Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Sällar mig till skaran i diskussionen om vila, och skulle vilja inflika att hästen tappar inte muskelmassa ö.h.t förrän efter 6 veckors vila..... och ju bättre kondition den är i, innan vilan, desto mindre och saktare går det att tappa. Med andra ord så är hästen i god kondition och muskelstatus innan en vila så går det utmärkt att skritta runt i en månad utan att hästen tappar några muskler att nämna ö.h.t, dvs man underhålls rider bara på lågintensiv nivå. Av samma anledning, dvs hur länge det tar innan hästens kondition och muskelmassa börjar dala, så behöver man inte heller, som många tror, skritta igång två veckor om hästen vilat två veckor och var i god status innan vilan. Man kan rida på rätt direkt "som vanligt". Jag tror många skulle må bra av att veta sånthär, för det är en sån hets ibland vad jag tycker mig se, bland hobbyryttare att "intensivträna". "I tävlingskondition" för många är konceptet att liksom rå-rida, och då blir det väldigt slitsamt arbete, särskilt som vi ju på hobbynivå sällan förmår att arbeta hästen helt optimalt balans och form mässigt. Jag tror det är därför skadestatistiken är som störst just bland hobby tävlingshästarna. Dessutom så känner man till det här med ingångsättning efter en kortare vila på en häst i god status, så tar det ju heller inte särskilt långa perioder "borta från matchen" dvs man behöver inte känna att man får sin planering förstörd tränings och tävlingsmässigt för att hästen ska vila ett par veckor och sen tar det femtielva veckor att sätta igång den igen.

Den stora nyckeln till framgång och hållbar häst är ju hela upplägget på ridningen och arbetet, och då krävs det att man kan lite träningslära, så det tycker jag verkligen alla borde se till att sätta sig in i - det är ju dessutom rolig kunskap :)

Senast ändrad:

Om man på en gammal häst fortfarande är på lätt nivå kan man nog räkna med att man inte
ridit sin häst så bra att man förbättrat dens hållbarhet, då får man ge den vila och en chans att
vila ut skador.

Dressyr är inte alls lågintensiv styrketräning, de flesta hobbyryttarna klarar inte att
gymnasticera sin häst så. Vi sliter på dem. Låt dem få återhämta sig!

Och ska du träna själv så kör du inte fullt ös i en timme varje dag, du kommer lägga in vilor där du belastar mindre/på ett annat sätt. Om Zlatan höll på för match varje dag, tror du inte att Milans ägare skulle ta chansen att casha in på det då?

Som jag skrivit 1000 ggr snart menar jag inte en veckas vila!!!

Dessutom:
Jag skrev lätt- msv klass. Vi är väl ganska få här på forumet som rider svår dressyr? Så den kategorin människor som du beskriver är nog ganska väl representerad. Vi som bara sliter på våra hästar.

*kl*

Om jag bara får förtydliga vad jag menar eftersom flera människor verkar ha lyckats undgå det=

1. Jag tror att det är dåligt för många äldre hästar att ställas av helt= inte ridas/skrittas/ledas en månad under vintertid, då hagar vintertid sällan leder till någon direkt rörelse att tala om.

2. Jag tror dock inte att en vecka hit eller dit är dåligt.

3. Unga hästar mår bra av att vila.

Jag rå-rider aldrig eftersom jag inte tror att en dressyrhäst behöver prestera mer än max 25% av sin fysiska uthållighet vad gäller kondition.

Senast ändrad:

*kl*

Vilodiskussionen är jättesvår tycker jag. Jag har själv en häst som jag envisas med att rida sönder mest hela tiden och eftersom han är konstaterat skör har jag i samråd med min duktiga veterinär kommit fram till ett schema över fyra veckors intervall med tre veckors upptrappande träning och sedan en veckas vad hon kallar "aktiv vila". Inget stillastående - det konceptet trodde inte hon på (inte jag heller, i alla fall inte med tanke på att han går i en typisk "storstadshage" som är platt och visserligen uppmuntrar till spring eftersom den är lång och smal, men inte direkt ger någon motion att strosa runt i) men däremot totalt uteblivna krav, skritt i låg och stretchig form, tömkörning, uteritter och helt enkelt ingen samling eller hög fart.

Jag tror faktiskt det är få som har så bra hagar runt storstäderna i Sverige att hästarna - om de skall stå kvar på träningsanläggningar under tiden - får sitt motionsbehov tillfredställt om de bara skall stå och skrota i en hage i en vecka i sträck, för mig är det faktiskt enbart lathet från ryttarens sida och inget jag tror gynnar något djur. Troligen skadar det inte heller, men så jäkla svårt är det inte att spänna på sig en pannlampa och gå ut och gå under vilan, det tror jag de flesta gånger att ryttarna mår lika bra av som djuren... :angel:

Jag har stallkompisar som skickar iväg sina unga hästar på vintern till stall utanför staden med stora, kuperade hagar och tio-tolvtimmars dagar ute och kombon unghäst och vila på sådant sätt köper jag fullt ut. Ridhäst i full kondition, is, kyla och stå still i en platt hage i sex timmar om dagen för att bli "friskare och mjukare"? Njet, I nicht buy. ;) Men ägaren mår nog bra, som slipper frysa om tårna.

Jag håller HELT med dig ang. vila under "anläggningsformer". Skrev lite om det i mitt första inlägg. Under såna förhållanden finns det inget som helst främjande för hästen att ställa av den, men jag ser en hel del folk som ändå missar det tyvärr.

Jag har alltid undvikit att vintervila min häst just pga att utetiderna är förkortade och att de helt enkelt står och häckar mer vintertid än när de har bete. Han har då gått i bra hagar, stora och måttligt kuperade, men utetiden har varit ca 7-8 timmar vintertid och det har jag inte mage till, att låta honom stå och vila på box större delen av dygnets timmar.

Nu står jag sen 5 år tillbaks på ett ställe med stora, men platta hagar, där de går ute ca 9+ timmar om dagen vintertid, forfarande för lite för att ställa av helt tycker jag, även om de busar loss och rör sig rätt bra i hagarna (finns alltid grässtrån att gå och leta runt efter och ingen lera utom vid grinden plus vi brukar lägga in trädstammar och grenar), så hos oss blir det aktiv vila dvs nedtrappning ett par veckor, i regel över jul och nyår. Då ger vi oss ut på skritt turer, i ljus såväl som mörker, alternativt mullar runt lite i skogarna. Min häst är en sån som inte går i taket av ens helvila, han skulle aldrig bli konstig eller understimulerad även om jag ställde av honom helt under rådande förhållanden. Men han blir ännu gladare och mår bra i kroppen om han får aktiveras om än lätt, och vila skallen lite och bara gå utomhus. Vi har ridhus, så jag har ingen anledning att ställa av annat än att jag försöker spara på min häst lite och ha nedtrappnings perioder ett par gånger ett par -tre veckor i stöten över ett år. Har alltid upplevt att arbetet blir bättre när man sen tar upp det igen, och hästen fräsh och fin!

I övrigt har jag lärt mig av veterinär att tre veckor är minimum för att läka ut begynnande småskador man ännu inte märkt av konkret. lite kuriosa i förbifarten.

Senast ändrad:

KL
Jag helvilar unghästar i perioder utefter hur deras träning/utbildning är upplagd.
Med unghäst tänker jag upp till 6 års ålder.
Sedan lägger jag inte in helvilor alls. Min erfarenhet är tyvärr att de kommer i alla fall. En hovböld, ett sår, lymfangit osv är sådant som gör vilor i alla fall.

Däremot kan jag lägga in skrittveckor. Då jag antingen skrittar för hand, eller uppsuttet i 1-3 veckor.
Jag har stora kuperade hagar med lutning så de rör sig ganska mycket.

Jag brukar lägga in 4-6 vilodagar fördelade över en månad. Däremellan får mina dagar då de endast skrittar.

Resten av dagarna är medelhårt, varierande arbete.

Jag tror inte man får hållbara hästar av att vila längre perioder.
Jag tror att det är individuellt och att det är själva träningsupplägget som gör hästar hållbara.

Varför anser du att man inte ska låta dem vila? :)

Min erfarenhet säger mig att de flesta hästar har en tendens att fixa till "vila" av sig själva...dvs de får någon skada som tvingar dom att stå under nån period hit o dit. Hästar är ju gjorda för att använda sina muskler regelbundet o även om du avstår från träning en period för att vila huvudet så mår de flesta hästar bättre av att då få traska i skogen istället. Att helt gå i hagen utan skade anledning tror iaf inte jag på.

Jag har ju själv en 5-åring som tävlat denna säsongen. Hon går nu i skogen 2 dgr o i ridhuset 2 pga mörkret o däremellan skrotar hon i hagen å så har jag tänkt rida henne hela vintern. Då slipper man små överraskningar som unghästar annars kan hitta på när man sätter igång dom efter vila!:idea:
Min 9-åring går som vanligt hittills eftersom han tävlar småtävlingar fortfarande. När det blir kallt så kommer även han att enbart gå i skogen o lättare ridning i ridhuset vid behov en kortare period.

Fiorano! Det är inte alls säkert att din bruna ponny passar i vit fodring! Min Majsan är ju samma bruna färg på o hon ser inte klok ut i vit fodring! På henne har jag helbruna eller svarta träns med mycket bling i pannan istället.:D

Fiorano! Det är inte alls säkert att din bruna ponny passar i vit fodring! Min Majsan är ju samma bruna färg på o hon ser inte klok ut i vit fodring! På henne har jag helbruna eller svarta träns med mycket bling i pannan istället.:D

Krävs naturligtvis bild med ett sådant uttalande:p. Velar fram och tillbaka här:D!

Nån skrev om remont på unghästar, och det är vad jag rider på nu. Men hon är verkligen super och mycket stilla i munnen och den sitter egentligen alldeles för löst:o. Är inte orolig för att hon ska börja konstra med munnen för att jag börjar rida på aachensnok ist:). Variation är bra;). (Samma veterinär som jag hänvisade till tidigare ang hållbarhet framhöll även variation av utrustning. Tre träns i olika utföranden rekomenderade hon-jag gillade henne:D)

Nu minns jag inte riktigt hur gammal din ponny är?

Men många hästar får nyp i kinderna av engelska/aachengrimmor, särskilt då unghästar med växande och ibland vassa tänder.

Nu minns jag inte riktigt hur gammal din ponny är?

Men många hästar får nyp i kinderna av engelska/aachengrimmor, särskilt då unghästar med växande och ibland vassa tänder.

Hon är f-07 så till våren borde hon ha fällt sina tänder? Blandar alltid ihop åldrarna på när dom fäller, om det är 1.5, 2.5, och 3.5 eller 2.5, 3.5 och 4.5?

Jag kommer heller aldrig ihåg hur det är. Mina vuxna hästar går också med remont, förutom när dom har kandar (i princip bara på tävling). Jag har inte gått på "trenden" att man ska byta nosgrimmor och bett, så är nog som sagt lite konservativ. Rider alltid med tvådelat tränsbett och remont och har aldrig någonsin haft skador i munnen på mina hästar, varken sår eller "belastningsskador" av bett. Vill inte börja tjafsa med olika bett och nosgrimmor när jag har något som fungerar och hästarna trivs riktigt bra bara "för att man ska det". Sedan är funktionen och komforten för hästen viktigast för mig, så där får fåfängan ta ett steg undan, även om jag gärna hade haft en snygg nosgrimma.

Enda hästen som jag inte har haft remont på var min connemara, hon försökte spränga alla nosgrimmor... :p

Jag hade fortsatt rida med remont ett tag till. Hon är så ung och kan kanske komma in i en trotsålder. ;)
Då är det skönt med remontnosgrimman.

Stella fick ont i munnen av engelsk nosgrimma när jag köpte henne, men hon var ju sned i munnen,
så den skavde sönder hela kinden på henne, men jag fick rida på remont i 5 år innan jag kunde byta till
engelsk nosgrimma efter det. Så vänta hellre för länge än byt för tidigt med den engelska nosgrimman
om du vill att hon ska ha det i framtiden.

Håller också med om vila när man står på anläggning.

Sen tycker jag att det är viktigt att (som vanligt) komma ihåg att hästar är individer. Min häst (15 år gammal) avskyr att vila. När han var avställd pga skada så matvägrade han i flera veckor och petade i sig max 4 kg hö per dag, och han är en ganska stor kille. Han fattar inte vad man ska göra i en hage heller, han står bara och hänger. Jobba är däremot det bästa som finns, näst efter att bli ompysslad.

En bekant hade en häst som hon red MSV på tills den var 28. När hon skulle flytta utomlands bestämde hon sig för att det var dags att pensionera sin kuse. Ett par veckor senare när hon besökte sina föräldrar där han stod så kunde man inte se att det var samma häst - svankryggig och knotig och gammal.

Olika hästar = olika behov av återhämtning. Sen för att använda liknelsen med Zlatan igen: Jag tror knappast att någon proffsidrottare lägger sig på soffan och käkar ostbågar i fyra veckor för att ta igen sig. De lär ju också använda sig av aktiv vila med lätta joggingpass och gymnastiserande övningar för att "vila sig i form". Ställa av helt tror jag inte alls på.

+IW

Jo, kommer att fortsätta rida på remonten iaf:). Min remont (som jag tycker är himla snygg) börjar dock bli rätt sliten och sönderputasd-den är numer brun på sina ställen framtill:/. Vill därför ha ett snyggt tävlingsträns, men det är ju inte förrän till våren vi ska tävla:). De nya remonter jag har kollat på är så himla blaffiga och jag tycker inte det är snyggt..

Kollat på Glen Gordons? Tycker inte de är så blaffiga (håller med dig om att det inte finns så många snygga remonter, inte ens riktiga märkesremonter).
Annars kanske du kan kolla utbudet på islandshästmarknaden, de har ju lite nättare som förmodligen passar din vackra fröken.

KL

När jag läser detta känner jag att jag är nog en dålig hästmänniska som aldrig har ridit en endaste unghäst på remont :o men dom har visst överlevt ändå :D

Klart dom överlever, dom överlever det mesta... ;)

Det hör väl till vanlighetern nuförtiden att dressyrhästar rids in i dressyrsadlar och med blaffiga nosgrimmor. Förut reds i princip alla hästar in i hoppsadlar för att man inte skulle störa ryggen och med remontnosgrimma för att inte störa tänder/kinder.

Ja jag var med på den tiden men jag tycker nog att det går lika bra med vilken nosgrimma som helst om man bara inte drar åt den! Mina sitter aldrig hårt över huvudtaget o jag har heller inga söndertuggade kinder på mina hästar.

Däremot tycker jag att remontgrimmor är hiskligt fula!:o

Fiorano: jag ska lägga in bilder ikväll men mitt med vitt fodring har jag sålt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Härnösand
  • Secret Santa 2024