Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Man kan liksom vara rätt snygg med hoppsadel som unghäst ändå! :love:

DSC00695-1.jpg

Det går bara att hoppa upp till 110 i dressyrsadel, sen trillar man av, så den är inte alls mångsidig. :mad:
Jag föredrar hoppsadlar på unghästar, då de unghästar jag sitter på är en bit över 160-170 och de tenderar till
att lyckas klippa luftsprång på minst en meter ibland och då sitter man lite löst. :d

I en dressyrsadel så kommer man oundvikligen ner i sadeln mer än i en hoppsadel. Går inte att undvika
att det är ett faktum, även om man kan korta upp stigläder - och vem vill sitta med knäna utanför sadeln?

Vilken tur att Kyra inte visste det när hon på visning hoppade 1.50 med Lucky Light i dressyrsadel;). jag var där och hon satt kvar:p.

Men VARFÖR kan man inte rida i hopp/allroundsadel? Det undrar jag mest över?

Jag har alltid ridit mina tidigare unghästar i hoppsadlar. Men med den jag har nu så blir det dressyrsadel-för jag har ingen annan sadel och har faktiskt inte råd att köpa heller. Men jag har inga problem med att galoppa i lätt sits i skogen för det:).

Han är inte min, dock var det jag som skulle vara piloten fram tills i vår. Han är bara två år och 170 hög.
Tyvärr så skadade han sig i hagen för ett tag sedan och står på boxvila efter en operation. :(

Åh nej, var det den som hoppade ur hagen och skadade buken? :( Ser ju verkligen jättefin ut, så snälla rara öron!

du behöver inte skälla på mig ;) Dont kill the messenger liksom. Flyinge gör som dom gör, och väldigt många andra med, men dressyr sadlarna har, precis som denna tråden vittnat om blivit vanligare och vanligare på unghäst.

Jag tycker argumentet för att inte rida in unghäst i dressyr sadel är högst vettigt och anammar det. Du får göra precis som du vill ;)

Jag har ju som sagt ridit in alla mina hästar i hoppsadel men det har väl mest blivit så "för att man ska det" jag har aldrig riktigt funderat över varför. Men sen har jag ganska snabbt övergått till att använda min dressyrsadel där jag känner mig mer hemma och har en bättre balans helt enkelt. Det är min anledning till ATT använda dressyrsadel hellre än hopp.

Men alltså, kan man inte rida såpass i en hoppsadel så man kan rida in en unghäst i skritt-trav (lättridning)-galopp (lätt sits) utan att "skumpa omkring" och tappa balansen så bör man nog allvarligt fundera på att börja sitsträna.

Som du säger kan man rida dressyr i en hoppsadel, MEN man sitter helt annorlunda i en hoppsadel än i en dressyrsadel, det går inte att komma ifrån. Hoppsadlar är gjorda för att stå i lätt sits, hoppa i och för att ha en mer "lätt sits i" medans dressyrsadlar är tvärt om. Annars hade det bara funnits en sadel = dressyrsadeln om den är så mångsidig? Varför rider alla hoppryttare i hoppsadlar? Varför tar ingen fälttävlansryttare dressyrsadeln när de är ute och tränar?

Hihihi och förresten, jag som var uttråkad här på dressyr börjar gilla det här igen, älskar dessa diskussioner ;)

Jag håller med dej på alla punkter o strök under det viktigaste. :D

Det är ju sadlarna som skiljer, här låter det som om det är ryttarna som är mer eller mindre duktiga. Så är det väl också förstås men sadlarna är balanserade på olika sätt, det är ju det som är grejen liksom säger jag också:confused:

du behöver inte skälla på mig ;) Dont kill the messenger liksom. Flyinge gör som dom gör, och väldigt många andra med, men dressyr sadlarna har, precis som denna tråden vittnat om blivit vanligare och vanligare på unghäst.

Jag tycker argumentet för att inte rida in unghäst i dressyr sadel är högst vettigt och anammar det. Du får göra precis som du vill ;)

jag läste och letade och ser inte var Ettie sa emot dej? Men jag måste fråga, fanns det inte ett annat -inte så hmmm, välbalanserat...inlägg här tidigare? Ett till från Niela. Är det hennes du svarar? För annars är väl tonen här väldigt trevlig?

vad konstigt?!
jag är helt hundra på att jag svarade Niela då jag läste mitt inlägg efter att jag postat det och det såg helt korrekt ut som svar till henne. Självklart var svaret till henne, jag vet inte vad som hände!!!! :(

kl

Här har varit svart igen då min rygg bråkar hela tiden. Fungerar skapligt ett tag för att nu göra ont som f''n igen. Ibland känns det tröstlöst.

Men ett glädjeämne är att jag idag haft sadel på båda -10orna, det är stort det:D

Grace har jag också för första gången "longerat" dvs tagit ngr varv i skritt i ett voltliknande mönster runt matte.

Intressant med ämnet helvila/lågintensivträning etc..

Det du beskriver om att ha aktiv vila dvs att du mullar runt det går att jämföra med idrottarnas "vila" som de lägger in efter en riktigt tung träningsperiod när de släpper upp formen..

Har ni tänkt på att de nämner det ibland framförallt när det gäller skidor, att formen inte är så god för de befinner sig i en tung träningsperiod?
För att toppa formen minskar de träningen och kör lågintensivt, så att du upplever att hästen går mkt bättre efter att du har mullat/gett aktiv vila skulle kunna jämföras med det kanske?

Så söt!! Hur går det med honom??

Kl
Jag har också ridit unghästar i hoppsadel, eftersom jag på den tiden brukade hoppa :p Har inte haft någon unghäst att rida sen jag sadlade om sas. Men, ett argument för att använda dressyrsadel är ju att om man alltid rider i det och aldrig brukar ha hoppsadel så känner man sig väldigt mkt tryggare i den sadel man är van vid. Iaf gör jag det. Så om man har en häst som "hoppar och far" så skulle jag känna mig säkrare i dressyrsadel.

Dvs, skall man rida in i hoppsadel så får man "öva" lite på den på en äldre häst, så man har vanan inne, annars blir det lite vingligt. Att många framstående dressyrryttare rider in i dressyrsadel beror nog främst på det tror jag, och inte att de är kassa ryttare med dålig balans. Som feel bla skrivit så är hoppsadelns balans helt annorlunda, och givetvis är det stor skillnad för ryttaren också.

Intressant med ämnet helvila/lågintensivträning etc..

Det du beskriver om att ha aktiv vila dvs att du mullar runt det går att jämföra med idrottarnas "vila" som de lägger in efter en riktigt tung träningsperiod när de släpper upp formen..

Har ni tänkt på att de nämner det ibland framförallt när det gäller skidor, att formen inte är så god för de befinner sig i en tung träningsperiod?
För att toppa formen minskar de träningen och kör lågintensivt, så att du upplever att hästen går mkt bättre efter att du har mullat/gett aktiv vila skulle kunna jämföras med det kanske?

Väldigt intressant tanke! Den ska jag ta med mig till tävlingssäsongen nästa år. :-)

Ja det är den. Man hoppas på att musklerna ska hitta tillbaka till sin plats.

Snäll? :eek: När han kom fick man vara glad om man överlevde intaget. Han har bitit sönder ett par ridbyxor för mig också (pikeur, :cry:)
Men han rör sig flott, är mycket snygg och är jäkligt snäll så fort man kommer upp på ryggen på honom. Hon som red in honom satt upp
någon dag efter att hon fått dit honom, åkte runt två gånger och red sedan ut. :love: Han är snällare att rida ut på en Stella. :angel:

*delvis kl*
Om man låter bli att länka till blogginlägg så behövs det inte modereras.

/break_a_leg, moderator

jaha, jag hade tydligen lyckats förtränga att sånt inte fick länkas till. den länken redogjorde för flyinge modellen, vilket var syftet med länken, men det går ju givetvis bra för folk att googla och hitta samma info om de är intresserade. sorry!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar