Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Detta är inte riktat enbart till dig Breccia utan till alla som skriver om Fioranos graman.

Jag tycker det är jättebra med buke när man undrar över en sak o får många förslag. Men i detta fallet så undrar Fiorano inte över något, hon skriver ärligt o öppet om sin graman, hon tycker det är ett problem men har kommit fram till att så här ska hon göra. Kan vi inte alla då släppa det där med hennes graman?

Ang att ungarna har inspänningstyglar o får prova på program så har jag sett det på flera ridskolor här också. Tycker det är jättebra att dom introduceras o uppmuntras till detta o även att hästarna då inte går som stjärnkikare utan i någorlunda form. Så små barn som det antagligen handlar om o dessutom ridskoleponnyer som kan alla knep så lär inspänningen göra sitt till en bättre ritt.

Jag kan absolut skippa det, men jag känner igen mig så väl, ibland kan det vara bra att få tänka lite. Men jag tycker fiorano är vettig o tror hon har rätt tänk.

Hoppas att det kan bli bra iallafall. Sen är det svårt att få folk att inte säga sin åsikt om just graman. Små barn o ponnier tycker jag absolut man kan hjälpa med en snodd eller liknande, de har tillräckligt mkt att hålla koll på o lära sig.

Jag håller inte med om träningstävling faktiskt, vare sig det är små barn eller andra. De kan ha precis lika roligt utan den, och måste de rida på den så kan de väl göra det när det inte är träningstävling? Jag har aldrig hört liknande att det är tillåtet även om det är en intern ridskole tävling. Jag tycker det sänder ett budskap om att hästens huvud ska vara nere punkt slut. Inte konstigt att de små barnen sen blir de stora vuxna som sitter och hänger på sina hjälptyglar.
Vad ska domaren döma när de rider omkring med sin gummisnodd menar du? På momentet form tex? Vad kul det blir för den ungen sen när den rider en annan liten debutant tävling utan snodden. Eller ska de helt enkelt bara vara kvar inom ridskolan och rida på sin snodd utan att komma vidare genom att lära sig rida utan den?
förresten var det ju en redovisad liten studie i senare nummer av Euipage tror jag, där man undersökt hjälptyglar och kommit fram till att användes mest frekvent av en rätt lågt utbildad hobby ryttare med privathäst uppstallad på ridklubb. typ. KOmmer inte ihåg exakta detaljerna utöver det.

Varför ingen får diskutera Fioranos graman förstår jag faktiskt inte? Då lär vi få sluta diskutera en hel del andra ämnen och ryttare också.
Tycker Breccia svarat klokt i övrigt.

Senast ändrad:

*kl*

Imorgon ska det tävlas för första gången på 5 år :eek:
Första tävlingen någonsin för lilla 4-åringen. Ska bli jättekul. Hoppas hon accepterar domarbord, staket och folk på läktaren i sitt ridhus. Ja jag är så puckad att jag debuterar på en lokal hemmatävling :D

Detta är inte riktat enbart till dig Breccia utan till alla som skriver om Fioranos graman.

Jag tycker det är jättebra med buke när man undrar över en sak o får många förslag. Men i detta fallet så undrar Fiorano inte över något, hon skriver ärligt o öppet om sin graman, hon tycker det är ett problem men har kommit fram till att så här ska hon göra. Kan vi inte alla då släppa det där med hennes graman?

Ang att ungarna har inspänningstyglar o får prova på program så har jag sett det på flera ridskolor här också. Tycker det är jättebra att dom introduceras o uppmuntras till detta o även att hästarna då inte går som stjärnkikare utan i någorlunda form. Så små barn som det antagligen handlar om o dessutom ridskoleponnyer som kan alla knep så lär inspänningen göra sitt till en bättre ritt.

:bow:

tio

På ridskolan jag red på som liten, fick man rida med hjälptyglar på klubbtävling. Det var allt från inspänningstyglar, tiderman och gummisnoddar. Dock aldrig sett graman på någon ridskolehäst.Red du med hjälptygel på lektion var det samma på klubbtävling. Ser inget större problem att man börjar så. När man rider märkeadressyr och LC handlar de ju mest om att rida korrekta vägar och från punkt till punkt. Kan vara nog så svårt när man i vanliga fall rider i stora grupper där hästarna oftast följer den framför. Var det gäller betyg på formen och gång på klubbtävling på ridskola kan jag tänka mig att det flesta får en sexa, det är inte det viktig.

Tack! Jag hoppas verkligen att folk här förstår att jag inte bara hänger på en graman för att min häst ska kröka på nacken. Det finns en plan, jag har en jättebra tränare (som andra här på buke som är på betydligt högre nivå än mig rider för). Jag känner dessutom min häst utan och innan-liksom att hon känner mig utan och innan. Det är lite till en nackdel just nu eftersom hon vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att jag inte ska våga säga åt henne... Men vi har gått igenom detta förr-och jag vet att gramanen hjälper-kossan ska bara veta att det inte är lönt att bråka-det sätter sig efter ett tag.

Ja, alltså det är ju uppenbart att vi inte alls har samma åsikt. Kan dock säga som så att hjälptyglarna på "våra" ponnier inte sitter så att de ska böja på nacken utan att de inte ska dra tyglarna ur händerna på ungarna. En går med halsförlängare mellan frambenen för att när hon blir lite hetsig gör hon "en Tetris" och det har hänt att hon nockat barn blodiga... Kan tillägga att det är en jättesnäll ponny egentligen-men just när det blir tävling blir hon lite pigg;).

Bild på en av dom ulliga ponnisarna med tillhörande barn från förra tävlingen:):
190666_10150117068353043_625268042_6607315_3440677_n.jpg

Ja var och en blir salig på sin tro. Personligen har jag svårt att se kombinationen hjälptygel och tävling, vilken nivå det än vara må, att höra ihop för de motsäger liksom sig själva om vi pratar dressyr och bedömning i dressyr. Men eftersom flertalet i tråden förefaller bli oerhört avogt inställda runt denna diskussionen så släpper vi den.

Ha ha mackan ta det inte så!;) Jag bara kände att just Fioranos graman var ett ämne som var rätt dött...:angel:

Ang ponnybarnen så går deras bedömning inte ut på att poängsätta form på ponnyn, utan oftast bedöms vägarna och hur de sitter o styr helt enkelt. En mycket enklare bedömningsform än en vanlig clear round. Man måste ju hålla i minnet att väldigt få av ridskoleungarna får ju egen ponny sen, detta är det längsta dom tar sig med sin ridning innan de blir stora o tänker på killar istället för ponny!:idea::D

Möjligt att jag missat hälften av diskussionerna runt F's graman, då jag inte hänger med här så frekvent hela tiden ;)

men ang. ponnybarnen så tycker jag diskussionen är relevant oavsett det du skriver. Bedöms de efter ett special program då alltså, dvs det är inte LC vi pratar om? Är det så kan jag självklart köpa att man kör efter annat upplägg. Fast är det LC så vidhåller jag det jag skrivit tidigare och den diskussionen har varit uppe många gånger i andra trådar, dvs hur snällt och efter vilka kriteria man ska döma på klubbtävling, KM osv. Här i länet vad jag erfarit, så är trenden att man faktiskt dömer så som programmet är avsett. Har skrivit protokoll många många gånger genom åren både på klubb och lokal, och där har det ofta varit så att domaren faktiskt anser att de stackars barnen kanske faktiskt inte skulle ställt upp, även om det var en klubb, just för att de knappt kan styra. Domaren vet inte ens hur den ska döma.
Jag tycker diskussionen utifrån det är relevant. Hur lägger man sig på en nivå som vare sig är knäckande för barnet, eller inleder den i falska illusioner inför en icke-klubb tävling? Utifrån diskussionen vi haft härinne är mitt svar ganska klart: iallafall inte genom att låta den rida på hjälptygel på hemmaplan och få bedömning x, för att sen peppas av föräldrar att ge sig ut på lokal och bli total manglad.
Hoppas du förstår vad jag avser i det att jag tycker den diskussionen är värd att föras och viktig rent allmänt? Fast nu ska jag inte babbla på härinne mer om det eftersom det blir OT. :D Men ämnet i sig ÄR värt att beakta i sig tycker jag i högsta grad!

Är väl inte off topic alls? Handlar ju om dressyr o hur man ska döma.

I dom fallen som jag sett har det handlat om ridskoleprogrammen, de där för märke 1 osv inte LC, LB alls. Och som jag sa, de flesta av de barnen kommer aldrig nånsin ut på tävling alls. På sin höjd en clear round på klubben om ridskolan lånar ut en ponny.

Så för att få ut fler barn så får dom ju lära sig att rida "program" tidigt. Allt för att väcka intresset o då är inte formen så viktig än, det är nåt dom får lära sig mer om intresset för dressyr-dressyr väcks.

Men att ha hjälptyglar på "riktig" clear round, det har jag aldrig sett förekomma här iaf. O DÄR håller jag förstås med dig, för det är ju tävling under träningsform o då ska man hålla på alla formalia förstås!

Hehe, jag reserverade mig för lite OT då det ju inte är den vanliga gnägg chat diskussionen liksom. ;)

men då är jag med! I min värld har det varit regelrätta dressyrprogram vi pratat om, med tillhörande bedömningskriteria och bedömningspunkter. Det är det jag pratat utifrån. Här rids sällan ngt annat på klubbtävling än såna program, så det var det enda som fanns i min värld liksom : ) Men om det är ngt annat blir det självklart lite av en annan sak.

och se va vackert - i slutänden blev vi rätt överrens :D

fast fiorano får ju egentligen "skylla sig själv" lite eftersom hon så varmt talar om sin graman,
jag säger ju varken bu eller bä om just graman men hon blir ALDRIG av med det ämnet + henne
sammankopplat om hon inte slutar skriva så som hon gör om den. alternativt får hon väl sluta
nämna gramanen när hon pratar om sin ridning eller inte prata om sin ridning, om hon nu tycker det är
jobbigt att svara på samma frågor gång på gång på gång, men vi kan inte heller bara säga att det
inte är okej att prata eller fråga om den för det kommer komma andra, nya människor som inte vet
ett jävla skvatt om hennes graman eller historia! sen sätter man ju jävla press på folk att de ska minnas
var o ens historia, gud, jag har knappt en susning om vad folk här har för hästar, än mindre vad de
rider på för bett eller hjälptyglar :p

för övrigt är det tävlingsdebut nästa helg och igår hade vi en träning från helvetet :rofl:
väldigt bra träning så men gud, vad håller vi påååå med. hoppas det ska kännas bättre imorgon :p
har för övrigt en ypperlig hästskötare med mig då i allas våran pontevecchio, det ni ;)

För mig får ni diskutera min graman till leda:p. Kommer inte heller att sluta nämna den, jag står för vad jag gör oavsett det finns folk här som inte gillar det.
Jag tar jättegärna emot tips hur jag ska förbättra min ridning osv, men till syvende och sist är det JAG som rider. Jag tar mina beslut vilken utrustning jag ska rida med dels baserat på egen erfarenhet och dels vad min tränare säger att jag ska göra. På träning i onsdags blev det rätt mycket lättare för tränaren att se vad jag gör för fel när Tetris faktiskt uppför sig. Så nästa pass jag rider ska jag vara mer nogrann med att hålla henne kortare på vänster sida och förstås ff vara supernogrann med att hon är framför skänkeln. Får jag en bra känsla då så kommer jag att plocka av gramanen efter halva passet. Så kommer jag att göra för att fasa ut den sas.

Lösningen på mitt problem är inte att jag ska rida på gramanen för all framtid utan självklart att den ska plockas av. Men jag kan ärligt talat inte se vinningen med att kossan ska få fara omkring med näsan i vädret och att jag inte kommer åt henne. Detta har funkat förr (senast våren-09) och då kom vi ut på tävlingsbanan till slut med mycket bättre galopp än året innan:).

Gramanen må vara min snuttefilt, men så länge jag inte rider med näsan i bringan på kossan och inte ens försöker få med mig baken så tycker jag inte att det gör något heller. Förstår inte riktigt varför det upprör så väldans mycket heller? Rider jag så dåligt att ni tror att min häst far illa??

Ang. ponnisarna med hjälptyglar så tycker jag att det var uppenbart på bilden jag visade att ponnyn inte ens böjer på nacken? Det handlar mer om säkerhet och pigga ponnisar än att dom ska gå i form. Dessa barnen red L:D4, alltså ett handikapprogram utan galopp och de red alla på ca 40-55%. Dvs inga hysteriska överdrivna poäng, men det ger dom poäng att tävla mot sig själva med. Kan också säga att ingen av dessa ungarna har föräldrar som ligger på att de ska ut och tävla på riktigt! Ingen har egen ponny och ridskoleponnisarna tävlas av de duktiga tjejerna (som förstås inte har hjälptyglar och har hävdat sig bra på tävlingar:)).

haha jag är inte så pass involverad i dig att det stör mig att du rider på graman eller att du tror på det du tror på, alla har ju olika vägar i ridningen och dressyren - så kommer det alltid vara.
men jag tycker det är konstigt att vissa medlemmar ska få något slags skyddsnät för det är OMÖJLIGT att upprätthålla i längden, det kommer ju komma folk och fråga ändå och så länge du skriver om det så kommer folk svara vad de tror och tycker om graman.
du och din graman kan för min del gifta er ;) det är inte du som är mitt "problem" om du förstår hur jag menar, men alla ska ju ha samma regler för vad man diskuterar och inte, det är det enda jag egentligen tycker. och skulle du vara känslig för det kan du ju som sagt strunta i att skriva om det, jag tror inte du bryr dig direkt mycket du har ju en plan och du tränar för tränare och tror på det ni jobbar med = du har ju ingen anledning att faktiskt bry dig.

ni får ursäkta om det är svamligt men jag är dödligt trött, har suttit i bilen i två dagar känns det som och hämtat och lämnat ridstövlar, hästsläpet och gud vet vad så jag kan inte riktigt formulera mig haha. så jag hoppas att aaaallaaaa tar det här på rätt sätt nu ;) det är fredag för katten, då ska man vara glad och dricka ett glas vin och filosofera över lördagens dressyrpass :d

fast nu har vi ju klargjort att det inte handlar om regelrätta dressyr program utan nybörjar ridning å barnens vägnar. Jag antog ngnstans dock att du inte ska rida Ld:4? :confused:
Huruvida din galopp var bättre än förra året tack vare att du red på graman tänker jag inte kommentera ö.h.t. Det känns lite malplacerat. Jag lämnar diskussionen hädan då jag inte insåg att den var ett så tabu belagt ämne, eller störde så fruktansvärt för övriga inblandade. Nu gör vi som Breccia säger och tar fredag : )

Senast ändrad:

KL

Red dressyr på unghästen idag för första gången på en evighet o faktum är att det var ingen tråkig upplevelse alls! Hon var riktigt käck o fortsätter hon såhär så kan det nog komma en film på henne med såsmåningom!

Men imorgon är det ÄNTLIGEN dags för terrängträning! Årsdebut!:banana::bump::banana:

För min del är det inte tabu:). Hade tänkt rida L:C1 jag. Målet är förstås att göra det utan graman! Är ju två veckor dit, så förhoppningsvis ska det vara möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar