Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

...och här kom inlägget som verkligen får mig att fortsätta min övertygelse om jag aldrig kommer att trycka fram en unge. Aldrig någonsin ever. Dom får så mycket hellre skära i min mage.

*kl*

Idag fick en av tjejerna i stallet rida Tetris. Är kanon att se henne från markne och hon ÄR verkligen en kossa! Tjejen rider jättretrevligt, mjuk och fin och hat lååånga ben att hålla om med. Så eftersom det såg så bra ut sa jag åt henne att prova galoppen (hon hade ingen graman på). Tjosan hejsan sa Tetris och blev ostyrbar och bockade. Jag hängde på gramanen och den hängde verkligen bara helt löst. Kossan gör jättefina fattningar utan att strula. Hur löser man detta nu då? Jag trodde att det berodde på att jag omedvetet ändrade min ridning när gramanen var på, men jag kunde inte alls se att tjejen som red idag gjorde det. Kossa kossa kossa.

...och kossan passade på att trampa av sig en sko också. Tredje tappskon i år. Alla på en lördag. Suck.

Jag tror jag red första gången efter typ 4 veckor, men det var för tidigt för mig. Kände det snabbt, och klev av. På måndag är min älsklings unge 8 månader, och jag är inte i gång 100 procent med ridningen. Men det beror mest på pållen.

det finns bara ett sätt ;) ta av gramanen och korrigera hästen varje gång den beter sig illa. dom är inte korkade, dom vet att det är svårare att vara bänga med t.ex. en graman som "håller i dom" oavsett om den är kort eller inte.
sen skulle jag påstå att nästan alla rider lite säkrare med gramanen på.
ta av den och träna, det finns inget annat vis. och jag är inte emot graman men det låter precis som om ni haft den lite för mycket och du/annan ryttare blir osäker/svagare utan den/hästen kan inte luta sig mot den och så förstår man inte varför det inte går.
det är iallafall min övertygelse. släpp huvudet och driv på, det löser nästan alltid allt haha! iaf på den nivån som vi här inne ligger på rent generellt.

lykke föddes den sjätte september och jag tror jag red två veckor efter... typ.
hästen skulle sättas igång och fick lugnande, red i hoppsadel och blev icke sydd!

...och här kom inlägget som verkligen får mig att fortsätta min övertygelse om jag aldrig kommer att trycka fram en unge. Aldrig någonsin ever. Dom får så mycket hellre skära i

Jodå! Trots att det gör jävligt ont, är det nog något av det häftigaste man kan göra.

Ja det är väl väldigt olika. Jag känner fortfarande att jag har dålig balans pga att alla magmuskler är borta. Så nu har jag köpt gymkort. Har dessutom x antal kilon kvar.....

haha jag kommer nog aldrig mer väga 62 kg... jävligt stor omställning ;)
jobbigaste är alla ridbyxor o ridstövlar - ALLT är för smått.
och jag är sjukt fattig så det blir inte något nytt (inte ens begagnat) till mig.
huvvaligen :p

Ja det är ju tur att man har dragkedja på stövlarna, får lämna lite öppet upptill. Ridbrallorna kommer jag tyvärr inte i ännu utan har köpt större och mina nya stövlar är jag osäker på om det någonsin kommer passa. Men så här fläskig som jag är nu vägrar jag att vara resten av livet.

haha ja jag tänker så om vänster stöveln - men högerstöveln GÅR det bara inte med...
det är stövlarna som är det största problemet tycker jag.
men jag ska faktiskt börja träna nu igen, främst för att jag känner att jag måste bli starkare i mage och rygg så jag kan förbättra min sits. man är rätt skadad... ;) förhoppningsvis kanske man kan loosa lite då också.

igång med ridningen vet jag inte när jag var faktiskt kom jag på nu, jag red ju inte min fux så mkt mot slutet... jag är nog igång nu sen jag köpte min gamla gentleman, men det beror inte på att jag fick barn utan att jag inte passade ihop med förra hästen och blablabla :)

Jag hade hoppats på att få sitta upp på min pålle för första gången ever kommande vecka. Hon har vilat en månad efter 4 månader inridning och utbildning. Men tyvärr så visade sig sadelgjords tvånget väldigt tydligt i torsdags när hon som ridit in henne kom till stallet för att rida första gången efter vilan. Så jag avvaktar ännu ett tag innan jag hoppar upp. Nu kommer jag köra henne till beridaren ett par gånger i veckan, och hoppas på att hon spänner av.

Planerat kejsarsnitt gick från 100% till 300 % säkert efter att ha läst här! Om det någonsin skulle komma nån unge vill säga!

åh! Vad töntiga ni är. Jag tänker i alla fall klämma ut en unge när det blir aktuellt. Ashäftigt ju! :idea: om man sedan väljer att inte följa råd om ridning så får man skylla sig själv. Jag har alltid följt råd om min rehabilitering (rygg och axel) och jag har alltid blivit av med problemet. När man ändå rider jämt så kan det ju vara nyttigt med ett avbrott... Jaja, det dröjer nog ett tag :p

What? Jag blir ju hellre sydd några stygn där nere än skärs upp rakt över magen och sys ihop där. Smärtstillande får man ju i båda fallen och det går ju (om allt går som det ska) mycket fortare att läka efter vaginal födsel är kejsarsnitt.

Jag tycker det verkar mycket läskigare att ligga uppsnittat från sida till sida och någron gräver ut en unge från magen på mig.

Man kommer ju knappast upp på hästen fortare om man väljer kejsarsnitt :).

nej det är väl flera veckors läketid? nu är ju oftast inte det man faktiskt prioriterar men jag tror det är jobbigare efteråt om man valt kejsarsnitt.

Alltså jag har inga vetenskapliga belägg men så här står det på babycenter:
"Det kan ta upp till ett halvår för kroppen att återhämta sig efter ett kejsarsnitt och en del kvinnor säger att de inte riktigt var sig själva förrän efter ett år. Du kommer att få rådet att undvika alltför stora ansträngningar i åtminstone en månad och t ex vridmoment med kroppen kan göra ont. Du bör undvika tunga lyft, så om du har villiga kandidater som kan hjälpa dig under den första tiden efter ingreppet är det klokt att ta emot all hjälp du kan få. "

Visst går det väll fortare vid vanlig förlossning, eller vad säger ni som vet??

Det är helt ok med mig att inte rida på en månad eller två efter förlossningen, det förväntar jag mig. Men det måste väll ta ännu längre tid vid kejsarsnitt? Det känns så i alla fall :).

Delvis KL

Hua vilka hemska historier att läsa :eek: ja jag kanske hellre avstår att rida några veckor än att spricka upp... Men helst av allt vill jag inte ens tänka på förlossningen än :o Den dagen den sorgen typ resultatet blir ju förhoppningsvis bra men just nu ser jag inte direkt fram emot det. Det låter ju dock som det är väldigt olika hur fort man kan rida det återstår att se helt enkelt.

Näemen SKÄRP ER!:rofl::rofl: Hör hur ni låter era fårskallar! *Alltså ALDRIG att jag klämmer ut en unge* Men sätta er på 600 kilos galningar som bockar av er så ni kan få livshotande skador DET går bra???

:rofl::rofl::rofl: Lyssna nu, att göra kejsarsnitt är ett sånt no no för en ryttare att det finns inte. De skär genom alla magmuskler o lycka till att få dom att funka ordentligt sen. Sen som Nissen sa, det är 4 ggr så lång läkningstid som en normal förlossning o dom allra flesta av oss FÅR ju normala förlossningar! Kejsarsnitt tar man till när det är akut o man inget val har.

Ryttare är ju tuffa brudar så sluta ynka er nu, det är INTE värre att få barn än att åka in i ridhusväggen o bryta nyckelbenet! Jag har gjort bägge så jag vet!:devil:

Sen när man rider efter, det är individuellt som sagt.

*delvis kl, riktat till Rumpnissen och Donatello också ;) *

Nu är det två veckor sedan min bebis föddes, jag blev uppklippt och ihopsydd och vill dö bara jag tänker på att sitta i en hård sadel igen hahaha, men hoppas jag är ihopläkt snart. Kan omöjligt tänka mig att jag sitter i sadeln 3 veckor efter förlossning, blev du sydd eller så? De flesta säger att man ska vänta iaf 5-6 veckor (om man har stygn och så iaf) innan man rider. En kompis till mig red för tidigt och stygnen gick upp och såret blev jättefult så hon fick klippa/sy om det och vänta 8 veckor till...

Grattis till bebben! Vad bidde det för sort?

Ja, jag blev klippt lite grann med förste o sydd med bägge. Men allt är så olika hur snabbt man läker o vad som känns bra. Jag menar att man ska ta allt som det kommer o med första bäbben ska man NJUTA! Tids nog är man frisk o glad o rider igen!:banana:

Fast att bryta ett ben går ju rätt snabbt i alla fall. :p Jag tog över 12 timmar på mig innan jag såg dagens ljus när jag föddes.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 657
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar