Dressyrövningar

G

guzzi my love

Har ni roliga dressyrövningar ni kan berätta om? Jag har vändigt många olika övningar innom dressyr och hoppning men jag skulle vilja veta mer vad ni hade för olika banor.:)

Sv: Dressyrövningar

jag har en rolig övning som går ut på att man rider runt fyrkanten och varvar hela tiden mellan halt, ryggningar, skritt, trav och galopp.
T ex Galopp-skritt-trav-halt-trav-halt-rygga-galopp-skritt osv.
Övningen gör hästen uppmärksam och lydig på hjälperna samt aktiverar bakbenen! ;)

Själv tycker jag, sipelt nog, väldigt mycket om att rida åttvolter. Ställ in, ställ ut, ta in bakdelen, rid skänkelvikning på diagonalen, rid galopp på slutna delen... Går att variera i det oändliga ;)

Okej det kan jag prova.Själv håller jag mycket på med volter och ökninger och avsaktningar så han lyssnar mycket på mig. Tack

Jag kan bidra med de två svåraste övningarna jag kan (de som min tränare envisas med att jag ska göra fast jag egentligen inte får till det bra, men det är väl det jag betalar för...). Den första är 4 serpentiner över medellinjen, se till att alla bågarna är EXAKT lika stora och EXAKT runda (ingen rakriktning förutom precis på medellinjen). Om det känns för lätt kan man flytta ut rumpan precis på "spetsen" av bågen (på vägen till och från spåret). Den andra övningen är öppna och sluta på volt (volt i vänster varv, rid öppna och sluta till vänster). Det är SKITSVÅRT att både få till en bra spårig öppna OCH hålla ett exakt runt voltspår. *svettas av bara tanken*. Man märker direkt vilket bakben hästen är svagare i och åt vilket håll bogen tar vägen om hästen själv får välja. :banana:

Vi gör ofta öppna och sluta på volt på min ridskola och det är ganska jobbigt :rofl:

När jag håller lektion ,är jag tydligen ovanlig säger eleverna och de tycer att de får göra så mycket på en lektion än va de tidigare har fått göra, jag har uppvärmning,skritt trav och galopp,skänskelvikningar,tempoväxlingar träning på halvhalter,samlingar, ökningar,rakriktningar,volter osv. allt detta hinner jag få med på 50 min lektion.
Öka och minska volt är mycket givande,åttvolter.
favoriter är ju att man rider in på digonalen rakrikta(hitta linjen),flytta ett par steg,fånga upp hästen,lägg en volt,in på liinjen,flytta ett par steg,rakrikta lägg volt åt andra hållet,in på en ny linje,flytta och andra hållet osv.

finns massor med övningar ju!! använd fantasin!! =)

Okej har dålig fantasi men det går nog :D

Många markarbets banor kan jag som är både nyttiga och roliga
:rofl:

ja har typ vanor haha. typ skritta å göra bakdelsvänningar och framdelsvänningar lite här å var. trava och rida på volt göra öppna-sluta-öppna-sluta-öppna-sluta. rida på volt och på den öppna delen rida skänkelvikning.
rida på fyrkantsspåret och rida skänkelvikningar lite hit å dit.
galoppera på volt, minska och förstora volten.
rida åttor i galopp.

Tack. jag brukar rida så att jag skrittar-trav-halt-trav-skritt lite blandat så. sen gör jag så att jag skrittar 5 steg travar 5 skrittar 10 travar 5.

Ja!!! Jag har tränat mycket på många olika volter,raka spår. En mra sak för att på hästen att lyssna på ytterskänkeln är att rida halva snettigenom. Jag lyckades rida öppna i galoppen idag.:)

KL:
Öppna är bra för att få kontroll på bogarna. mycket volter och serpentin bågar för att få hästen att konsentrera sig. göra åttvolter är bra för då svänger man och böjer hela tiden.

Först gör man en diagonal skänkelvikning till X å vid X så gör du en 8-10 meters volt (åt det som blir din blivande ytertygel) och sen när du har avslutat volten och går in på diagonalen igen, så rider du en sluta. Suger på å förklara:smirk: men en as bra övning :D

vning.jpg

En tränare jag red för hade en väldigt bra övning. Min häst har svårt att få med sig bakbenen och blir väldigt "lång". Då red vi först öppna i skritt runt fyrkanten, sen i öppnan ska man börja trava. Kan vara svårt i början men då måste hästen använda bakbenen och samla sig lite för att kunna börja trava och göra öppna samtidigt. Gör sen övergångar Skritt-trav-skritt osv i öppnan. När det funkar kan man göra det i sluta också. På min häst funkar det hur bra som helst. Han blir mer samlad och får med sig bakbenen helt perfekt.

En övning man kan göra är att rida volter på medellinjen.
I mitten en vanlig volt och så två stycken mot kortsidorna som är lite mindre; mao 3 volter.
Den är mycket lösgörande för hästen också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar