Dressyrryttartestet nya DIV III

M

marija

har ju tyvärr gjort så att det blivit färre dressyrtävlingar för ponny på lokalnivå med "normala" klasser. Många med mig letar med ljus och lykta efter LC:1 LB: klasser på lokalnivå, och det brukar ju alltid gå att hitta i samband med DIV III men inte i år. Tycker gott att DIV III kunde fått vara kvar och att dressyrryttartestet kunde finnas att starta i året innan man debuterar i DIV III.
Dressyrryttartestets idé är bra men inte om det tar bort alla bra tävlingstillfällen och inte om DIV III får "stryka på foten".

Marija

Sv: Dressyrryttartestet nya DIV III

Klaga hos ditt distrikt, det är ju de som bestämmer riktlinjerna i resp. division. I Sthlm finns det inte ens div III i dressyr.

I Hallands distrikt infördes div III förra året, då gick det i LC-LB. Jag tycker att det är ypperligt att det går i ryttartest nu när det införst, gör man bra ifrån sig i ryttartest har man inga problem att gå upp i LB-LA ett halv år senare som det är här. (DIV III infördes här för att det var för stort steg att rida div II på hösten som gick i LC-LB och sedan gå vidare till div I på våren som här går i LA-FEI. Så då gjorde man om så att div II går i LB-LA)

Så jag ser inget negativt alls, men så har vi ganska mycket lokaltävlingar innan och efter divisionerna där man kan starta de klasserna samt att våran klubb har 7-8 dressyr klubbtävlingar varje år där man kan tävla i hård konkurrens då vår klubb har mycket dressyrekipage.

Som break_a_leg sa, se till att din klubb ordnar en sådan tävling du vill ha.

Jag tycker dressyrryttartesten är bra!! :bow: Trevliga program där ryttarna får visa att de kan rida böjda spår och övergångar med en häst som bär! Super med fokus på sitsen. Det räcker dock inte bara med att sitta snyggt rakt upp och ner för att få ett högt betyg utan det krävs också att du inverkar på rätt sätt på hästen. Däremot behöver du inte ha en häst med världens flashigaste gång. I vårt distrikt har div. III dressyren ägt rum i dressyrryttartests form. Var på första omgången och på finalen. Jag vet att det varit mycket mera sitsträning runt om i distriktet och det syntes skillnad på många av ryttarna från gång till gång. En bra sits är A och O i all ridning och det är ofta här som svenskarna brister om man jämför med tex tyskarna. Nej, fram för mer dressyrryttartest istället :bump: ! Dessutom är programmen mycket roligare än tex LC:1 som mest består av långa transportsträckor!

Liknande trådar

F
Dressyr Hjälp mig att tolka nedanstående (Västra Götaland distrikt): Ekipaget Ekipage får inte ha startat i LA och uppnått 62% eller mer...
Svar
11
· Visningar
1 524
Senast: lizan
·
G
Dressyr Gah, eftersom pållen blir spänd i tävlingssammanhang (hopptävlar o är anmäld till FT-deb) fick jag en smart idé att anmäla oss till...
Svar
10
· Visningar
1 969
Senast: grl
·
P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 812
Senast: Sar
·
M
Dressyr Idag har det varit dressyrtävling i stallet där min häst är uppstallad. Bara en liten klubbtävling med 10 startande, 4st i LC, 3st i LB...
Svar
2
· Visningar
1 928
Senast: NiraK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur