Dressyrsadel till bred häst

feel

Trådstartare
Har tjorvat fram och tillbaka med ett antal olika sadlar, den som ligger bäst är en Crown Jessica bom 32, men jag HATAR verkligen den sadeln.

Hästen är omkring 100-106 grader, har mätt flera gånger men får aldrig riktigt samma, men däromkring iaf.
http://i108.photobucket.com/albums/n6/mjo81/DSC00074.jpg
Blir något rakare vid arbete.

Tips på sadlar? Får kosta i princip vad som helst.

Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel till bred häst

Den här tråden ska jag följa med spänning. Min häst ser ungefär likadan ut och är ungefär lika bred.

Varför hatar du Jessican? Jag har provridit en sådan och gillade den, men smaken är olika.;) Hur ligger den på hästen?

Hatar du Jessican?
Funderat på att sälja?
Har haft en sådan som jag tyvärr sålde för några år sedan.
Jag :love: den sadeln.

Remont

Prova Frank Baines... Även Albion SL och SLK.. Jeremy Rudge kanske också är något som passar både dig och hästen.

Svarar till alla här...

Hatar Crown Jessica eftersom den är så enormt bred i sätet, det är omöjligt för mig att sitta och inverka på ett bra sätt. Men den ligger väldigt bra på hästen. Ska sälja den men måste hitta någonting annat att rida med innan...

Globus är inte heller något jag är intresserad av, väldigt osköna.

Albion har jag testat, iofs en Legend (tror jag den hette) men den låg väldigt konstig, som "utanför" hästen, låg inte an någonstans i princip.

Frank Baines ska jag kika på, hur är dom i bomvidderna? Generösa? Eller "vanlig?

Hur är CliffBarnsby och Henri De Rivel?

HdR passar nog inte... CB finns det nog iaf en modell som kan passa hästen.
FB är rätt stora i bomvidderna. Som Crown... Så du behöver väl MW-W om 32 ligger bra.
Har du provat M&N?
KN kanske också kan passa...

Har en M&N allroundsadel, bom 32 som ligger rätt okej.

Men gillar inte riktigt deras dressyrsadel, får lite samma känsla i den som i Jessican, att det är en väldigt klumpig sadel.

Funderar på att beställa en Röösli, men gör de så vida sadlar? har aldrig sett någon sådan ute på marknaden, iofs är de ju inte så vanliga begagnade.

Har kikat lite snabbt på en CliffBarnsby Kanter, vid bom, men det kanske är helt galet?

kl

Värt att prova en county connection. min häst är väldigt vid, låg manke och den sadeln ligger helt klart bäst. Bommen är rak och är lite svängd baktill.

Den ger ganska mycket stöd, utan att man blir fastlåst, tycker jag.

Lycka till!

Amerigo tycker jag fungerar bra på den köksbordsbreda häst jag tidigare ridit.

Även Trekker Master funkade bra, men då gäller det att beställa den vidare modellen...

Jag har en Jeremy Rudge till min SWB, han har dock lite mera manke än vad din har.

Denna dressyr sadel passar även till min ännu bredare 4 åring, hon fic ken Wintec air, nu att grundrida i och har det bredaste koppjärnet i den. Hon har kort rygg och ingen manke. Mn sadeln ligger väldigt bra på henne med.

Hon är bredare än min tinker......

Jag tycker du ska prova en sådan, den är dessutom väldigt skön att rida i. Jag gillade en bättre än Crown, men å andra sidan passade inte crown min häst.

Prova en Kentaur vidd 4. Väldigt sköna sadlar. Min häst är ca 105 grader och vidd 4 ligger kalas på henne.

Ser att du också bor i Värmland. Måste passa på att fråga var du köpt din Kentaur i bomv. 4? Skulle vilja testa en sån.
Var i Grums och provade kentaur, men det hade bara upp tom vidd 3, förutom en 4:a som var på utlåning. Och nästa gång vi kom var 4:an såld.. Verka inte som de var sugna på att ta in nån mer 4:a där heller..

Prova en Kentaur vidd 4. Väldigt sköna sadlar. Min häst är ca 105 grader och vidd 4 ligger kalas på henne.

Tänk vad olika hästar kan vara, jag köpte en Kentaur hoppsadel i vidd 4, den var för smal för alla mina.......

Min valack har ju hög manke och är slank i bogpartiet,men bred över revbenen, svårt att förklara..

Tror att County kan bli alldeles för svängd för min häst?

Som jag har förstått så görs inte Amerigo för såhär vida hästar. Har provat en +3,5 och den var alldeles för smal...

Är inte Trekker en bomlös? Eller svamlar jag?

Trekker är en bomlös. Modellen Trekker Master ser ut precis som en dressyrsadel och är därför godkänd för tävling om jag har förstått rätt. Kolla på www.stallvra.com.

Jag hade en häst som var oerhört bred (har inte en aning om några grader), alla sadlar åkte fram på honom. Jag köpte en Cliff Barnsby och den låg super på honom (fick hjälp av två oberoende sadelutprovare och båda tyckte den passade honom utmärkt).

Provade även fler sadlar som passade hästen, men inte mig. Flera kändes som att sitta på en "hylla", för dom var så breda i sätet, men inte CB, den är underbar. Jag får mkt lätt ridsår, men väldigt sällan i min CB, den är så oerhört mjuk. Kunde inte ha hittat en bättre sadel, dessutom håller den ett skapligt pris också :banana:.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Dressyr Jag ska rida in min lilla räka e. Bocelli nu till hösten. Och jag har alltid varit av uppfattningen att man bör rida in en unghäst i en...
Svar
6
· Visningar
1 868
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?