Dressyrhingstarnas temprament/lynne.Var finner man sån fakta?

Sv: Dressyrhingstarnas temprament/lynne.Var finner man sån fakta?

Min avkomma är lätt i typen trots Ceylon-Sombrero-Toreador bakom, och

Det låter som du tycker det var tunga hingstar....har du sett film/bilder på de hingstar som ligger bakom många "utrikes" hingstar?:angel:

Jag har ridit både Napoleon och en hel hög avkommor och inte träffat någon som varit direkt svår. Lite korta i rocken, halvtaskiga hoppare men okomlicerade.

Min avkomma är lätt i typen trots Ceylon-Sombrero-Toreador
Jag skulle vilja ändra trots till tack vare;) Däremot kan alla 3 dessa herrar lämna ganska hett temperament.

Jag skulle inte dra mig för att avla på ett sto med vasst temperament, men skulle då se till att leta extra efter en hingst med bra lynne.
Du skriver att hon har lösa benbitar, har hon då det som kallas för OC eller OCD? För det ska nämnas att det även har en viss arvsamhet, 18% om ena föräldern har det.
Sen till hingstarna. Det lät som att du ville ha en lite lättare individ, men hur ligger det med önskad storlek på avkomman?

Själv är jag inget fan av Figaro R, men han har en trevlig exteriör, fina gångartspoäng och hög ridbarhet. Jag har även hört mycket om att han är väldigt trevlig och sansad.

Jag har själv blivit rekomenderad Highcruiser och Highlander som båda är lätta individer av modern typ med gott lynne och hög ridbarhet.

Ravell och Richfield är lätta med fullblodstyp, Mycket maffiga och lätta gångarter och trevliga temperament.
Mitt sto har en hingstavkomma e. Richfield f-05 som jag ej äger. Tydligen har han ett särdeles gott temperament och mycket fina gångarter. Enligt uppgift fr. uppfödaren ska han gå rådgivande för hingstar i höst.

Danone e. De Niro är mycket lättare i kroppen än fadern, har mycket trevlig gång och har ett högt BLUP för temperament på sina avkommor.

Två som förvärver mycket bra temperament är Master och Bocelli, dock vet jag ej hur du ställer dig till dem.
Master har även mycket högt gångartsindex för sina avkommor, men han rekomenderas till ston med rättställda bakben.
Bocelli är själv väldigt fin, med bra gång och vacker exteriör. Dock är han maffig, högställd och rätt så ädel, men lite maffigare, vilket kanske inte är perfekt till ditt sto.

Sen finns det ännu fler hingstar som är lite lättare som har fint temperament, men det är som sagt svårt då hingstägarna och stationerna sällan skriver mycket om temperamentet.

Delvis *kl*

Bocelli är väl e. don Schuffro - Bernstein...

Blir kanske lite väl mycket Bernstein då:eek:;)

Annars är Boccelli himla fin!

Figaro R har ju Florestan bakom sej och har vad jag hört och sett också ett trevligt temperament.

Rubinrot ska väl vara en typförbättrare och enligt en på seminstation borde alla ston tvångsbetäckas med honom :D

Tycker inte heller att jag upplevt honom som tung, men lite kilon hit eller dit kan göra rätt mkt på en häst.

Jag vill inte på någotvis, kritisera eller vara otrevlig. Var och en får ta sitt eget ansvar, för sitt handlande, så är det.

Men på din beskrivning, av ditt sto...så hoppas jag inte att du tror att en lugn och samarbetsvillig hingst kan hindra fölet att ta efter ditt sto´s olater.

Alla älskar givetvis sina egna hästar...men man måste kunna kritisera även sitt eget sto, och om du är ärlig emot dig själv, så måste du ställa dig frågan, om du vill ha en häst till med samma humör. För sannolikheten talar att det kommer att bli så, då fölen tar efter sin mor i allt.
Jag kan nämna ett löjligt exempel;
Mitt sto har en olat och det är att skrapa framfötterna i marken när hon äter kraftfoder....och det har hon lärt sina föl.

Håller med dig men tycker nog ändå att det känns som om ts är ganska ärlig gällande sin hästs för- och nackdelar. Jag uppfattade det inte direkt som att stoet attackerade folk som kom fram, utan mer att denna har lite integritet och håller folk lite "på avstånd".

Jag blev tidigare medryttare på en häst där ägaren per telefon beskrev hästen ungefär såhär: "Han är jättesnäll.... eller, det händer att han lyfter på bakbenen ibland när man borstar.... alltså han sparkar inte... men han har nog kanske gjort det någon gång. Han bits inte... men vi har lite problem med att han är nafsig... " osv osv.
Det visade sig att hästen var jättesnäll att borsta och hålla på med. Men allt är ju relativt, ägaren ville nog bara förklara att han testar gränserna ibland då han faktiskt bara är 4 år... Hade jag varit mindre erfaren kanske jag uppfattat det som obehagligt!

Lösa benbitar är väl ett kapitel för sig, men däremot att hästen kan bita folk i ansiktet... ja alltså, man kanske inte ska låta den nosa där öht!

Blev lite svamligt nu men det ja ville få fram var bara att jag faktiskt tyckte att ts verkade väldigt medveten om stoets för- och nackdelar!

Delvis *kl*

Bocelli är väl e. don Schuffro - Bernstein...

Blir kanske lite väl mycket Bernstein då:eek:;)

Annars är Boccelli himla fin!

Figaro R har ju Florestan bakom sej och har vad jag hört och sett också ett trevligt temperament.

Rubinrot ska väl vara en typförbättrare och enligt en på seminstation borde alla ston tvångsbetäckas med honom :D

Tycker inte heller att jag upplevt honom som tung, men lite kilon hit eller dit kan göra rätt mkt på en häst.

Haha, missade att Bocelli hade Bernstein i stammen. Dock hade han kanske inte passat till 100% även om han ej haft det.

Rubinrot är ju ej 'tung' utan maffig men ädel och med supergång och förvärvning.
Själv hade jag valt honom om mitt sto ej haft Rubinstein i andra led redan :(
Men om mitt sto får ett stoföl e.Quaterback så är det möjligt att det blir Rubinstein till den ;)

kl
Här kommer ts igen, har liksom missat att det kommit inlägg i tråden efterhand. Ursäkta.:o
Nåväl, hingstvalet blev ju enkelt för mig i år i o m vinsten i Ridsport´s tävling. Stoet är betäckt med Hohenstaufen II och konstaterat dräktig.:laugh:
Nästa år ska jag försöka hitta något lättare svenskt, känns liksom som om vi behöver ha kvar lite rent blod, eller är jag helt fel ute???
Fortfarande är temperamentet viktigt för mig hos hingsten, även lätthet då mitt sto är av den maffigare typen.

Hon fick ett hingstföl i mitten av april med Don Laurie som far, en otroligt vänlig och social fölunge. Ädel och långlinjerad. Seminvet. tittade lite extra på honom och undrade vem som var pappan... lite kul faktiskt.
Mitt sto har ändrat beteende totalt i samband med fölningen. Det här med att vara mamma är nog något som passar henne utmärkt och något hon verkar trivas med. Hon accepterar till fullo oss tvåbenta att gå in och prata med fölis och hon är inte alls så där som hon var tidigare att hon ska upp och nosa främmande personer i ansiktet (för att ev. bita).
Även på seminstationen där hon stod en hel vecka sa de att hon var riktigt trevlig och mysig. (Jag har väl kanske tagit i lite i överkant av min tidigare beskrivning, hon har ju aldrig varit något monster...)
Hon tar väl hand om sin son, kanske skämmer bort honom lite väl mycket. Lite tillrättavisningar skadar ju inte. Hon skyddar honom noga men låter honom även beta en bra bit bort från henne.

Vad beträffande hennes lösa benbitar vet jag inte om det är OC eller OCD, vad är skillnaden?

Vad beträffande de hingstval ni nämnt så har även jag fastnat för Bocelli, men tyvärr faller han ju på att även där finns Bernstein.
Hohenstaufen II blir nog en bra kombination på mitt sto. Även där finns ju förädlande fullblodsinslag och så har han bättre skritt än mitt sto.
Det här med avel är så spännande...:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka