Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Vissa tränare har ju svårare än andra att acceptera andra än sig själva och sitt koncept;).

Och nej, jag har ingen aning om vem du rider för - men har mina aningar;)

Jo, det var väl så jag tyckte med egentligen.

Angående Hella så fick jag höra igår att hon ev. kommer och har träningar på den anläggningen jag står på :). Hoppas verkligen att det blir av!

Det är ju bara att gratulera isåfall *gott avundsjuk*

Vissa tränare har ju svårare än andra att acceptera andra än sig själva och sitt koncept;).

Och nej, jag har ingen aning om vem du rider för - men har mina aningar;)

Ja det är rätt vanligt tragiskt nog.. jag kan ge ett annat exempel som är kryptiskt för att inte avslöja vem det handlar om.

Men en tränare tolkade vad en annan "större" tränare har sagt till sin egen fördel utan att förstå att hon har tolkat helfel, och det kan vemsomhelst inse som sett träningarna ifråga att det definitivt inte handlar om samma tolkning.

Samma tränare har även en märklig inställning till att rida framåt/ rida långsamt med bjudning och förstår helt enkelt inte att det hon lär ut handlar om oenergiskt undertempo vilket innebär att alla elever rider på låga 50% på tävling oavsett om det handlar om LC eller LA (eleverna når i stort sett aldrig högre) Men hon har ju tolkat rätt och alla andra fel :grin:

En elev till ovanstående beklagade sig lite på en tävling till mig då hon fått undertempo på hela bedömningen att hon aldrig får rida framåt för sin tränare, hästarna travar aldrig utan dom smyger fram, och på nått mirakelöst sätt skall hästen och ryttaren förstå att dom måste rida på dubbelt så mkt framåt på tävling vilket blir en omöjlighet då ryttaren tycker denne tappar kontrollen och det blir i stort sett omöjligt att utföra några rörelser i denna för ryttaren enorma mega trav (som bara är vanlig normal trav).

Så man förstår ju att det är helt livsfarligt ibland om man hamnar hos fel tränare som på pappret ser väldigt bra och rätt ut, bokstavstränare och ett stort elevnät, det måste ju vara bra, eller hur?

Frågan jag brukar ställa till de berörda när de frågar är ja men när man tävlar på helg efter helg år efter år och aldrig höjer sig till knappt godkänd nivå procentmässigt eller utbildningsmässigt då måste man ju på nått sätt inse att denna tränaren är helt fel ute i sina tolkningar.

Min tränare (tänker inte nämna ngt namn) blev väldigt besviken. Hon tycker att det är en mkt duktig ryttare men att upplägget för cliniken inte var sevärt och att det helt enkelt inte var ngn ide att stanna då.

smaken är som baken, varför blir ni så upprörda?

Förresten, har din tränare varit ute och tävlat på din häst än som du skrev om för några månader sedan i någon tävlingstråd ? Hur gick det?

*delvis kl angående vilodiskussionen*

På sommaren brukar min häst stå ca 4-5 veckor, missar jag tävlingar så gör jag, vi har så dåliga hagar hemma så jag unnar honom verkligen att få vara iväg på bete och bara ha semester.

På vintern får han 1-3 veckor som är lite lugnare, dvs skritt i skogen, lätt jogging och inte några krav.

Även vuxna hästar lär sig nya saker (kanske inte nya rörelser men man höjer ju kraven på kvaliten på rörelsena) och behöver smälta det både psykiskt och fysiskt.

Överlag verkar han ha många sunda träningstips. Tex ifrågasätter han varför många dressyrryttare envisas med att sitta och galoppera i evigheter runt, runt på sina hästar istället för att göra som ft-ryttarna. Tre minuter hacking, tre minuter skritt, tre minuter hacking.
[/url]

Nu känner jag mig lite puckad, men hacking, vad är det? :)

Angående att vila hästar. Jag har inte haft en planerad vila för min ponny på 8 år.

Hon lyckas skada sig i hagen typ två gånger om året vilket ger 2-4 månaders vila varje år. När hon väl börjar komma
igång efter lymfangit eller vad det nu kan ha varit och börjar gå bra, kanske startat ett par tävlingar med placeringar/vinster,
så brukar man hitta henne i hagen med ett sår i munnen eller med lymfangit igen, trots preparerad grushage som aldrig blir blöt.

Däremot så är hon alltid finare efter att hon vilat. Jag och tränaren brukar säga att hon vilar sig i form och att man i princip
skulle kunna åka och tävla FEI programen efter tre veckors vila för då är hon som läckrast. ;)

Hihi Ironwill titta:

bild12.jpg

Jag sydde på lurv och då blev den precis som jag hade tänkt! :love:

Tack för hjälpen !! :bow:

Alltså nja... när jag väl fattade hur man skulle sy för att kunna fästa tråden blev det ju lättare :angel:

KL

Jag borde egentligen klaga för den prickiga ponnyns heaves är värre än någonsin så nu kommer jag väl ALDRIG att rida igen, men! No way! Idag är jag glad för jag blev tillfrågad att grooma i Palm Beach sista helgen i januari och gissa vilka hästar är där då?

Totilas, Ravel, Salinero, Valegro och Tinnes djur! :banana:

Måste helt klart köpa nytt objektiv till stora kameran. :D

Att en häst som är 9 år gammal och redan är i GP kan behöva lite mental paus tror jag ingen ifrågasätter.

Det måste ju vara väldigt individuellt från häst till häst. Jag tycker bara att man ska fråga sig varför man ställer av sin häst, så att man inte gör det på 'rutin' för att man alltid gjort det. Jag tror att det är få äldre hästar som mår bra av att ställas av helt. Min erfarenhet, och allt jag höra från alla mina veterinärkollegor som jobbar med häst, är att äldre hästar lätt blir stela om de får stå, och att det tar längre tid för dom att komma igång igen.

Min häst har korta viloperioder med jämna mellanrum. Det märks när han behöver lite extra vila. Det blir 3-5 dagar som han slipper jobba. Efteråt är han ofta betydligt trevligare. Kompisens häst blir en pina om hon vilat mer än en dag.
Så det gäller att hitta vad hästen trivs med och anpassa sig efter det.

Pga av mig blir det mer vila på vintern eftersom jag inte kan rida när det är för kallt. Men han rör sig rätt mycket i hagen så han står inte och stelnar till.;)

*kl*

Men ååååhåhåå vad dött det är här på dressyr nuförtiden, var är alla roliga diskussioner om allt och inget? Eller är det bara jag som har tråkigt här?

Galoppera utomhus i friskt tempo.

Hmmmm? Att hacka trodde jag var rätt sakta... inom galopp i alla fall, att hackecantra är långsammare än att cantra ( vilket borde vara det du gör om du intervalltränar?)

Fast det är klart.....för en dressyrryttare är hacka kanske fort:devil:

Senast ändrad:

*kl*

Men ååååhåhåå vad dött det är här på dressyr nuförtiden, var är alla roliga diskussioner om allt och inget? Eller är det bara jag som har tråkigt här?

Man har inte roligare än man gör sej :p Ni får väl sätta igång lite diskussioner?

Hmmmm? Att hacka trodde jag var rätt sakta... inom galopp i alla fall, att hackecantra är långsammare än att cantra ( vilket borde vara det du gör om du intervalltränar?)

Fast det är klart.....för en dressyrryttare är hacka kanske fort:devil:

Tja..eftersom detta är en dressyrsida så är det väl bäst att skriva "friskt tempo" så blir det lagom..;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar