Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Min häst är 17år och jag väntar fortfarande på den där stelheten..

Jag kan känna att väldigt många ryttare skulle behöva lära sig mer
om tränings och fysiologi. Självklart är första träningspasset efter
en vila trögare, det är därför man börjar lätt med joggning.
Självklart är musklerna inte lika mjuka och inte lika snabba i reaktionerna
men det betyder inte att de är sämre.

En muskel i träning är varm och mjuk och stretchad men gränsen
mellan det och överarbetad och sliten och skadad är nära.

Att ge hästen vila när den visar att den behöver är att ge den
vilan för sent. När det gör ont har skadan redan skett.

Många ryttare skulle behöva lära sig om försäsongsträning, under säsong träning och eftersäsongsträning. Man kan inte ligga på 100% hela tiden.

Många (inte alla) gamla hästar behöver hållas igång lätt för att inte tappa för mycket muskler. En gammal individ har svårare att sätta muskler än en ung. Tappar de för mycket muskelmassa belastar de sina leder mer under igångsättningen. Leder som i flera fall är i sämre kondition än dom var när dom var 3 år - det är fysiologiskt och ej sjukligt att man får sämre leder med åren.

Därför tror jag att det är dåligt för gamla hästar att vila

/jocfin (som läst 40 p fysiologi)

Jag tycker inte heller äldre hästar absolut måste få hel vila. Det är en timmes arbete om dagen, inte särskilt hårt för de allra flesta hästarna. Där finns inte vilobehov egentligen utom kanske mentalt och sen om ryttaren inte varierar arbetet och t o m sitter på ridbanan 6 dagar/vecka, ja absolut vila i så fall:crazy:

Människor som tränar en timme om dagen behöver inte paus från det bara för att, vi kan inte jämföra hästens arbete med vårt eget, 8 timmar/dag...:cool:
Däremot mentalt kan både hästar och människor behöva vila.

En häst som tränas hårt för lite mer prestation behöver vila från just det mer krävande arbetet. Men den vilan kan vara att få göra annat, lite mindre krav, gå i skogen, osv. Det måste inte vara total vila från ridning/arbete. Går hästen i för liten hage är det inte säkert vilan är så positiv, för lite rörelse för hästens behov.

Men ändå känns det ju skönt för en själv att ge lite vila ibland, tror oftast det är mera mattes samvete och behov som styr dock.

Så ser i alla fall jag detta med vila.

Ettie/ som saknar poäng att vifta med i frågan:)

En sak som är viktigt med vila (som verkar glömts bort i denna diskussionen) är att småskador får chansen att läkas ut. Jag var på ett seminarie för en veterinär som handlade om just hållbarhet för ett tag sedan, den veterinären framhöll vikten av vila för att ge hästen en chans att läka ut smått. Exempelvis så beskrev hon att alla hästar efter hård ansträngning får en reaktion i kotlederna som om de inte får läka kommer att leda till kotledsinflammationer.

Eftersom just kotledsinflammationer är bland de allra vanligaste orsakerna till hälta fick jag iaf en tankeställare. Väldigt ofta antar man (jag iaf:p) att hästar som får kotledsinflammationer får det för att de rids av en för dålig ryttare i en för dålig form. I verkligheten är vi mest amatörer som rider och naturligtvis är inte form och ridning helt perfekt och optimal för hästen hela tiden. Men om vi ger hästen vila och möjlighet för återhämtning minskar vi risken för kotledsinflammationer-och an massa annat. Så jag är helt för vila! Även för äldre hästar. Kan ju vara att man bara skrittar en månad typ.

...och eftersom vi har en hjälmdiskussion som blossar upp då och då måste ni läsa denna artikeln. Jag tror inte på Gud-men nån nånstans ville nog få fram ett budskap!

KL

Gör ett snabbt inhopp i vilo-diskussionen igen. Jag tycker att det där med vila eller inte vila är individuellt och mycket beroende på vilken typ av häst eller hästhållning man har. Jag kan ju bara tala för mig själv när jag säger att jag vill lägga in några veckors vila eftersom min häst lätt blir trött, framför allt i huvudet. Man märker på henne att efter några dagars ridning så tycker hon inte att det är lika roligt längre = hon tappar den där framåtbjudningen som jag kämpat så hårt med att få fram. Det kan hända även om vi bara varit ute på lugna skogspass nån vecka eller tränat flera pass i ridhus. Om jag då lägger in en dags vila så märker jag stor skillnad när jag sitter upp nästa gång, då har jag en pigg och alert häst som tycker det mesta är kul igen.

Att ställa av några veckor i vinter tror jag inte skulle innebära någon katastrof för vår del då Ebba går i en enorm hage många timmar per dag och flocken hon går i är ganska aktiv och hon rör på sig mycket även de dagar jag inte rider. Hade hagarna varit grusrutor på 40 x 40 m så hade behovet av motion så klart varit större. Det är inte svårare än att man anpassar sig efter hästen. Femåringen jag hade kunde jag absolut inte ställa av, han höll sig knappt på mattan om han gick 5 dagar i veckan men med Ebba känns det som att jag inte har nåt att förlora på att ge henne lite avbrott emellanåt.

+ 1 på den!

Nämndes det hur långa vilorna skulle vara eller hur ofta de skulle läggas in för att de skulle ge maximal effekt sas?

En annan diskussion jag har haft med lite olika tränare är det här med skritt, framför allt på unghästar. Min ena tränare anser att man inte ska "skritta" ihjäl en fyraåring genom att vara ute längre stunder i skogen och skritta på långa tyglar. En annan tränare tyckte att jag kunde ge mig ut och skritta långa rundor, både för hand och uppsuttet, så länge hästen tycker att det är kul. Hur resonerar ni?

Jag är väldigt för avsutten skritt. På unga hästar tycker jag skritt på hårt underlag är en av de högsta prioriteterna! Min häst har fått skritta mycket i sina dagar, men så är han tänkt som fälttävlanshäst oxå, kanske spelar roll?

Från början var det 3 km skritt i snöre för min häst (då 2.5 och ohanterad). Efter typ 2-3 år gick han dryga milen på långa tömmar - både han och jag tycker inte så bra om promenader.

Hans vilor har även varit en blandning av helvila och avsutten skritt. Det längsta han har vilat var 1 månads helvila efter treårs och efter det 1 månad skritt på hårt underlag.

Ang maximal effekt så var det (iaf innan om jag inte är helt ute och cyklar) rätt välkänt att man skrittade fälttävlanshästarna 1 månad på hårt underlag efter tävlingssäsongen innan man började trimma dressyr/hopp under vintern inför nästa säsong.

Ang uppsutten skritt så sitter jag på när jag skrittar fram (om inte hästen är vild och galen på bortaplan - då skritt för hand och sedan trav uppsuttet) men sitter fortfarande inte kvar på ryggen när jag skrittar av min häst. Han blir 8. Jag skrittar heller inte ute i skogen mer än nödvändigt när jag rider normalt med sadel och aldrig rena skrittpass på ryggen. Helt enkelt för att hans skritt inte gynnas av mig på ryggen :) Hellre ute och virra bland träden barbacka med lite bus :p

Medan mammas sto väldigt gärna är ute och skrittar i timmar, de bär sin ryttare i skritt helt annorlund!

Senast ändrad:

Det finns helt klart en risk för microskador om man tränar en häst hårt, som man absolut kan läka av med vila, och den vilan kan lika gärna (om inte tom helst av allt) skritt en månad. Det är att ställa av jag tror är dåligt, för äldre hästar! att vila yngre hästar är jättebra och ingen diskussion om det.

Dessutom anser jag att träna en häst för lätt-msv dressyr inte är någon hård ansträngning- om man inte tränar åt helvete fel dvs. Dressyr= lågintensiv styrketräning!

Många (inte alla) gamla hästar behöver hållas igång lätt för att inte tappa för mycket muskler. En gammal individ har svårare att sätta muskler än en ung. Tappar de för mycket muskelmassa belastar de sina leder mer under igångsättningen. Leder som i flera fall är i sämre kondition än dom var när dom var 3 år - det är fysiologiskt och ej sjukligt att man får sämre leder med åren.

Därför tror jag att det är dåligt för gamla hästar att vila

/jocfin (som läst 40 p fysiologi)

Hur lång vila talar du om egentligen? Mitt gamla tävlingssto är 22 år tappar varken muskler eller har dåliga leder. Stelheten väntar jag också på.

Sen sätter man ju inte igång pang bom utan man har ju sina skritturer och jogg-turer vilket gör att även den äldre hästen hinner med i den fasen.

Jag tror MER på hur man rider till vardags och hur utevistelse-situationen ser ut att det är det som avgör hur stela hästarna blir och hur mycket muskler dom tappar i vila

Kan man inte rida på ett korrekt sätt spelar det ingen roll hur många fysiologi poäng man läst :cool:

Pontevecchio : :bow:

Fast forskning visar också att det tar hästar 6-8v att tappa nån egentlig muskelmassa. En häst som ges möjlighet att röra sig i hage ordentligt lär
inte falla ur så att det tar flera månader och skapar en onyttig belastning
av nån veckas vila.

Och självklart anpassar man motionen till skicket, då får man inte slitaget av igångsättningen. Sen tror jag inte att så många vilar sina hästar i två månader, det är nån vecka här och nån vecka där det handlar om.

Om man på en gammal häst fortfarande är på lätt nivå kan man nog räkna med att man inte
ridit sin häst så bra att man förbättrat dens hållbarhet, då får man ge den vila och en chans att
vila ut skador.

Dressyr är inte alls lågintensiv styrketräning, de flesta hobbyryttarna klarar inte att
gymnasticera sin häst så. Vi sliter på dem. Låt dem få återhämta sig!

Och ska du träna själv så kör du inte fullt ös i en timme varje dag, du kommer lägga in vilor där du belastar mindre/på ett annat sätt. Om Zlatan höll på för match varje dag, tror du inte att Milans ägare skulle ta chansen att casha in på det då?

Hoppar också in i vilo disk. Nu har jag en ung häst, så hon får vila när hon behöver. Blir både kortare och längre vilor för henne. Men även min förra häst som var äldre fick vila lite både sommar och vinter. Jag planerade ofta vilan till min semester vintertid. Sätter verkligen mina hästar högt på prio listan men de kan vara skönt med en veckas hästledig under vintern på varmare plats. Hade absolut gärna sett att hästen reds ut då men hos oss så är de svårt att hitta någon som vill skritta ut en vecka mitt i vintern. Då får det bli någon veckas vila i stället och jag tror inte en frisk häst som går i hage hela dagarna mår dåligt av de.

Kl

Visst blir det en retning och en liten skada i muskulaturen vid arbete. Men varierar man arbetet och underlag brukar de flesta hästar hålla för det lätta arbete de flesta hobbyryttare kräver av sina hästar utan massa viloperioder.

Håller man en gammal häst mjuk till vardags så stelnar den inte avsevärt av en veckas vila heller. Visst tror även jag att de flesta riktigt gamla mår bäst av lite daglig sjukgymnastik. Men är hästen väl riden och gymnasticerad normalt så tål den ofta en v vila tex. Det gör tom min som är 28 i år.
Men gymnasticerad den inte ORDENTLIGT till vardags så kommer den stelna av några/någon dags vila. Att rida gammal häst kräver nogrannhet på vissa saker som man inte får problem med om man skiter i med yngre djur.

Jag tror statiskt arbete är det som dödar hästarna. Gärna på samma underlag i obalans. Då kommer kotledsprpblem som ett brev på posten. Och stelhet lika så.

Där håller jag med dig. Och en massa vila rekommenderar jag inte heller för då blir det ofta bryska igångsättningar för att "hinna med". Men att ge nån vecka under sommaren och att under vintertid köra lite lugnare, ev ställa av bör en häst klara och må bra av.

Det jag menar med att ryttare borde läsa träningslära är just för att komma ifrån detta
tragglandet som jag ser många pyssla med. Rider man runt runt på volten i dressyr är det inte
varierat att nästa dag rida runt runt på volten fast med ett hinder i vägen.

Håller med! Skrev KL också. ;)
Kunskap är bra. Så att läsa på är bara bra.

Nej, men jag håller med. Kan man inte rida så är det ju bra om hästen får vila från slitaget. Men då hoppas ju jag att folk lär sig om balans, lösgjordhet och gymnasticering av hästen mer än ställer av/rundsmörjer då och då.
Så svårt är det inte att lära ut ridning som inte sliter så mkt. Men om man mer fokuserar på vad som snabbast genererar hyfsade poäng så kan man missa den biten.
Jag ser större problem med hur folk rider och vad vissa tränare lär ut än hur folk vilar sina hästar.

Men rider man illa på banan en dag och offroad i skritt i terräng nästa etc och någon dag vila brukar hästar kunna hålla även för kass ridning x antal år.

Jag talar om att ställa av sin häst i några veckr/månad.

Och som jag tidigare poängterat har jag tror jag inte att det gäller ALLA hästar. Uppenbarligen inte din.

Träffade fö en gammal avelsbedömmare och kunnig ryttare under en jobbresa nyligen. Han höll helt med om överstående. Han bad mig att "snälla var noga att lära ut det till unga flickor".
Han såg det som ett problem hur man inte lär ut vikten av balans. Och höll med om att vi har så fina hästar i Sverige idag att det största problemet var att de rida i obalans, därför de går sönder. Och att tränare tyvärr missar det.

Fast forskning visar också att det tar hästar 6-8v att tappa nån egentlig muskelmassa. En häst som ges möjlighet att röra sig i hage ordentligt lär
inte falla ur så att det tar flera månader och skapar en onyttig belastning
av nån veckas vila.

Och självklart anpassar man motionen till skicket, då får man inte slitaget av igångsättningen. Sen tror jag inte att så många vilar sina hästar i två månader, det är nån vecka här och nån vecka där det handlar om.

Jag pratar om att vila en månad. Inte en vecka.

Vår veterinär säger också det, alltså att folk tror ofta att hästarna tappar mycket mer än vad dom egentligen gör. Om de står länge i boxvila är det en annan sak, men så länge de går i hage tar det rätt lång tid innan de tappar både kondition och muskler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 670
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka