Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V
KL
Kort update från mig och Ebba!
Denna veckan är det "dressyrvecka", vilket innebär att det blir två dressyrpass för tränare, jag red för en tjej i tisdags och imorgon kommer min vanliga tränare ut till oss. Vi fastnade faktiskt på film i tisdags men eftersom pojkvännen har usb-sladden så har jag inte kunnat ladda in den i datorn ännu, alltid är det något.
När jag kollade filmerna lite fort på kameran så var det stor skillnad på oss, även om det är mycket (läs: massor!) kvar att jobba med så behöver jag inte längre rida häcken av mig för att få fram hästen i varje steg utan hon har lite egen framåtbjudning. Det syns tydligt i slutet på passet att ju mindre jag gör desto bättre går det, och i slutet av travarbetet kändes hon fantastiskt fin.
Utomhus har jag höjt ribban lite, eftersom pålle har fått bättre kondition och framför allt mer muskler och mindre fläsk så har det börjat bli världens cirkus när hon fått vila ett par dagar, det blir spännande att ställa av henne för vintervila... Vi var ute på en längre skogstur i eftermiddags och jobbade mycket med galoppfattningar och i backar.
Problemet med alla våra uteritter är att hästen sliter skor till förbannelse, hon skoddes för lite mer än tre veckor sen men hon ser redan bedrövlig ut på fötterna så min ordinarie hovslagare kommer ut nästa vecka för att sko om henne. Jag rider henne bara 3-4 pass i veckan varav minst ett i i ridhus men eftersom jag skrittar mycket på asfalt och vi har mycket hårda grusvägar så sliter det ändå. För att vara ärlig så är jag väl inte helt nöjd med den nuvarande skoningen, jag tycker att hästen borde se bättre ut på fötterna när hon är så pass nyskodd, även om hon har dålig hovkvalité och äter både biotin och kiselgur vilket gör att hovarna drar iväg. Det ska bli intressant att se om det är nån skillnad när min hovslagare skott henne.
Jag funderar på att göra en ombesiktning innan jag ställer av för vintervila för att kolla så inget nytt kommit upp under tiden jag ridit henne. Hon besiktigades i mitten på september utan problem men eftersom hon inte har ridits så kontinuerligt innan så känns det onödigt om hon först ska vila en månad och sen visar det sig att det är nån skit när man rider igång. Hur gör ni, ställer ni bara av eller kör ni regelbundna vet.checkar? Med mitt bagage kollar jag hellre en gång för mycket än för lite, jag tycker det är väl investerade pengar i slutändan...