Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Han har gått utan nosgrimma störren delen av sitt liv. Har nu märkt att de gärna hamnar på sniskan efter en liten stunds ridning! Men engelsk + snokrem sitter på plats. :) Tycker inte de är så svåra att prova in förutsatt att de är tillräckligt stora i omkrets. ;)

Såg att Hööks har ett med vit fodring i Xfull, såg fint ut! Synd att pannbandet inte hade vit fodring bara. Finns aldrig lösa pannband att köpa i Xfull...

Hihi, då rekommenderar jag inte Dyon (eller hur det nu stavas) men de har väl ändå inga dressyriga träns :p

Tror han hade varit stilig i vit fodring både uppe och nere :bump:

Jag älskar Mias ländtäcken. Hade ett i bävernylon med fleecefoder och ett i ull. Helt underbara! Och deras fästen sitter som sagt längre ner så går att sätta i sadelgjordsstroppen :)

KL

Kort update från mig och Ebba!

Denna veckan är det "dressyrvecka", vilket innebär att det blir två dressyrpass för tränare, jag red för en tjej i tisdags och imorgon kommer min vanliga tränare ut till oss. Vi fastnade faktiskt på film i tisdags men eftersom pojkvännen har usb-sladden så har jag inte kunnat ladda in den i datorn ännu, alltid är det något.:( När jag kollade filmerna lite fort på kameran så var det stor skillnad på oss, även om det är mycket (läs: massor!) kvar att jobba med så behöver jag inte längre rida häcken av mig för att få fram hästen i varje steg utan hon har lite egen framåtbjudning. Det syns tydligt i slutet på passet att ju mindre jag gör desto bättre går det, och i slutet av travarbetet kändes hon fantastiskt fin.

Utomhus har jag höjt ribban lite, eftersom pålle har fått bättre kondition och framför allt mer muskler och mindre fläsk så har det börjat bli världens cirkus när hon fått vila ett par dagar, det blir spännande att ställa av henne för vintervila... Vi var ute på en längre skogstur i eftermiddags och jobbade mycket med galoppfattningar och i backar.

Problemet med alla våra uteritter är att hästen sliter skor till förbannelse, hon skoddes för lite mer än tre veckor sen men hon ser redan bedrövlig ut på fötterna så min ordinarie hovslagare kommer ut nästa vecka för att sko om henne. Jag rider henne bara 3-4 pass i veckan varav minst ett i i ridhus men eftersom jag skrittar mycket på asfalt och vi har mycket hårda grusvägar så sliter det ändå. För att vara ärlig så är jag väl inte helt nöjd med den nuvarande skoningen, jag tycker att hästen borde se bättre ut på fötterna när hon är så pass nyskodd, även om hon har dålig hovkvalité och äter både biotin och kiselgur vilket gör att hovarna drar iväg. Det ska bli intressant att se om det är nån skillnad när min hovslagare skott henne.

Jag funderar på att göra en ombesiktning innan jag ställer av för vintervila för att kolla så inget nytt kommit upp under tiden jag ridit henne. Hon besiktigades i mitten på september utan problem men eftersom hon inte har ridits så kontinuerligt innan så känns det onödigt om hon först ska vila en månad och sen visar det sig att det är nån skit när man rider igång. Hur gör ni, ställer ni bara av eller kör ni regelbundna vet.checkar? Med mitt bagage kollar jag hellre en gång för mycket än för lite, jag tycker det är väl investerade pengar i slutändan...

Tänkte skriva "jag bokade biljetter till GHS igår så ska kanske spara tränsjakten tills dess!" Men sen kom jag på att jag har letat grimmor och träns där i Xfull förut, men det är ingen som tar med den storleken. :(

Blir att åka till Hööks och klämma! Tack för input!

Kl

Var på Hella Kuntz clinic i fredags i Mjölby och jag säger bara herregud vilken hästmänniska :bow::bow:, så inspirerande!. Hon var väldigt noga med användningen av yttertygeln och att hästen ska gå fram och få igång sina bakben och att den redan från början ska skolas innerskänkel-yttertygel. Man såg otrolig skillnad på hästarna och Hella red två av dem varav en blev som en helt annan häst på bara några minuter. :love:
Var även med som hästskötare på den öppna träningen dagen efter och det var verkligen kul att se vilken skillnad det blev på hästarna.
En fras som verkligen satte sig var "mjukna i innerhanden, du behöver egentligen ingen innertygel" vilket jag tänkte på när jag red dagen efter och hästen tackade Hella för att slippa bli dragen i innersidan. (Vilket jag mkt väl vet eftersom min tränare, som också varit mycket i Tyskland, kör samma princip, men det verkar ta ett tag innan polletten ramlar ner.:crazy:)

Någon mer som var där?
Stor eloge till arrangörerna förresten:bow: med marschaller upp från parkeringen, snittar och förfriskningar och små presenter till alla.

Min tränare körde 40 mil enkel resa för den cliniken, hon gick efter 15 min. Men hon nämnde att det va fint med marschaller

jag va också där men va nog dock inte lite imponerad som du:D
en helt ok clinic men jag har definitivt varit på bättre

Håller med att clinicen i sig inte var så imponerande, däremot var jag imponerad av Hella själv, även om det kändes som hon gillar att rida och utveckla hästar mer än att hålla clinic.
Gillade att det syndes en tydlig förändring när hon hoppade upp och red den ena hästen.

remmis: vad tråkigt att din tränare blev så besviken att h*n gick efter en kvart när h*n kört så långt

Håller med om att Hella red jättetrevligt och jag hade nog helt ärligt hellre kollat när hon red under hela tiden;)

Ja, helt fantastisk:love:
Du menar S.Ms häst va? Den andra fuxen (4-åringen) var iof också trevlig.

japp jag menar S.Ms. den va ju verkligen en fröjd att kolla på! fick även reda på att den sista ryttaren hade kvalat både en till dressyr och hoppning i flyinge. inte många som lyckas med de

Varför ska du ställa av hästen alls när den varit igång så kort tid? Jag ställer aldrig av om det inte är en nyinriden häst.

Vad bra att du frågar, det är alltid nyttigt med andra infallsvinklar! Jag hade nog tänkt mig en vintervila eftersom hästen inte har blivit riden speciellt mycket innan hon kom till mig, hon reds in förra hösten, vilade t.o.m januari och reds fram till försommaren. Under denna hösten så har hon gått ganska intensivt (3-4 pass i veckan varav ett eller två för tränare) och jag ser det som en möjlighet för henne att mogna både mentalt och i kroppen.

Jag tycker det gör ganska stor skillnad även på lite äldre hästar om de får vila eller åtminstone gå lite lugnare under några veckor. Jag tycker det är en rätt stor omställning att gå från nästan inget arbete alls under ryttare från maj t.o.m september för att sen köra "fullt ös", men det kanske är jag som resonerar helt tokigt? Min tränare anser inte att hon ska vila alls, möjligtvis gå lite lugnare pass under några veckor, och det gör väl inte mig nåt egentligen, men jag är kluven, jag ser ingen anledning till varför hon inte kan vila. Varför anser du att man inte ska låta dem vila? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar