Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V
Man kan liksom vara rätt snygg med hoppsadel som unghäst ändå!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går bara att hoppa upp till 110 i dressyrsadel, sen trillar man av, så den är inte alls mångsidig.
Jag föredrar hoppsadlar på unghästar, då de unghästar jag sitter på är en bit över 160-170 och de tenderar till
att lyckas klippa luftsprång på minst en meter ibland och då sitter man lite löst.
I en dressyrsadel så kommer man oundvikligen ner i sadeln mer än i en hoppsadel. Går inte att undvika
att det är ett faktum, även om man kan korta upp stigläder - och vem vill sitta med knäna utanför sadeln?
Men VARFÖR kan man inte rida i hopp/allroundsadel? Det undrar jag mest över?
Men alltså, kan man inte rida såpass i en hoppsadel så man kan rida in en unghäst i skritt-trav (lättridning)-galopp (lätt sits) utan att "skumpa omkring" och tappa balansen så bör man nog allvarligt fundera på att börja sitsträna.
Som du säger kan man rida dressyr i en hoppsadel, MEN man sitter helt annorlunda i en hoppsadel än i en dressyrsadel, det går inte att komma ifrån. Hoppsadlar är gjorda för att stå i lätt sits, hoppa i och för att ha en mer "lätt sits i" medans dressyrsadlar är tvärt om. Annars hade det bara funnits en sadel = dressyrsadeln om den är så mångsidig? Varför rider alla hoppryttare i hoppsadlar? Varför tar ingen fälttävlansryttare dressyrsadeln när de är ute och tränar?
Hihihi och förresten, jag som var uttråkad här på dressyr börjar gilla det här igen, älskar dessa diskussioner
du behöver inte skälla på mig Dont kill the messenger liksom. Flyinge gör som dom gör, och väldigt många andra med, men dressyr sadlarna har, precis som denna tråden vittnat om blivit vanligare och vanligare på unghäst.
Jag tycker argumentet för att inte rida in unghäst i dressyr sadel är högst vettigt och anammar det. Du får göra precis som du vill
Intressant med ämnet helvila/lågintensivträning etc..
Det du beskriver om att ha aktiv vila dvs att du mullar runt det går att jämföra med idrottarnas "vila" som de lägger in efter en riktigt tung träningsperiod när de släpper upp formen..
Har ni tänkt på att de nämner det ibland framförallt när det gäller skidor, att formen inte är så god för de befinner sig i en tung träningsperiod?
För att toppa formen minskar de träningen och kör lågintensivt, så att du upplever att hästen går mkt bättre efter att du har mullat/gett aktiv vila skulle kunna jämföras med det kanske?