Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag håller helt med dig om vilan:). Kommer att ställa av min som är typ lika lite, kanske lite mindre riden än din. Barbie kommer att vila typ halva december och januari. Tycker det brukar göra stor skillnad på så unga hästar med vila då det är som att börja rida en mycket äldre häste efter vilan. De blir stadigare och förstår vad som begärs av dom:).

Så resonerar jag också.:) Min första unghäst lyckades alltid dra på sig nån form av skada under vintern och fick vila i några veckor, när jag red igång henne sen så var hon alltid finare än innan vilan. Jag inbillar mig att kroppen "kommer ikapp" under tiden de vilar, musklerna utvecklas ju bäst under vila och om det är nån mikroskada så hinner den förhoppningsvis läka ut.

Denna hästen är en "slow learner" och jag är jättenoga med hennes vila för att hålla uppe hennes arbetsglädje och energi. Jag har ingen brådska med henne så jag ser inte att vilan skulle skada henne på något vis, men det är som sagt alltid kul att höra andras åsikter.:)

Jag tycker också att vila ger mycket, även på min låga nivå. :D Min häst känns helt annorlunda efter lite helvila. Sen får den ju inte bli för lång, men sådär två veckor är rätt lagom. I våras vilade han för en liten skada + dålig reaktion på butta. När vi kom tillbaka igen kändes han bättre redan på första seriösa dressyrpasset, än vad han hade gjort innan vilan. Mer med i huvudet, mer vuxen helt enkelt som Fioarano säger!

(Han är 11 men bara riden seriöst och vidareutbildad senaste 1-1,5 året)

Jag tycker inte det är ngt fel med att ge hästen vila. Mina brukar alltid få ngn månad på vintern även om jag tycker behovet är större på unghästar. Det är inte bara för deras skull utan även för min egen del kan det vara rätt skönt att inte göra något särskilt ngn månad om året.

även för min egen del kan det vara rätt skönt att inte göra något särskilt ngn månad om året

Herregud vad skönt ! Jag klättrar på väggarna när min häst vilar. Nu ska hon vila 1,5 vecka och sen skritta ½ vecka och redan första dagen började jag tröstäta. :crazy::crazy:

remmis: vad tråkigt att din tränare blev så besviken att h*n gick efter en kvart när h*n kört så långt

Förlåt men jag tycker det låter mest dumt, varför inte stanna om man har kört så långt? Hon är ju dessutom en väldigt bra ryttare så det är svårt att förstå hur man inte får ut något av att se henne. Hade gärna gjort det.

jag har också jättesvårt att se hur ngt kan vara så apkasst att man kör 40 mil för att sen vända i dörren efter 15 minuter. Därför ställde jag frågan vad det var som var SÅ illa.

Jo, det var väl så jag tyckte med egentligen.

Angående Hella så fick jag höra igår att hon ev. kommer och har träningar på den anläggningen jag står på :). Hoppas verkligen att det blir av!

Min tränare (tänker inte nämna ngt namn) blev väldigt besviken. Hon tycker att det är en mkt duktig ryttare men att upplägget för cliniken inte var sevärt och att det helt enkelt inte var ngn ide att stanna då.

smaken är som baken, varför blir ni så upprörda?

Inte alls upprörd, tyckte bara att det var synd att ha åkt så långt och inte ens ge det en chans. Men som du säger, man får tycka precis som man vill utan att det behöver vara varken rätt eller fel. :)

Jag tycker det är rätt värdelöst att ställa av hästar på vintern, det verkar vara mer för ryttarens bekvämlighet än för hästens bästa... Vill man ge hästen vila för HÄSTENS skuld så bör den få vila under sommarhalvåret, när det finns bete och bra underlag att röra sig på i hagen!

Vintervila som det ser ut för de flesta hästar innebär antigen en knölig hårdfrusen hage som knapt går att röra sig i eller ensam i en liten grusruta sonm knapt går att trava i. Ser öht inget positivt med det. Hästar är skapade för ett liv i rörelse, det gäller oavsett ålder!

Även om det är en unghäst så behöver den inte bara stå och hänga, man kan tex skritta ut i naturen eller gå promenader. Dvs vila från träning och krav! :)

remmis; utan att någonsin ha sett en clinic av HK så förstår jag vad din tränare menar. Det blir som att ha en oerhört kunskapsrik professor som föreläsare men som inte kan förmedla sin kunskap på ett bra sätt. Hjälper inte hur mkt man vet och kan om man inte har förmågan att pedagogisk lära ut det.

det är väl ingen som är tillnärmelsevis upprörd? jag tyckte bara det lät befängt att ngt skulle varit så totalt apkasst att man åker 40 mil och stannar 15 minuter. Utöver det lägger jag ingen värdering det hela ö.h.t, däremot bad jag om lite utveckling av varför det var så oerhört kasst att man väljer att göra så.

Fast har man en unghäst och har vettiga förhållanden runt utevistelse och uppstallning så kan man ju inte välja att vänta med lämplig vila 6 månader för att det råkar vara vinter - varför i hela friden skulle man göra det?

det finns faktiskt många som har bra utetider och bra hagar där hästarna rör sig obehindrat även vintertid.

sen håller jag med dig om att har man INTE såna förhållanden så är det inte lika hästvänligt att ställa av mitt i vintern, om hästarna går ute 6 timmar och står på box resten. Men riktigt så hårt att det skulle gälla alla kan vi ju inte hård dra det eller hur? De flesta rent allmänt som jag känner som ställer av vintertid gör det för att det är mörkt, isigt och jävligt och de inte har ridhus. dessa hästar bor då på landet och det brukar betyda att de går ute 07-21 typ. finns inget att bekymra sig över då ö.h.t ang. att hästen vilar.

Min tränare körde 40 mil enkel resa för den cliniken, hon gick efter 15 min. Men hon nämnde att det va fint med marschaller

Det säger nog mer om din tränare än om clinicen. Hon hade nog kunnat snappa upp ett och använtbart tips om hon hade stannat tiden ut.
Hella Kuntz är en av världens skickligaste ryttare.:angel:

*KL*
Min häst kommer ev. att ställas av i vinter om det blir så mkt snö som förra då vi "endast" har ett 20*20 ridhus och han tycker att det fortfarande är jobbigt att galoppera på ridbanan som är 20*40 + att han lätt tappar motivationen och då vill jag inte traggla i ridhuset för att starta om totalt med framåtandan. Istället blir det trickträning och om vädret tillåter uteritter. Just nu har han vilat 2 veckor pga växtvärk och behov av kiropraktik.

Hjälper inte hur mkt man vet och kan om man inte har förmågan att pedagogisk lära ut det.

Håller med om att bara för att man är en duktig ryttare, så innebär inte det per automatik att man är en duktig pedagog.

Min tränare körde 40 mil enkel resa för den cliniken, hon gick efter 15 min.

Det säger nog mer om din tränare än om clinicen.
Hella Kuntz är en av världens skickligaste ryttare.:angel:

Kapat lite av svaren.
Håller med jovius. Oavsett om pedagogiken var bra eller inte, så nog lär man sig ett och annat av hur proffsen rider dvs om man är tillräckligt duktig nog för att se...
Jag tillhör inte eliten på något sätt, men bra ridning är bra ridning, oavsett om man kan ta till sig vad de säger eller inte. Jag hänger helst på framridningen oavsett inriktning, enbart för att se hur ryttarna jobbar sina hästar. Men det är ju jag det :cool:

Å andra sidan för att vara elak, vem f-n är HK? Hon hänger inte på buke, alltså kan hon inget... Eller...?

Håller med Centaur till stor del. Ofta vilar folk som tävlar sina hästar på vintern för att udvika onödiga tävlingsuppehåll, men om man ska vila hästen mer än någon vecka ska det vara på sommaren tycker jag.

Min ställs aldrig av längre, vilket jag anser att vuxna hästar inte behöver. Han får ett par veckor med bara skritt i skogen 2-3 veckor på vintern oftast, och ibland under sommarhalvåret om han känns trött.

En unghäst är en helt annan sak. De behöver arbetspauser för att hänga med, precis som Fioriano säger.

KL
Angående, träning, vila eller mental break så kan man gå in på Eurodressage och läsa om Carl Hesters clinic på 2011 Global dressage Forum.

Han gav tex sin 9-åriga GP-häst en fem veckor lång vila i hagen och därefter skritt på hårt underlag i tre veckor. Inte för att den var skadad men för att låta den vila mentalt. Överlag verkar han ha många sunda träningstips. Tex ifrågasätter han varför många dressyrryttare envisas med att sitta och galoppera i evigheter runt, runt på sina hästar istället för att göra som ft-ryttarna. Tre minuter hacking, tre minuter skritt, tre minuter hacking.

Här är länken till hela artikeln. Moderatorn får ta bort den om det inte är ok så får ni googla istället.
http://www.eurodressage.com/equestrian/2011/11/08/carl-hester-has-fun-factor

Åå behöver dressyrhästar mental vila, varför då? Man skall ju ändå rida då kan den ju lika gärna tävla för det är ju ändå ingen skillnad mot ett pass i ridhuset men vad vet Carl Hester :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 670
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka