Dressyrsadel med svängd bom!

C

cupcake

Nu ska jag inte göra samma misstag igen och tro på sadelutprovare som har gått på en helgkurs:mad:. Blev pålurad en hoppsadel som är för rak och inte alls passar hästen utan är en riktig pälsätare under bossorna. Så nu kollar jag här först!

Vilka dressyrsadlar kan tänkas passa en lång och ganska hög fullblodsmanke, väldigt kort sadelläge, ganska platt och ordentligt svängd/svank rygg med hög rumpa? Rund- eller kilbossor?

Sv: Dressyrsadel med svängd bom!

Mitt fullblod har en cobra, som brukar vara relativt svängd. Han kan inte ha kilbossar.

KL

Jaguar deep seat är också svängd. Men den med flatare säte är rakare och passar nog inte däremot. OChj så county är väl svängd också?

Tack! Fyll gärna på med mer och gärna vilka modeller man ska hålla utkik efter. Kommer att ta ut eller fara till sadelutprovare men poängen är att ha lite granna koll och inte bli grundlurad igen.

Har hört att vissa stübben (äldre modeller?) ska vara ganska svängda och county, rätta mig om jag hört fel.
Kilbossor, ska jag avskriva det helt?

Det är en riktig gräshoppa jag har, om än med mkt manke och mkt "framtill", så egentligen inte överbyggd utan bara svank.

Zaldi Classic har också svängd bom och rundbossor.
Är hästen väldigt bred (som min...) måste man dock specialbeställa, eftersom bomvidden bara finns upp till 33 (om jag minns helt rätt).

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?