Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V
Läste i filmtråden, och det kliar i hela kroppen! Jag vet PRECIS hur det känns!
Min gick som sagt inte fram för 5 öre, och det spelade ingen roll vad man gjorde. Jag har provat allt! Till och med haft en ICA kasse på spöt för att få en reaktion, hästen sa bara
När jag fick honom som 4 åring var jag väldigt noga med att först lägga tillen lätt skänkel och sedan smälla till rejält om jag inte fick reaktion. Dock hjälpte det inte överhuvudtaget
Jag hade kunnat piska på i all evinnerlighet utan att han rörde ett öra. Det känns verkligen inte bra att behöva använda spöt för att få hästen att ta ett enda steg, typ...
Nu 2 år senare när hästen har blivit starkare så går det faktiskt att få fram honom bara för en lätt skänkel! Och om jag ger en starkare hjälp så får jag faktiskt en reaktion
Så mycket kan hänga ihop med att de inte orkar. Min bjuder mycket bättre ute i skogen. Så jag har ridit MYCKET ute i skogen, gjort 500 tusen övergångar för att stärka honom.
Ni har ju en stor utebana, går hon mer fram där? Annars skulle jag försöka rida mycket ute i skogen. Är hon piggare när det kommer fram hider och bommar? I så fall kan man slänga fram något hinder och "låtsas" att man ska hoppträna, men mest rida dressyr