Dressyrsadel för kortbenta

Sv: Dressyrsadel för kortbenta

Jag har precis köpt en globus Crincle och är helnöjd. Är också kort o lite rund. Lycka till!

Lite OT nu, kan du inte fixa bilder på den? Hittar inga bra bilder någonstans...

Men där finns det ju inga bra bilder.

Vill se den typ på en häst och i lite andra vinklar...

Här är lite bilder på min Globus Crincle :love:

10261845.jpg

10261844.jpg

10261620.jpg

10261846.jpg

Nu har jag då varit iväg på sadelutprovningen, men kan inte påstå att jag är vidare nöjd...
Hoppsadeln ansågs vara för smal så det blev till att prova ut ny hopp med.
Utrovaren hade tre sadlar som ansågs aktuella för oss, endast en dressyrsadel.
Så nu känns det som om jag är tillbaka på ruta noll, nu har vi ingen sadel som passar...
Funderar starkt på att åka till någon annan utprovare.
Vet ni någon bra i skånetrakten som har mycket sadlar/många märken och är erkänt duktig även på hästar som haft problem?
Antar att man inte får skriva ut det här, men pm:a gärna!!!

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men, jag är själv bara 162 cm och har en wellington Elite som jag bara älskar och den passar mig utmärkt i kåplängden, men det beror ju också på hur långa ben man har, även om man är kort.

Vilka märken är det som ni provat? Har dåligt koll på utprovarna här, i synnerhet de som inte är bundna till ett enda märke...

I dressyrsadel väg så provade vi endast en morris&nolan.
Den låg jättebra på hästen!
Men om jag kände det lika bra vet jag inte.
Kanske på gränsen till för djup. Benklossarna gillade jag men hade velat jämföra med någon annan. Har ju suttit i hoppsadel (flatback) i tre år nu så dressyrsadelkänslan är ju lite *hrm* ringrostig. Lite svårt att prova den ordentligt också, då det endast gick att skritta lite på en asfalterad parkering (med lång gjord till långa stroppar...).
Sen med tanke på att jag måste byta hoppsadel också så känns 18000 lite för bra.
Men...letar som en tok nu, även begagnat marknaden.
I hoppmodeller så provade vi morris&nolan, en pessoa (tror det var en legacyXP), och en frankbaines(men den kändes inte bra).

Provade en wellington på kusen i går, dock så var den för smal, men kändes ok.

Jag provade en wellington i går på hästen, för smal bomvidd dock, men kändes ok för min del, kanske något lång i kåpan men inte mer än att man skulle kunna korta den hos en sadelmakare.
Tack för tipset!

Benklossarna på M&N är enkla att göra om hos en sadelmakare, rätt billigt också! Borde ju finnas en del M&N ute på beg-marknaden väl?

MoN finns det massor av på begmarknaden. Går att hitta fina sadlar för 8-10.000:-.

Håller med om att det är svårt att få in dressyrsadelkänslan efter att ha ridit i hoppsadel länge! Köpte en jätteskön Dominus för en mänad sen, var jätteordentlig och red i början till och med ut och skrittade med den, men har fallet i gamla mönster och sitter i hellre i hoppsadeln...

hej! den ser ju trevlig ut faktiskt.. Vad ligger dessa på i pris??
har också en lite stram budget men en sadel är ju alltid en investering trots allt. Rider Själv i en Ken Taur dressyr med för långa kåpor men den ligger bra på hästen iaf så de funkar men de är inte mkt kvar att ge hjälper med.:crazy:
Mvh/Mindy

Den såg ju mkt bättre ut i "verkligheten" Du skulle inte kunna ta en bild där man ser kanalen?

/fjordtokan- snor tråden lite

Den såg ju mkt bättre ut i "verkligheten" Du skulle inte kunna ta en bild där man ser kanalen?

/fjordtokan- snor tråden lite

Håller med!
Skulle också vilja se sadeln under ifrån!!

Så sno på bara!:)

Den ser inte så dum ut alls!!

Men risken är nog med prestige sadlarna att de är för svängda i bommen. Men de brukar ju ha en bredd på kanalen som jag gillar!

Jo, det kan jag väl fixa om ni tjatar lite till :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI