Dressyrskydd

Domino_s

Trådstartare
Det är flera år sedan jag använde dressyrskydd och känner därför att jag har väldigt dålig koll på märkena och vilka som är bra och vilka som är ren skit..

Tänkte bege mej till två av mina lokala ridsportbutiker och klämma och känna, men vill gärna ha lite input från er också. :)

Min häst har lite knepig passform på sina ben, inte riktigt cob och inte riktigt full. Största problemet är att många, många skydd blir för långa för henne.

Jag vill ha skydd runt om som ger bra stöd, andas (dvs vill inte ha en häst som är sjöblöt under skydden efter avslutat pass), gärna lättrengjorda (helst inte läder) och gärna till en trevlig prislapp också.. ;) Färg spelar mindre roll, svarta eller vita duger fint.

Mvh Domino_s

Sv: Dressyrskydd

Tillägg: Min häst får skav av det mesta, så något hudvänlig eller redan luddigt med bra passform måste det vara..;) Kommer det in ett gruskorn blir det skav..

Mvh Domino_s

hor*e har superbra dressyrskydd 99 kr per par med teddy på insidan så hästen inte får skav.
De är supermjuka och formar sig efter benet direkt och ger bra stöd.
Jag har jaft mina i 1 år och dom ser som nya ut.
Visserligen gör jag rent dom efter varje ridpass( dom vita)

Jag tycker i alla fall dom är superbra:)
Hooks har nästan likadana men de är betydligt hårdare och klumpiga tycker jag gillar dom inte alls, så dom ligger mest i benskyddslådan och ser dumma ut:)

Jag vet inte hur hårt du drar när du spänner skydden och så men stöd kan du glömma... Det är liksom ett djur som i genomsnittet väger på 500kg. Det är lite naivt att tro att lite plast och tyg kan ge någon form av stöd.

De från hööks funkar bra på hästar med skav, förutsatt att de hålls hygieniska och man är noggrann när man borstar!

Jag vet inte hur hårt du drar när du spänner skydden och så men stöd kan du glömma... Det är liksom ett djur som i genomsnittet väger på 500kg. Det är lite naivt att tro att lite plast och tyg kan ge någon form av stöd.

De från hööks funkar bra på hästar med skav, förutsatt att de hålls hygieniska och man är noggrann när man borstar!

Med stöd menar jag mest att de ska sitta helt stilla, min dam övar tillfälligtvis undanmanöver ala trampa-sej-på-alla-benen-samtidigt.. :cautious:
Därför rider jag även med boots. Jag vill gärna ha skydd som skyddar även ner om kotan en bit så jag täcker upp området som gärna annars kan bli lite bart mellan skyddet och bootsen.. :)

Jag spänner alla mina skydd/lindor lagom hårt, dvs de sitter still utan att trycka/skava. Jag rengör paddar/skydd efter varje gång jag ridit just för att hon har så lätt att få skav. Och självklart är hästen ordentligt rengjord innan..:)

Mvh Domino_s

hor*e har superbra dressyrskydd 99 kr per par med teddy på insidan så hästen inte får skav.
De är supermjuka och formar sig efter benet direkt och ger bra stöd.
Jag har jaft mina i 1 år och dom ser som nya ut.
Visserligen gör jag rent dom efter varje ridpass( dom vita)

Jag tycker i alla fall dom är superbra:)
Hooks har nästan likadana men de är betydligt hårdare och klumpiga tycker jag gillar dom inte alls, så dom ligger mest i benskyddslådan och ser dumma ut:)

Jag kikade på dessa, de såg mjuka och sköna ut. Dock tyckte jag att de var fruktansvärt fula..:o Men det spelar ju mindre roll om de funkar på hästen.

Mvh Domino_s

Om du vill ha skydd runt kotan och lite extra stöd också så är det Professional's Choice som gäller. Knappast dressyrskydd, det är westernskydd, men det spelar väl ingen roll?

Vill du ha mer dressyrigt så finns Veredus Piaffe.

Båda är dyra.

Jag använder mest Event eller Protector skydd med ludd i, men vet inte om jag skulle kalla dem lätta att rengöra. Rider du på blött underlag måste de i tvättmaskinen.

Om man är sugen på PC så har hööks fått in en kopia som verkar väldigt nära i sitt utförande men inte så dyra. Kan absolut vara värt en titt om man vill ha täckande skydd. Har klämmt och kännt på dem och de verkar väldigt fina.

*kl

Någon som provat Börjes kopia av Catagoskydden? Såg dem i nätbutiken nu för 399 kr (4 pack), men blir skeptisk till kvalitet och passform...

Jag har vanliga damasker från Hansbo/Event som jag tycker är bra och väldigt prisvärda. Dock fula som stryk men blir inte varma och lätta att bara spola av :)

811826_300_811826.JPG

Har även Eskadron Pikosoft Damasker som jag tycker är superbra förutom att de är för stora för min häst.

Varför är du missnöjd?

Jag har idag vanliga luddskydd från Protector, men tänkte införskaffa nåt lite rejälare och då gillar jag de där hårda skydden. Finns ju många olika som ser nästan likadana ut tex BR, Eskadron, HG, Rider By Horse...

Mattes (mattepad) Har tagit fram ett benskydd som är förstärkt, och klätt med riktigt fårull. kändes väldigt genuint när jag klämde på det vid mässan. Man kan välja färg på både själva skyddet och på ullen. kostar nånstans 1500-1900 kr för ett set

Jisses Amalia så dyrt :o Aldrig att jag köper benskydd för de pengarna, då kan jag lika gärna köpa Veredus Piaffe Evo. Sen gillar jag inte luddet egentligen, av praktiska skäl, det fungerar ju bara när det är torrt eller man rider inne...

De skaver fruktansvärt mycket på min hästs ben, främst bak samt läcker in sand. De reklamerades efter fjärde användningen då de gick sönder..

Jag vill ha skydd runt om som ger bra stöd, andas (dvs vill inte ha en häst som är sjöblöt under skydden efter avslutat pass), gärna lättrengjorda (helst inte läder) och gärna till en trevlig prislapp också.. ;) Färg spelar mindre roll, svarta eller vita duger fint.

Jag har de här
TZ%20Allsports%20close%20up%204.JPG

Alltså från Equilibrium, som jag för övrigt tycker har väldigt bra benskydd.

Det förvånar mig faktiskt att de inte är mer poppis, för de andas verkligen, kommer inte in massa skit och sitter där de ska. Min kompis som dressyrar mycket mer än mig köpte en uppsättning nu och är jättenöjd.

Såg läderskydd med massa fårskinn från Childeric i dag, oj oj vad läckra! :b

Jag rider mest med lindor, men om jag inte orkar, det är blött eller om jag skall rida ut så använder jag luddskydd från Protector eller Event. Events är rejälare men båda är bra. Det är inte svårt att hålla rent, de få ggr det är vattenpölar på banan är det bara att spola av eller slänga dem i tvättmaskinen så blir de som nya igen.

Catago skydden är så stela och klumpiga, fattar inte varför den modellen blivit så poppis. Min häst skulle avsky dem.

Jag har de här
TZ%20Allsports%20close%20up%204.JPG

Alltså från Equilibrium, som jag för övrigt tycker har väldigt bra benskydd.

Det förvånar mig faktiskt att de inte är mer poppis, för de andas verkligen, kommer inte in massa skit och sitter där de ska. Min kompis som dressyrar mycket mer än mig köpte en uppsättning nu och är jättenöjd.

Dem där tycker jag ser supertrevliga ut!
Jag var inne på att köpa såna, men så tog snålheten överhanden och det blev Event skydden som är betydligt billigare (149:- paret) å jag använder dem typ en gång i veckan så var svårmotiverat med dyra skydd när dessa passar och fungerar..

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Utrustning En av ponnyerna jag rider har skydd från professionals choice, och jag älskar dem! Nu börjar jag känna av ett behov att ha något...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: aleksis
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar