Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

KL

Jag hade roligaste träningen på LÄNGE igår! Om inte nånsin! Det var sån jäkla skillnad från förra träningen att det kändes som att vi var ett helt annat ekipage. Förra gången provred jag en sadel som jag inte riktigt fick plats i, den här gången hade vi en sadel som vi båda trivs skitbra med (dressyrsadel för första gången på 3 år :bump: )- vilket gjorde att jag kunde koncentrera mig på vad jag gjorde mer exakt. Och shit va nyttigt det var! Jag är helt säker på att klassisk dressyr is the shit för oss, för sån skillnad som det kändes på hästen innan vi började rida för stallägaren och nu... ja, det är som att jag får en annan häst steg för steg.
Och igår, igår kändes det faktiskt som att jag kunde rida igen. :D Vilken fantastisk känsla det var, jag är helt lyrisk! Jag fick prova att bara få den där lilla extra energin i vändningar genom att röra foten i stigbygeln, men inte röra hästen och min häst som ofta framstår som en klump svarade. Där, för första gången, fick jag känna på att riktigt små medel funkar utmärkt på min drummel också! :love:
Hela passet var liksom så. Vi provade några gånger, sen helt plötsligt bara lossnade det och jag fick känslan av totalt samspel en liten stund. Jag har ju känt honom lätt att rida förut, men aldrig med såhär kort förberedning. Och jag har faktiskt aldrig fått det så bra förklarat för mig att jag lyckats få igenom -så här pass- små medel. Även om de fortfarande kan bli mindre, så känns det fantastiskt för ett ekipage som inte riktigt är igång (och där ryttaren fram tills i söndags hade glömt bort hur man rider :o).

Det hela kan sammanfattas med: häftig känsla. :love: :love:

(Jag förundras ibland över att jag tapper bort ridningen och de små sakerna när jag faktiskt behöver det. För egentligen vet jag ju att han svarar på små, små saker också- halterna och hur vi agerar ute är ju ett tydligt tecken egentligen. Men det har jag inte sett? :confused: )

Senast ändrad:

Jag har en häst som blir otroligt störd inför pälsfällning. Han har även otroligt svårt att sätta päls, det räcker att jag klipper honom i november, så växer det inte ut en enda milimeter, (jag överdriver inte) på HELA vintern. och jag täckar Light dessutom.

det jag fått lära mig är att det inte är pälsfällningen som är jobbig för dom, utan sättningen av nya pälsen. Min blir super öm i hela pälsen, minsta lilla ryck i pälsen från tex en dressyr gjord, under de veckor han är på G, stör honom.

fått som du, lära mig att b-vitamin och foderjäst osv inte finns några belägg för utan snarare proteinet. fast det jag fick till mig var att det isåfall behöver föreberedas långsiktigt, i förebyggande syfte för att ha effekt. Men funkar det på kortare tid är det ju kanon :) Jag har tagit till mig detta iallafall och ska tänka mkt mera förebyggande inför nästa senvinter!

KL
Just nu är min Herre på strålande humör sen veckor tillbaks, då han som sagt är förbi fasen Pälssättning och pälsen rasar så det visslar om det (det som inte är klippt) och nya sommarpälsen sätts för fullt på det redan klippta.
Han är glad och harmonisk och i strålande form :) Mjuk och följsam och lagom energi rik. Hade en underbar känsla under trimpasset igår, då han inte spände till en ENDA gång under HELA passet. Har annars än häst som har lätt för att växla mellan avslappning och spänning under synes oförklarliga anledningar under träning, och alltid varit sån även fast han inte är en särskilt skrämslig individ utan snarare rätt cool rent allmänt. Det gör det svårt ibland att stämma av balansen under hela passet liksom. Fast igår red jag rätt bra för att vara mig, så det underströk väl det jag redan vet, att utan SIS funkar det som det ska :cool:

*kl*

Jo då, då kom den fjärde skon också att hamna i leran... Helt ofattbart! Har aldrig under alla mina år med hästar varit med om att alla skorna åkt av en efter en. Oftast kan det isf vara en problemhov som dom ofta tappar skon på, men här har dom gått varvet runt. Suckelisucksuck.

Innan skon åkte så tömmade jag lite iaf och hon var helt super! Lätt och självbärig om än aningens elektrisk:D. Både travade och galopperade för en miljon:love:! Har anmält till en klubbtävling 22/4. Om galoppen inte är bättre tills dess kan jag alltid rida med gramanen på då.

Hade också en omgång med tapelitapptapp i höstas. 3 st åkte av inom 20 d.

Som tur är kan min boxgranne slå på skor (som inte är totalt demolerade dvs) annar hade jag dragit nåt gammalt över mig. Man blir så trött.

Får du rida med graman på klubbisen altså?

Den är supersnygg den där killen:love:!! Håller tummar och tår att du får en sån fast med Stellas speciella utstrålning:).

*kl* på tal om tappskor, min nya häst har inom 2 veckor dragit av sig 3 skor, vänster fram 2 ggr.

Blev nyskodd idag vid 17-18 tiden, med konstens alla regler för att han inte skulle dra av sig ngn framsko.

20:30 ikväll när de kommit in får jag ett sms att han dragit av sig vänster fram IGEN! Som tur är var hovslagaren kvar i stallet än och gjorde en specialare för att skon ska sitta kvar. Har boots på honom men tycker inte att de sitter där de ska. Bäst hade veredus "teknik"boots varit men 1500kr för att ha i hagen...nja....

Någon som har tips o trix?

Imorgon ska jag skynda mig att rida min häst för 4de gången på 3 veckor....håll tummarna för att skon sitter kvar.

Ja, det är mest en ridskoletävling där ungarna har inspänningstyglar osv på ponnisarna också, så det är inte så noga:). Är dessutom Clear Round-bedömning så inga placeringar att slåss om.

Attans!! Nu känner jag mig nästan gnällig:p! Det enda trixet jag kan komma på är att skaffa travar el islandsboots som borde kunna funka som Veredus svindyra variant. Budgetvarianten är jättestora hela mjuka gummibotts som verkligen täcker hela vägen ner på baksidan av hoven.

Ja, det är mest en ridskoletävling där ungarna har inspänningstyglar osv på ponnisarna också, så det är inte så noga:). Är dessutom Clear Round-bedömning så inga placeringar att slåss om.

fast ärligt.
vad är meningen att tävla oavsett nivå om du måste ha gramanen på liksom :confused: du får ursäkta men jag fattar inte syftet. får man ens HA en sån tävling,om än träning, där hjälptyglar sitter på ? :( vad ska bedömnings siffrorna grundas på liksom? vad får du ut av det som ryttare?

Senast ändrad:

Jag föll pladask och tänkte "Den där ska jag bara ha!" Den är rörlig och har bra exteriör!

Så jag hoppas på en liten palominohingst nästa år. Blir den snorfin gör det inget om den växer över lite. :angel: Annars får den gärna stanna som ponny.

Det är en helt informell ridskoletävling för att ungarna ska få prova på att rida program "under tävlingslika former". Alltså inte direkt korrekt utrustning på varken hästar eller ungar. Med min kossa hade jag helt klart tyckt att hon gott hade kunnat få ha gramanen på (får lägga ut en film snart så alla får se att "magin" kring den f-bannade gramanen är att att den hänger där). Rätt mycket också för att hon inte ska lära sig att inne på "tävlingsbanan" kommer man undan. Att jag vill vara med är mest för att jag behöver träna på att rida program. Om någon stör sig enormt på att gramanen är på kan jag precis lika gärna rida utom tävlan. Det kan helt kvitta för mig:).

Jo jag fattar att det är en träningstävling.
Fast jag har ändå aldrig hört om ngn sån, om än på klubbnivå, där hjälptyglar godkänns. Rider program gör man ju trots allt under bedömningsmässiga former och hur fanken ska ngn bedömning kunna ges om hjälptyglar är med, hur träningsmässigt det än må vara ? :crazy: vad f-n ska domarna säga liksom? sen att du anser att gramanen hänger frångår liksom inte faktumet. Personligen skulle jag hellre dö än ens tänka tanken. Kan jag inte rida ett program, om än på 50 procent utan hjälptygel, så rider jag inte programmet liksom. Är hästen inte miljötränad - jamen åk ut och miljö träna den då. Jag fattar inte ekvationen att den för den skull ska ha graman, om än hur långt hängande på sig. Den har effekt oavsett hänget, och det finns det klara studier på, det är inte magi du upplever : )
Du har drabbats av napp-syndromet ang. graman sen länge vågar jag påstå, du får ursäkta. Ok om du inte kan kicka det syndromet hemma på träning, men under tävlingsmässiga former hör den banne mig inte hemma. Det finns liksom en anledning varför den inte ens hör hemma i framridnings ringen liksom.

Senast ändrad:

Min underbara hovis kommer ut och slår på tappskor gratis. Mycket lättare att få ut honom att slå på tappsko än att få honom att sko? Nu har han satt tillbaka samma baksko 2 gånger istället för att sko om henne, men han ska ut där själv i morgon bitti och sko så att hon är redo för våran första pay&jump på lördag. :cool::eek:

Åh wow vad fin!! Frambenen är ju underbara och hela hästen bara glänser av karisma.

Om den blir för liten kan du skicka hit den så säljer jag den för en miljon dollar. :angel: (Amerikaner älskar isabeller.)

Haha, ja vi fick ju bud från ett par amerikaner på Stella för några år sedan på löjligt mycket pengar, de blev helt tokiga i henne. :rofl:

Ja, alla har ju rätt till sin åsikt och i detta fallet håller jag inte med dig. Att säga att man "hellre skulle dö" än att rida träningstävling på en hjälptygel, tja, det för stå för dig. Så allvarligt tar jag varken på min ridning eller andras. Har heller aldrig sagt annat än att gramanen är min tröst och säkerhetsbälte? För mig kommer det alltid att kännas bättre med en ridning utan direkta bråk och konflikter som inte leder nån vart. Den här "gramanperioden" och galoppbekymmer har vi gått igenom förut och gramanen har varit till god hjälp. Oavsett om folk på internet tycker att det är ett korrekt sätt att lösa problemet på eller ej. Jag har en supertränare med bra egna meriter och om någon är det väl henne jag ska lyssna på?

Tävlingen har inte godkänd domare utan det är en av ridlärarna. Vi har dessa "tävlingar" för att ungarna ska våga börja rida program. Om det innebär att dom gör det med gummisnodd på ponnyn-vad sjutton gör det? Vi har haft en sån här tävling innan i vår och det var så himla roligt hur peppade ungarna blev! Förra gången fick vi övertala dom att anmäla sig och denna gången skrev dom upp sig så fort lapparna kom upp i stallet:)! Det ska vara roligt att tävla och tycker dom bara det så kommer de att jobba mer och mer för att kunna rida bättre och ha koll på ponnisarna. Därför är hjälptyglarna tillåtna.

...och studier på hängande graman? Den enda studien jag läst är den LR har skrivit och mitt minne av den var att graman (korrekt använd) faktiskt hjälpte en hel del. Jag kan faktiskt inte se hur min hängande graman (som är fäst i sidorna) skulle påverka min häst-mer än att hon inte riktgt kommer fullt så högt upp med näsan som utan-vilket iofs är skönt eftersom hon annars nästan knockar mig.

jag tänker inte kommentera ditt tävlande med graman, för jag har sett tillräckligt mycket av dig för att veta att du ändå strävar åt rätt håll och att du känner din häst väl. Men jag är bara lite nyfiken på om du testat andra "nappar" för att på nåt sätt komma ur gramanberoendet "smygande". Tänker tex på Tiedemantygel som ju har delvis samma funktion just när hon slår upp huvudet? Också om du provat fast martingal? Jag skulle också kunna tänka mig att en väldigt löst spänd gummisnodd skulle kunna ha något mindre verkan än en hängande graman, bara för att den inte tynger ned och "känns" som gramanen.

jag tror inte du kommer få bort hennes beteende utan graman om du inte rider utan den.
gramansjuka går åt båda hållen, d.v.s. både ryttare o häst påverkas. du vet att hon inte kommer kunna kasta med huvudet men du lär dig aldrig känna nyanserna innan hon går emot och sen kastar eftersom gramanen maskerar problemet.

sen tror ju jag inte att hästar är dumma i huvudet så, de vet att om man hänger på det här, det här och det här inför ridtur blir det som en dessutom psykologisk spärr, så upplever jag det iallafall.
jag skrev lite om det här förra veckan också tror jag men tror ingen såg det eller så.

jag vet hur svårt det är att rida och jag har också haft gramansjuka, det tänker jag inte sticka under stol med. men det går inte att gå på problemen och stärka, stärka, stärka så problemen försvinner för det fungerar så. man måste korrigera problemen när de kommer för att bli av med dom.
och jag förstår att det inte är lätt men där tror jag att gramanen blir en senväg.

och jag är inte emot graman, jag har graman på min häst i skogen, om jag haft en taskig ridvecka, är trött o.s.v. o.s.v. och ska jogga så kan jag hänga den. men då planerar jag inte att verkligen rida ett ordentligt pass. oftast så tar jag av den.

jag hade hellre haft en fast martingal som bara hindrar hennes huvud från att skjuta upp som en kanon. går ju bra med en vanlig som du sätter fast en karbinhake av något slag i ringarna och stoppar på nosgrimman underifrån.

och jag har också haft hästar som liknande din "avgått" och varit direkt obehagliga men fast martingal är helt ärligt en mer ärlig hjälp, du känner allting men den häver de värsta utspelen sas.
jag säger inte det här för att jag tycker du gör fel, men det är bara för tips och för att du är ju så himla ambitiös och jobbar på o.s.v.
det kanske går att prova något annat, det bästa som kan hända är ju att du blir positivt överraskad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar