Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V
Jag har en häst som blir otroligt störd inför pälsfällning. Han har även otroligt svårt att sätta päls, det räcker att jag klipper honom i november, så växer det inte ut en enda milimeter, (jag överdriver inte) på HELA vintern. och jag täckar Light dessutom.
det jag fått lära mig är att det inte är pälsfällningen som är jobbig för dom, utan sättningen av nya pälsen. Min blir super öm i hela pälsen, minsta lilla ryck i pälsen från tex en dressyr gjord, under de veckor han är på G, stör honom.
fått som du, lära mig att b-vitamin och foderjäst osv inte finns några belägg för utan snarare proteinet. fast det jag fick till mig var att det isåfall behöver föreberedas långsiktigt, i förebyggande syfte för att ha effekt. Men funkar det på kortare tid är det ju kanon
Jag har tagit till mig detta iallafall och ska tänka mkt mera förebyggande inför nästa senvinter!
KL
Just nu är min Herre på strålande humör sen veckor tillbaks, då han som sagt är förbi fasen Pälssättning och pälsen rasar så det visslar om det (det som inte är klippt) och nya sommarpälsen sätts för fullt på det redan klippta.
Han är glad och harmonisk och i strålande form
Mjuk och följsam och lagom energi rik. Hade en underbar känsla under trimpasset igår, då han inte spände till en ENDA gång under HELA passet. Har annars än häst som har lätt för att växla mellan avslappning och spänning under synes oförklarliga anledningar under träning, och alltid varit sån även fast han inte är en särskilt skrämslig individ utan snarare rätt cool rent allmänt. Det gör det svårt ibland att stämma av balansen under hela passet liksom. Fast igår red jag rätt bra för att vara mig, så det underströk väl det jag redan vet, att utan SIS funkar det som det ska