyfsat fördelaktigt sätt.

Jag älskar att tävla precis som du å @JohannaB 😁

Jag får också hjärnan helt tyst när jag rider in och ska starta programmet. Allt brus försvinner och jag tänker bit för bit, del för del. Fantastisk känsla 🤩

Jag hatar att träna för nya tränare. Har jag en och samma mkt så går de bra men har en invänjningsperiod för nya. Behöver gå 4-5 träningar innan min hjärna funkar normalt på träning 🙃
Sådär är jag också när det kommer till tränare. Eller numer kanske det skulle fungera från början men har inte behövt testa på över 7 år. 😅

Sådär är jag också när det kommer till tränare. Eller numer kanske det skulle fungera från början men har inte behövt testa på över 7 år. 😅

Det är hemskt. Alltså sitter där å spänner mig som en tok, nervös, kan skaka i händerna 😂 jag byter tyvärr tränare ganska ofta så de har inte blivit bättre heller direkt. Kan väl säga de är en utveckling sen 2016 men den är ju inte enorm direkt, är väl rädd för nya människor 😂 fast inte domare på tävling då 😁

Testat med mental träning menar du? 🤔 I så fall har du inte riktigt hittat rätt skulle jag säga, eftersom det fortfarande inte funkar.
Jag var som du förut. Blev stressad/nervös och blockerad samt slutade andas.
Sen tog jag tag i det mha en riktigt duktig mental coach och nu kan jag lungt och sansat ta mig igenom programmen på ett hyfsat fördelaktigt sätt.

Yes, det har jag.
Jag vet precis vad jag ska göra och hur jag ska tänka.
Allt går jättebra tills jag kommer in på banan, då stänger min hjärna av och jag blir helt blockerad.
Det skulle säkert släppa om jag tävlade massor dressyr men den ekonomin har jag inte + att jag inte tycker det är roligt öht 😅

Jag kan troligen stressa mig igenom fälttävlansdressyren på 60 - 65 % och det får duga.

Jo det hade nog inte varit fel 😅 har dock inga problem att rida för tränare i hoppning och terräng så ligger nog i att jag inte hittat nån dressyrtränare vi fungerar med!

Jag är jättenöjd med NL men jag har ju känt henne i 15 år också och det underlättar eftersom jag kan säga precis hur jag känner och tänker.
Jag är så himla aspig med nya människor, blir tyst sluten och gråter inombords typ 😅

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
821
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 714
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 820
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka