Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

mmm jag tänkte att det var ditåt (ser det vårt områden med omnejd haha) och har något att göra med DP..? :p

Är himla irriterande med tappskor!:mad: Min hovis är bara bäst i hela världen på att få skorna att sitta!:bow: Jag kan räkna de tappskorna jag haft på en hand på Grå. Och då är han ändå 9 i år!

Men hur länge planerar du att bo där uppe i urskogen? När ska du hem o bli godsägarinna?;)

Ja, jag har köpt en Eric L T sadelgjord. Nu går allt bra vid sadling om man tar det lugnt och spänner gjorden i omgångar. När hon får panik bör hon superspänd drar i väg och bockar. Förra veckan spände hon till och for iväg när vi skulle sitta upp, trots att vi innan hängt och dragit.

Usch vad jobbigt det låter, det är ju inte så roliga krumbukter dom brukar sätta av i vid sadeltvång.

Ja min förra hovis var också helt super! Är nog skillnad dock när det varmskos det blir lite bättre då enl min erfarenhet. Men nu kommer tetan att varmskos igen och jag är sååå glad att Jessica flyttat upp igen!! Jag trivs ju alldeles för bra här uppe:o. Blir kvar minst 1.5 år till så att jag får minst en fil. kand klar. Får se sen om jag blir kvar för att läsa in en magister också beroende på hur sugen jag känner mig på det då;).

Idag har jag ridit under en blå himmel och en vaaarm sol! Fåglarna kvittrade och rådjuren hoppade i skogen bredvid banan. Jättefint, men samtidigt skapar detta solfläckar i isen som tydligen är läskiga, rådjur som hoppar i skogen resulterar i hoppande häst på ridbanan och vädret i allmänhet ger pigga vårkänslor:p. Trots detta gick det riktigt bra idag och hon gjorde underbara galoppfattningar:love:. Nu ska vi bara klara att göra dom lika bra utan gramanen:p.

Jasså, det var du som snodde vår hovis :rofl:

Fast det är inget fel på nuvarande hovis heller. Dessutom ska jag ju få tävla hennes godkända ridponnyhingst :D

Ja fast bara nästan:p. Det var Johan som skodde Tetris när jag körde till smedjan. Jessica skodde bara fullblodet jag hade några gånger innan jag sålde honom.

Jessica skodde ju min fux när han bodde i skåne sommaren 2009 och sommaren 2010...världen är liten:D

KL

I går lastade jag Elle och åkte till tjejen som ridit in henne. Började halvbra med att hon inte ville bli lastad. :mad: Det hade ändrat lite på hästarna i hagarna så det höll på att busa och springa runt, så all hennes koncentration låg på detta. Så nu blir det last träning, hon som tidigare gått rakt på. Väl framme var hon nöjd och kände så klart igen sig. Gick ner till ridhuset och det var stor skillnad från förra veckan.:bow: Nu gick det att sitta upp rätt snabbt och sen red hon i alla gångarter utan problem. Känns skönt att vi inte behöver börja från noll bara för att hon vilat i en månad. Så i helgen åker vi tillbaks för ny ridtur och hoppas hon är lika snäll då så blir det nytt försök hemma nästa vecka.

Åh vad skönt att hon ger med sig! Förstår att du verkligen måste längta efter att själv få ride henne:).

Jag har varit på min tidiga morgonträning idag, och med den magisak gramanen på gick det hur bra som helst:). Ingen antydan till att fara iväg med näsan i vädret och inte en enda spark mot skänkeln. Kunde fortsätta jobbet med skänkelvikningar i trav och rak häst i galoppen på långsidorna. Fick verkligen en jättefin galopp i henne idag där hon var väl framme för skänkeln och verkligen kändes i uppförbacke:)! Yey! Nu ska vi bara göra samma sak utan att gramanen hänger där och slänger...

Ah! Ja, det var John (och Johan på senare tid) som skodde hos oss, redan innan han hade smedjan. Sedan fortsatte vi åka till Jessica när hon tog över!

kl

åhhh jag har haft så dålig känsla nu de senaste gångerna jag ridit, det har börjat jättebra och han är mjuk lugn och lyssnar (rider fram så att han ska vara mjuk och flexibel, lägre form, fram och tillbaka rätt "friskt" så att säga, helt vanlig framridning i mina ögon) men så har galoppen bara inte gått att få skruv på, jag har ändå förbättrat min sits något ENORMT på sista tiden, så att jag nästan är lite nöjd med den = otroligt.
jag hoppas att min teori om att han är känslig vid pälsfällning är korrekt för det har vart nu när det blivit lixom vår-vår, det kliar något sjukt på honom o.s.v. o.s.v. visst kan dom väl bli lite "konstiga" om de reagerar på sånt? ingen av mina tidigare hästar har brytt sig nämnvärt vad jag kan minnas varav två var sådana man inte ens behövde klippa...
jag har vart iväg och införskaffat b-vitamin och hoppas det ska bota ALLA ( :angel: ) våra problem för vi ska tävla om EN OCH EN HALV VECKA! :eek:

Testa att börja ge foderjäst dagligen? Alltid fungerat super för mina hästar. De blir blanka i pälsen, fäller och sätter bättre, får bättre kvalité på hovarna...

Annars får man bara acceptera problemen och hoppas att det värsta hunnit gå över till tävlingen ;) (Inte så mycket till hjälp, I know...)

det är foderjäst jag kör på, det blir b-vitamin av bara farten så att folk ska hajja haha. men jag kände mig bra korkad när jag kom på det där med päls... o jag ska ha jobbat med hästar...

haha acceptera problem gör jag aldrig ;) de ska lösas, men det är lixom ingenting med själva hästen och inte något annorlunda på något vis. därav var jag modfälld. men jag hoppas ja hittat min förklaring. haha!

kort sagt, det jag menade var: visst kan de bli lite knixiga vid pälsfällning ibland? jag har ju läst det men jag har aldrig upplevt det och jag har inte haft denna hästen så länge än :p

kl

Har nu blivit uppkollad av sjukgymnast och massör. Det är aldrig kul att inse att man är i sämre form än förr.... Blä!

Men jag blev inspirerad till att vända tränden i alla fall och jag tycker att det bör vara prioritet att göra en sån här koll regelbundet :idea:

Om du är korkad är jag minst lika korkad! :D Jag insåg igår att min häst alltid blir "trist" att rida när det blir vår men först i år när skillnaden var så Enorm mot tidigare flytperiod insåg jag att denna period sammanföll med att han höll på att sätta sommarpäls och såg ut som en rufsetufs i pälsen. :o

Jag gjorde inget åt det med b-vitamin (det skall ju inte hjälpa sägs det ju) utan ökade istället kraftgivan för att ge honom mer energi och protein - och då vände det efter någon vecka. Sjysst matte han har, som ägt hästen i tio år i år och ännu inte lärt sig hur han fungerar... :rofl:

KL

Nästa sommaren hoppas jag på ett föl efter Totilas i stallet.:bump: Mamman till min häst är nu på plats hos Schokemöle för att insimineras med färskt. Mkt spännande.

Oh, vad roligt! Speciellt eftersom det är begränsat antal ston!

Jag sitter och har tävlingsångest, som vanligt. Har anmält mig till en tävling påskafton, LB:2 och LA:3. Känndes lagom eftersom vi börjat komma igång efter skadan och än är jag inte fetare än att jag rida.

Men så har ju jag och sambon börjat med decenniets renoveringsinfall så det känns som jag borde lägga tiden på annat. Pluss att klasserna går efter varandra - i värsta fall skiiitlång dag - hur kul är det på påskafton?

Så nu sitter jag här och funderar på att avanmäla helt. Eller bara vara med i en klass och då kommer ju den eviga frågan, vilken? Suck. så här håller jag alltid på två-tre veckor innan tävling.

Är Toto begränsad i år? Det borde han inte vara med tanke på hur mycket de fryst på honom och hur gärna PS vill tjäna pengar på honom... Däremot är det troligen begränsad tillgång på den färska seminen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar