@pastejja jag förstår att utprovaren insisterade ang cutback osv , men jag kommenterar ändå att jag är förvissad om att det för den skull inte alls nödvändigtvis behöver stämma , därav min tidigare reflektion
Det är väldigt få nutida moderna sadlar som alls har cutback - just pga det jag tidigare nämnde, att det hänt väldigt mycket på marknaden senaste decenniet och att sadlarna numera på ett helt annat sätt är anpassade i bomhusen att kunna ta hög och långmankade hästar med stora bogblad osv.
De äldre sadlarna med cutback så passar flera av dem inte heller hög manke om manken samtidigt är lång, för bomhusen på de äldre är inte tillräckligt långa så sadelns bomhus svänger för fort och tar i manken ändå. Som exempel.
Jag kan skriva under personligen - har en häst med hajfena som toppar det mesta - både hög och lång . Jag har inte behövt cutback på några sadlar ändå. Haft hästen i 13 år nu och haft totalt 5 olika sadelmärken och modeller. (Har alltid haft två sadlar till hästen parallellt- en dressyr och en allround /hopp för terräng/uteritt) .