Dressyrsadel tips

Sv: Dressyrsadel tips

jag testade en wintec 500 dressyr med vitt järn i o den låg bra på han men inte för mig...

eftersom jag inte får några svar så gissar jag på att jag inte är välkommen hit....
har väl fel häst, inte rik tävlar inte höga klasser heller utan vill bara rida dressyr för min egen skull men men sånt är livet här på dressyr

Senast ändrad:

Kan du inte lägga in bild så man kan se manken bakifrån, allså att du tar kort från rumpan och över ryggen ;)

eftersom jag inte får några svar så gissar jag på att jag inte är välkommen hit....
har väl fel häst, inte rik tävlar inte höga klasser heller utan vill bara rida dressyr för min egen skull men men sånt är livet här på dressyr

Trams! ;) Anledningen kanske helt enkelt är att det är svårt att ge sadeltips utifrån en bild bara. Jag provade hur mycket sadlar som helst och fastnade till slut för en albion SLK. Den har djupt säte och bra med stöd enligt mig. Dessutom kan man välja om man vill ha bred eller smal midja på sadeln. Om den passar din häst kan jag däremot omöjligt svara på.

Lycka till i sadelletandet!

svara alla det jag mest var ute efter var att få tips på vad som skulle kunna passa en sån svängd rygg vet att han är bred över manken vet inte hur många grader wintec är i sitt vitajärn...
skall ta hjälp av kunniga personer men måste då få tag på sadler innan o då skulle det vara bra med lite tips...

du har ju redan fått flera svar i en anna tråd?? sen ska väl egt alla sadel-frågor ligga i den samlade tråden nu.

prestige och jaguar tycker jag du ska prova.

den förra tråden togs bort då moderator tyckte att den var för lik denna. dock frågade jag även om en hoppsadel där också.

ok tack för tipset

ja såna är ju "alla vi andra" här :smirk:
det kan ju vara så att det inte är ngn som vet vilken sadel som skulle passa.......
själv väljer jag iaf att inte tipsa om saker som jag inte har ngn aning om, det är så lätt att det blir fel om ngn tar en på orden.

vad du var snarstucken :eek:
Tråden hör hemma på utrustning då kan jag garantera att fler sadelnissar ser tråden och kan hjälpa dig. Har knappast att göra med vilken häst man har, trist att du förutsätter det värsta.

Wintecs vita j'rn är 105 grader brett.
Din häst har ju inte en så böjd rygg egentligen, så hur Wintec kunde passa förstår jag inte. Om hästen höjer ryggen under arbete har han nog en rak rygg (du ska ju inte kolla hela ryggen, utan kolla hur han ser ut i sadelläget, endast lite svängd med markerade bogblad)
Och då tycker jag du ska prova Kentaur, Albion, FB, Crown, Wellington och liknande märken.

jag fick inte ha den på utrustning då den hörde hemma här enligt moderator...

dk: jag provade den o den låg helt still.. longerade även med den..
har även testat raka på han o ingen har passat bra...

La du den verkligen bakom bogbladet och kände så att den låg bra undertill? Hur blev avtrycket? Har du bilder på hur den låg?

jag han inte ta bilder på den då ägaren skulle ha tillbaka den o ja jag sadlade bakom o avtrycken såg bra ut den låg an på alla ställen...

HS är inte helt rak, dessutom kan den glappa av många orsaker (för bred osv) Har du provat några av märkena jag rekommenderade? Vilka andra raka sadlar har du provat?

jag har provat hdr o den gjorde samma sak bommen är inte för vid då han inte ändrar sig nåt där... utan ligger still överallt utom bak där han glappar o hoppar opp.
jost nu har jag visserlige lagt det på lite is då jag rider i en bomlös för tillfället som passar pållen men inte mig=( men det får jag stå ut med...
nej jag har inte provat de än då vädret här har varit dåligt så jag har inte velat åka de milen som det är till sadelmakaren...

har dock börjat tvivla på denna då h*n har gjort en massa fel inte bara till mig...

Liknande trådar

Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 603
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar