Dressyrsadlar

Jezzie

Trådstartare
Jag letar för fullt efter en dressyrsadel till mitt halvblod, men har mest sysslat med hoppning så jag har inte den blekaste aning om vilka dressyrsadlar som är bra och vilka som är dåliga, helst vill jag ha en omstoppningsbar märkessadel..... Jag har tidigare ridit i Wellington och dom är sköna men kostar ju lite grann även begagnade.... Är det någon som har något tips? jag börjar ha lite panik....

Sv: Dressyrsadlar

Hur ser hästen ut?
Bild kanske?

Om vi säger såhär: de som har haft problem med bommar/ojämna bossor/dåligt läder (typ tappar färgen) osv är:
Jacson, HdR, Pfiff, Kieffer, Kentaur, Hubertus

Sen så är väl nästan alla märken som kostar runt 15000 i nyp. bra.
Vill du komma billigt undan och det passar hästen ahr du ju Globus, sen finns det ju Stubben, Cliff Barnsby, Albion, Wellington, Frank Baines som finns att hitta begagnade.

Hästen är relativt "normal" över ryggen, har normal bomvidd enligt sadelprovare, inget konstigt med manke eller något annat. Problemet nu är att sadlarna ofta åker framåt, rider för tillfället i en Wintec och den ligger inte riktigt still utan i slutet av ridpasset har den alltid hamnat några cm längre fram, misstänker att den är lite för vid i koppjärnet. Den enda av mina sadlar som ligger bra och still är min pessoa, men hur kul är det att rida dressyr i en flatback :confused:

Kanske en dressyrsadel från Pessoa kan vara värd att titta på? Om bommen fungerar och du vet bomvidd blir det ju betydligt lättare att leta (och framförallt hitta!) passande sadel...

Jag fick nyss tag på en stubben och det var ett bra pris. Och den passar mitt halvblod bra. Men prova lite och se vad som passar i din pris klass och välj därefter.
Men jag kan säga att du sitter bra och den är bekväm, min stubben menar jag då.

County Comp är vad jag rekomanderar.finns i alla prisklasser och de begagnade jag sett har varit i väldigt bra skick.

Jag vet inte vad du menar med normal över ryggen...
Beskriv. Rak, svankrygg, hög manke, låg manke, kort, lång rygg, hur lång anläggningsyta. Vilka märken ahr du provat?

Dom är inga vidare efter vad jag hört (finns iofs bara en, Anky heter den). Jag gillar min Prestige!! :) Har tidigare ridit mest i hoppsadlar.

Är du van att rida i en flat så köp ingen extremt djup sadel med jättestöd (ala Kieffer) du kommer känna dig som i en skruvsticka. :crazy:

Jo jag är lite sugen på en Wellington, men min plånbok säger emot litegrann, det måste bli en begagnad isf.....

Hästen är ett litet halvblod, inte speciellt hög eller lång manke, hon har ganska kort, rak rygg. Jag har inte provat så många sadlar än, en passier men där var bommen för smal så det är svårt att avgöra. Sen provade jag en syntetsadel, kom inte ihåg märket, men det var vidrig att rida i.....

Om din häst har en rak rygg så passar förmodligen inte Wintecen. Den är svängd i bommen och passar bättre på hästar med svank. Där har du förmodligen orsaken till att den glider framåt.

/T

Den allra vanligaste orsaken till varför en sadel glider framåt, är att den är för smal i bommen. Har du alltså en Wintec dressyr med utbytbara koppjärn? Prova att byta till en storlek större! Wintecs flat seat är ganska svängd, men dressyrsadeln har rakare anläggningsyta. Själv trivs jag som ryttare bättre i min Passier Antares, men alla som provat min Wintec dressyr har tyckt att den var väldigt bekväm.

Jag tror inte att den är för smal i bommen, den är betydligt vidare i bommen än hoppsadeln som sitter bra på henne, utan det har nog mer att göra med att den är för vid i koppjärnet....
Jag ska försöka fota hennes rygg om det går så får ni se hur hon ser ut över ryggen....

min häst har kort rak rygg och jag hade tidigare en albion som låg jättebra, prova en sådan om du har möjlighet. Jag har haft jätteproblem att hitta en sadel till henne och de sadlar som legat bra är Olympic Jessica och just Albion. I hoppväg är det Albion legend samt Hubertus.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 416
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 399
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka