Dressyrsadel till bred häst

Sv: Dressyrsadel till bred häst

Håller med! 105 grader är ingenting! Min haflinger var vid senaste mätningen runt 124-126 grader (då han är i form). Nu när han går på bete är han nog 130 minst...
Jag måttbeställde en Jensen Exmoor... Och är supernöjd!

IMG_2739.jpg

Här var den något för vid, men nu är den ändrad igen så nu ligger den jättebra! Hoppade häromdagen och hade inte spänt sadelgjorden tillräckligt (fick in en knytnäve utan problem mellan gjorden och hästen) men sadeln hade legat still ändå :D

Jacson xxw är inte smalare än Kentaur i 4 bom. Dom är lika breda... Skillnaden är passformen. Kentaur är mer böjd, alltså ligger den lägre framtill än vad Jacson gör på din häst...
Angående böjdheten uppfattar jag det som att Kentaur-sadlarna har skiljer sig åt lite mellan modellerna. Jag har en Kentaur Artemis (som visade sig inte passa hästen). Den tycker jag ser rakare ut än t ex Penelopa. Att Jacson xxw och Kentaur 4 är lika breda kan nog stämma.

Jacson xxw är inte smalare än Kentaur i 4 bom. Dom är lika breda... Skillnaden är passformen. Kentaur är mer böjd, alltså ligger den lägre framtill än vad Jacson gör på din häst...

När vi mätte i affären med den böjliga ledade mätkäpp sadelmakare har, så var Jacson och Kentaursadlarna precis lika när det gäller svängen på bommen. Det var bara att flytta den mellan sadlarna. Vet inte om det skiljer mellan olika Jacsonmodeller. Det var en Jacson Sabine vi mätte på. (och som jag provade på hästen) Jacson i XXW låg bra på min häst när Kentaur vidd 3 passade. Nu behövs en 4:a

Och på min häst är Jacsons Hekla i xxwide lagom medan Kentaur Artemis resp Penelopa i 3 är för smala. Artemisen är lite för smal. Penelopan mycket för smal och kom inte ens ned på ryggen ordentligt. Enligt den Kentaur-ÅF jag köpte Artemisen av så var sadlarna generösare i storlekarna förut. En lite äldre sadel i 3 är därför lika vid som en 4 nu. Artemisen som jag har är några år gammal. Penelopan var uttagen ny 2006. Enklaste sättet att avgöra denna "debatt";) vore att mäta bomvinklarna på sadlarna.

Prova en Kentaur vidd 4. Väldigt sköna sadlar. Min häst är ca 105 grader och vidd 4 ligger kalas på henne.

Har en KenTaur Artemis vidd 4 till min häst och denna sadel ligger extremt bra (är utprovad med elektrod matta) och den är dessutom så j-a skön att jag inte behöver någon karl. Jag tänker gifta mig med den här sadeln. :love:

Sök i Ridning/Utrustningsforumet så hittar du en beskrivning om det som Diabolic_Kitten har skrivit. Annars kan du kolla hos t ex www.lillhastenistav.se där det finns beskrivet.

Dom är inte likadana... Kentaur har en böjning framför mittpunkten på sätet och är lite mer böjd framtill vid manken. Jacson har en svag böjning hela vägen.

Hur breda/vida är CB ? Vidd 4 tex hörde jag fanns, översatt till W ? En del märken har ju strl i både siffror och M, MW, W. Är det beroende på sadlarnas ålder, att de övergått till annat system ?

Min Penelopa är inköpt 2005 så jag vet inte om den här till de äldre med generösare bomvidd eller inte. Min sadelmakare har dock inte sagt något om att de skulle ändrats.
Att mäta graderna på den är ett projekt som jag försökt med ett flertal gånger. Ortspetsarna sitter så trångt att det inte går att känna vilken vinkel de har och då blir omöjligt att göra en tillförlitlig mätning. Jag frågade sadelmakaren sist jag var där, men hon mäter aldrig grader. Hon tycker det oftast är missvisande information.
Den enda jacsonsadel jag provat är en Sabine och jag vet inte om den är likadan i passformen som din. Det är så mycket mera än bomvidd som ska stämma för att en sadel ska ligga rätt så det enda man kan göra är att prova tills man hittar en sadel som ligger bra på hästen. Det kan verka underligt ibland, men hästarna är ju så olika byggda så bomvidd är bara en av de saker som ska stämma. På min häst var jacson i XXW likadan som Kentaur vidd 3, men det behöver ju inte vara så på alla andra hästar.

Det är möjligt att de inte är helt lika, men när vi mätte passade mätkäppen exakt på båda sadlarna. Vi ändrade ingenting och den låg an hela vägen, så den skillnaden var inte mätbar med den ledade mätkäppen.

Jo, jag vet att det är mycket mer än bomvidd som ska stämma. Dessutom verkar det bl a skilja mellan olika modeller inom samma märke både avseende vidd, trots samma siffra, samt bommens och stoppningens form.

Ja, ibland ändrar tillverkaren måttsystemet.
CB har många olika modeller, vissa modeller är bredare än andra. Därför kan jag inte säga hur bred en 4 bom är, iom att de har skiljt sig rätt mycket mellan de exemplaren jag sett. Mustang eller en annan ÅF kan säkert ge en bättre bild av hur breda dom är, iom att dom ser fler exemplar än vad jag gör.

Tack !! :)
Finns här någon som vet hur man går tillväga när man breddar CB ? Kan man lämna till sadelmakare, eller är det endast tillverkare som breddar ? Eller kan man göra det själv ?

Hej!

Min mamma har en grov irländsk import som hon haft jätte svårt att hitta sadel till och efter att varit hos en sadelprovare insåg alla närvarande att det bara i stort sett finns en dressyr sadel som är så bred: Prestige (f.d. appalosa) Hippos.

Nu när en hoppsadel som inte kommer användas så mkt är nästa grej på inköpslistan har vi kollat lite själva på Globus, Jacson och de x-tra vida är för smala....så sadel är ett svårt projekt!

Lycka till i ditt letande!

Prestige är inte alls bred... Prestiges bredaste bom är en av de smalaste x-vida bommarna som finns....
T.o.m Stubben är bredare.

Din häst ser ut att ha en mkt kort och bred, ngt svängd rygg och då tror jag att du skulle kunna prova med en Jaguarsadel, den vidaste. Nya tror jag de ligger runt 24 000kr men begagnade kan man hitta för 12 000kr och uppåt. Sadeln är dessutom jättebra för ryttaren också, hamnar i rätt sits direkt! Man får även nära kontakt med hästens rygg.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 659
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Dressyr Jag ska rida in min lilla räka e. Bocelli nu till hösten. Och jag har alltid varit av uppfattningen att man bör rida in en unghäst i en...
Svar
6
· Visningar
1 868
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna