Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Tack för ett bra svar, jag tycker du och flera andra har kommit med tänkvärda åsikter så jag har fått en del att fundera på.:) Min första unghäst lyckades alltid dra på sig nån skitskada framåt januari så det föll sig rätt naturligt att låta henne vila nån månad innan jag satte igång henne igen. Eftersom hon gick på lösdrift så behövde jag aldrig reflektera över utevistelsen heller.

För egen del håller jag gärna igång Ebba i vinter med lättare skogspass och skritturer, förutsatt att underlaget tillåter. Förra vintern hade vi tre veckor med blankis och stenhård skare och det var i princip omöjligt att rida utomhus till och med för mig som brukar ge mig ut i ur och skur. Om det blir samma visa i år igen så vet jag inte hur jag gör, jag vill hålla ridhusridningen nere på ett minimum när vi inte tränar eftersom hästen totaldör så fort hon kommer innanför ridhusdörren. Jag får grubbla vidare helt enkelt.:)

Jag varierar, men rider mest på remont.
Vid tävling är det dock achen grimma som gäller just för att remont är så himla fult.
Eller engelsk på den som gick på kandaret. Men han går nu som pensionär och under igångsättning mest på remont eller utan nosgrimma och nova bett.

jag håller också helt med dig. Men vila för mig är som du beskriver det,
antingen på vintern där man gör det genom promenader eller tex skrittmaskin.
Det handlar om att inte ställa krav och sänka farten.

På sommaren funkar det inte heller lika bra för alla som för mig som kan släppa tant på bete och hon rör sig, håller hullet och mår bättre än ever.

Det handlar om att ta break, att inte bara ånga på.
Rårida för mig handlar inte heller bara om ösa i skogen, det är bra för muskler att få göra det ibland! men att släppa finridningen runt runt på en volt.

Håller också med om vila när man står på anläggning.

Sen tycker jag att det är viktigt att (som vanligt) komma ihåg att hästar är individer. Min häst (15 år gammal) avskyr att vila. När han var avställd pga skada så matvägrade han i flera veckor och petade i sig max 4 kg hö per dag, och han är en ganska stor kille. Han fattar inte vad man ska göra i en hage heller, han står bara och hänger. Jobba är däremot det bästa som finns, näst efter att bli ompysslad.

En bekant hade en häst som hon red MSV på tills den var 28. När hon skulle flytta utomlands bestämde hon sig för att det var dags att pensionera sin kuse. Ett par veckor senare när hon besökte sina föräldrar där han stod så kunde man inte se att det var samma häst - svankryggig och knotig och gammal.

Olika hästar = olika behov av återhämtning. Sen för att använda liknelsen med Zlatan igen: Jag tror knappast att någon proffsidrottare lägger sig på soffan och käkar ostbågar i fyra veckor för att ta igen sig. De lär ju också använda sig av aktiv vila med lätta joggingpass och gymnastiserande övningar för att "vila sig i form". Ställa av helt tror jag inte alls på.

Att man ska ägna sig åt dekadens är det ingen som sagt heller.
Däremot är det extremt lätt träning de gör de där veckorna på året när
de hänger på maldiverna med sina familjer.

Att jämföra en skadad häst med en häst med planerad vila där man trappat ned inför vilan är två helt skilda saker. Min häst är också ruskpigg nu när hon har kondis och mår betydligt bättre av att få nedtrappning mot vilan. Vilket borde vara helt självklart..

Och gamla hästar förfaller fort så att ställa av en 28åring helt är inte rekommenderat av nån.

Ja det är nog därför mina klarat sig så bra, jag spänner heller aldrig på någon häst gapar hästen får jag försöka göra ngt åt det helt enkelt ;)

KL
Sen det där med att man inte ska rida unghästar i dressyrsadel har jag heller aldrig förstått det är väl inte sadeln som avgör om du sitter ner eller ej :confused:

Som jag förstår är det tyngpunkten i sadeln som ändras i en dressyrsadel.
Du kommer närmre och får sämre balans.

japp, ryttaren blir ofrånkomligt mera låst i sin sits och kommer ner mera på ryggen. Flyinge har haft en historik att alltid rida in sina hästar i allround sadel, vad jag vet höll den trenden i sig tills för inte alls många år sen då jag läste om det sist. Vet inte om det ändrat sig nu.

*delvis kl*

Har heller inga nosgrimmor hårt åtdragna. Men får jag välja mellan en korrekt sittade remont och en korrekt sittade engelsk så väljer jag remonten, kan jag minska risken för skav/nyp i munnen så gör jag det.

Det handlar inte om att sitta ned i sadeln eller ej.

Dressyrsadlar ger mer stöd och ryttaren blir mer låst, det är dessutom svårare att stå i en bra lätt sits. Tror det finns en anledning till att dressyrryttare väljer att sitta i dressyrsadlar istället för hopp/allroundsadlar.

*kl*

Btw, idag har jag köpt ett Liffordträns:p. Det ÄR verkligen väldigt snyggt! Ska prova det imorgon och hoppas att det passar:).

Jag rider ju mest dressyr och har lättare att stå i lite mer dressyrig sits än med riktigt korta hoppläder i hoppsadel. Så jag föredrar min dressyrsadel på min unghäst. Jag har en Close contact-modell som har väldigt lite stöd. Så den låser mig inte och tillåter att jag ändrar till kortare läder och jag kan röra skänkeln mycket. Den är iofs lite stor mot vad de flesta vill ha sina sadlar. Men för mig innebär det att jag kan röra mig i den.
Vad den har som inte hoppsadlar har är en balans att sitta i också ibland.
Hoppsadlar är ju gjorda för att stå upp i. De har oftast en helt annan balans.

På andras hästar får man ju inte alltid välja. Så då tar jag det som de har. Men får jag välja tar jag oftast hellre dressyrsadeln.

Jag har dock börjat träna på att fixa hoppsadlar lika bra. Fick rida 3-åring i stel, vaxartad och superhal gammal hoppsadel här om sistens. Till det gamla järnstigbyglar utan gummiplatta där det skulle varit. Det var lite spännande. ;)

Det handlar inte om att sitta ned i sadeln eller ej.

Dressyrsadlar ger mer stöd och ryttaren blir mer låst, det är dessutom svårare att stå i en bra lätt sits. Tror det finns en anledning till att dressyrryttare väljer att sitta i dressyrsadlar istället för hopp/allroundsadlar.

Ja det är svårare att variera sitsen och ha en bra balans oavsett det som händer. En dressyrsadel är inte gjord att stå fältsits i. Det säger sej självt att det blir helt olika för hästen i en sadel som är gjord för att sitta i:confused:
Det beror väl på om man ser tilll hästen eller sej själv i första hand:cool:

Donatello: Nej dör eller ens skadas gör nog inte unghästen av att ridas i dressyrsadel;) Men den kan få svårare att bära ryttaren pga ovanstående skillnader som även en del andra påpekat. Det beror väl på hur viktigt man tycker att DET är...

Ja för min egen del är det helt klart viktigast att jag har en balans där jag kan hänga med om hästen brallar osv för att åka i backen är inget alternativ på en unghäst. Men jag brukar rida in i hoppsadel och sen övergå till dressyr kanske beror det på att jag älskar min dressyrsadel men hatar min nuvarande hopsadel :o och lätt sits behöver ju inte vara så besvärligt att stå det är bara att höja lädrena ett par hål.

knapplån

även om jag vill rida i dressyrsadel och avskyr att rida i hopp/allroundsadlar så rider jag alltid in unghästar i allround eller hoppsadel.

Brukar inte lägga mig i men kan inte låta bli angående dressyrsadel till unghäst eller ej.

Jag kan utan problem stå i fältsits i min dressyrsadel inge skillnad alls att stå i en allroundsadel i samma sists.
Jag tror inte det har det minsta betydelse för en häst om du rider in den i en dressyrsadel eller hoppsadel eller galoppsadel eller westernsadel eller barbacka om du så vill de.

Det viktigaste är att sadeln passar hästen och att ryttare har god balans
Jag har bara ridit min häst i dressyrsadlar och red in henne barnacka, köpte sadel efter 2 månaders ridning, hon lever och mår bra och har inge problem med sin rygg eller varit halt!

Jag vill nog kunna påstå att de flesta islandshästar rids in i dressyrsadlar/islandshästsadlar och ingen islandshäst vad jag vet har fått problem med sin rygg pga att den reds i en sådan sadel som ung.

Så ser inte att det skall vara någon skillnad på andra raser=)

Men vi alla är ju olika och tror man att det har stor betydelse så kör man på den linjen och köper 2 sadlar en att rida in och utbilda sin häst i och senare en dressyrsadel.. detär ju inge svårare än så eller hur?=)

Men alltså, kan man inte rida såpass i en hoppsadel så man kan rida in en unghäst i skritt-trav (lättridning)-galopp (lätt sits) utan att "skumpa omkring" och tappa balansen så bör man nog allvarligt fundera på att börja sitsträna.

Som du säger kan man rida dressyr i en hoppsadel, MEN man sitter helt annorlunda i en hoppsadel än i en dressyrsadel, det går inte att komma ifrån. Hoppsadlar är gjorda för att stå i lätt sits, hoppa i och för att ha en mer "lätt sits i" medans dressyrsadlar är tvärt om. Annars hade det bara funnits en sadel = dressyrsadeln om den är så mångsidig? Varför rider alla hoppryttare i hoppsadlar? Varför tar ingen fälttävlansryttare dressyrsadeln när de är ute och tränar?

Hihihi och förresten, jag som var uttråkad här på dressyr börjar gilla det här igen, älskar dessa diskussioner ;)

Senast ändrad:

Det går bara att hoppa upp till 110 i dressyrsadel, sen trillar man av, så den är inte alls mångsidig. :mad:
Jag föredrar hoppsadlar på unghästar, då de unghästar jag sitter på är en bit över 160-170 och de tenderar till
att lyckas klippa luftsprång på minst en meter ibland och då sitter man lite löst. :d

I en dressyrsadel så kommer man oundvikligen ner i sadeln mer än i en hoppsadel. Går inte att undvika
att det är ett faktum, även om man kan korta upp stigläder - och vem vill sitta med knäna utanför sadeln?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar